Näkökulmia arvostavaan johtamiseen
ASTALA, LENA (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ASTALA, LENA
2013
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-23Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on kuvata laajemmin arvostavan johtamisen lähtökohtia ja arvostavan johtamisen eri osa-alueiden yhteyttä henkilöstön kokemuksiin johtamisesta. Kirjallisuuskatsauksessa todetaan, että arvostava johtaminen on moniulotteinen käsite, joka liittyy laajempaan transformationaalisen johtamisen teoriaan ja jossa on piirteitä monista johtamistyyleistä, kuten eettinen johtajuus, osaamisen johtaminen, autenttinen johtajuus. Arvostava johtaminen ilmenee tutkimustiedon mukaan henkilöstön kokemuksissa johtamisen suunnitelmallisuutena, tasa-arvoisuutena, osaamisen arvostamisena ja henkilöstön työssä jaksamisen edistämisenä.
Pro gradu -tutkielman toinen osa on tieteellinen artikkeli: Astala L, Harmoinen M, Roos M ja Suominen T. 2013. Henkilöstön kokemuksia arvostavasta johtamisesta kehitysvammaisten laitoshoidossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata arvostavan johtamisen toteutumista kehitysvammaisten laitoshoidon henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kehitysvammaisten laitoshoidon henkilöstöltä (N=295) sähköisellä kyselylomakkeella ja vastausprosentti oli 30 % (n= 87). Arvostavan johtamisen mittarina käytettiin Harmoisen ym. (2010) kehittämää Arvostavan johtamisen mittaria, joka koostuu neljästä kokonaisuudesta; suunnitelmallinen johtaminen, tasa-arvoisuus, osaamisen arvostaminen ja työssä jaksamisen edistäminen. Lisäksi kyselylomakkeessa oli vastaajien taustatietoja ja työpaikan muutoksia sekä koettua arvostusta kartoittavia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan henkilöstö koki arvostavan johtamisen osa-alueiden toteutuvan hyvin kehitysvammaisten laitoshoidossa. Parhaiten toteutui tasa-arvoinen johtaminen ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Työntekijät arvostivat paljon omaa työtään. Ylempien johtajien taholta koettiin vähiten arvostusta omaa työtä kohtaan kehitysvammaisten laitoshoidossa. Lähijohtajan ja ylemmän johtajan suunnitelmallinen, tasa-arvoinen, osaamista arvostava ja työssä jaksamista edistävä toiminta lisäsivät henkilöstön työssä kokemaa arvostusta.
Tuloksia voidaan hyödyntää vammaishuollon ja myös laajemmin muiden sosiaali- ja terveysalan yksiköiden johtamisen koulutuksessa ja kehittämisessä. Jatkotutkimusta tarvitaan selkeyttämään ja täsmentämään arvostavan johtamisen moniulotteista käsitettä.
Avainsanat: arvostus, arvostava johtaminen, henkilöstöjohtaminen, hoitotyön johtaminen, kehitysvammaisten laitoshoito
ABSTRACT
Perspectives on appreciative management
The first part of Master's Thesis is a literature review. The purpose of this review is to describe more extensive descriptions of the basics of appreciative management and how they occur in personnel’s experiences of management. Review shows that appreciative management is a multi-dimensional concept, which is related to the theory of transformational leadership. It has features of a number of management styles like ethical leadership, knowledge management and authentic leadership. According to staffs experiences the appreciative management is realized in managers actions, which are systematic management, equality, expert knowledge and promotion of wellbeing at work.
The second part of Master's Thesis is a scientific article. Astala L, Harmoinen M, Roos M and Suominen T. 2013. Staff experiences of appreciative management in the institutional care of mentally disabled. The purpose of this study was to describe staff experiences of appreciative management in the institutional care of mentally disabled. The data were collected through a questionaire sent to staff working in the institution (N= 295) and the response rate was 30% (N= 87). The data were collected by means of the appreciate management instrument (Harmoinen et al. 2013),which consists of four parts; systematic management, equality, expert knowledge and promotion of wellbeing at work. The questionaire included allso demographic background questions and questions about the changes and the experienced appreciation in work. The data were analyzed by statistical methods.
The results showed that the four different field of appreciative management came true averagely well in the care of mentally disabled. The staff considered that equality came true better than the other fields in appreciative management. The systematic management was evaluated as the worst field of the appreciative management in the workers' experiences. The staff appreciated much their own work. From higher leaders' quarter least appreciation was experienced towards the own work. The manager who works systematically, equally, appreciates know-how and promotes the workers' welfare produce the experiences of the appreciation to the staff.
The findings of this study can be utilized in education and developing of the nursing management in the services for disabled and wider in the other health care and social services. The further studies are needed to clarify and to specify the many-sided concept of the appreciate management.
Keywords: appreciation, appreciative management, personnel management, nursing management, institutional care of mentally disabled
Pro gradu -tutkielman toinen osa on tieteellinen artikkeli: Astala L, Harmoinen M, Roos M ja Suominen T. 2013. Henkilöstön kokemuksia arvostavasta johtamisesta kehitysvammaisten laitoshoidossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata arvostavan johtamisen toteutumista kehitysvammaisten laitoshoidon henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kehitysvammaisten laitoshoidon henkilöstöltä (N=295) sähköisellä kyselylomakkeella ja vastausprosentti oli 30 % (n= 87). Arvostavan johtamisen mittarina käytettiin Harmoisen ym. (2010) kehittämää Arvostavan johtamisen mittaria, joka koostuu neljästä kokonaisuudesta; suunnitelmallinen johtaminen, tasa-arvoisuus, osaamisen arvostaminen ja työssä jaksamisen edistäminen. Lisäksi kyselylomakkeessa oli vastaajien taustatietoja ja työpaikan muutoksia sekä koettua arvostusta kartoittavia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan henkilöstö koki arvostavan johtamisen osa-alueiden toteutuvan hyvin kehitysvammaisten laitoshoidossa. Parhaiten toteutui tasa-arvoinen johtaminen ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Työntekijät arvostivat paljon omaa työtään. Ylempien johtajien taholta koettiin vähiten arvostusta omaa työtä kohtaan kehitysvammaisten laitoshoidossa. Lähijohtajan ja ylemmän johtajan suunnitelmallinen, tasa-arvoinen, osaamista arvostava ja työssä jaksamista edistävä toiminta lisäsivät henkilöstön työssä kokemaa arvostusta.
Tuloksia voidaan hyödyntää vammaishuollon ja myös laajemmin muiden sosiaali- ja terveysalan yksiköiden johtamisen koulutuksessa ja kehittämisessä. Jatkotutkimusta tarvitaan selkeyttämään ja täsmentämään arvostavan johtamisen moniulotteista käsitettä.
Avainsanat: arvostus, arvostava johtaminen, henkilöstöjohtaminen, hoitotyön johtaminen, kehitysvammaisten laitoshoito
ABSTRACT
Perspectives on appreciative management
The first part of Master's Thesis is a literature review. The purpose of this review is to describe more extensive descriptions of the basics of appreciative management and how they occur in personnel’s experiences of management. Review shows that appreciative management is a multi-dimensional concept, which is related to the theory of transformational leadership. It has features of a number of management styles like ethical leadership, knowledge management and authentic leadership. According to staffs experiences the appreciative management is realized in managers actions, which are systematic management, equality, expert knowledge and promotion of wellbeing at work.
The second part of Master's Thesis is a scientific article. Astala L, Harmoinen M, Roos M and Suominen T. 2013. Staff experiences of appreciative management in the institutional care of mentally disabled. The purpose of this study was to describe staff experiences of appreciative management in the institutional care of mentally disabled. The data were collected through a questionaire sent to staff working in the institution (N= 295) and the response rate was 30% (N= 87). The data were collected by means of the appreciate management instrument (Harmoinen et al. 2013),which consists of four parts; systematic management, equality, expert knowledge and promotion of wellbeing at work. The questionaire included allso demographic background questions and questions about the changes and the experienced appreciation in work. The data were analyzed by statistical methods.
The results showed that the four different field of appreciative management came true averagely well in the care of mentally disabled. The staff considered that equality came true better than the other fields in appreciative management. The systematic management was evaluated as the worst field of the appreciative management in the workers' experiences. The staff appreciated much their own work. From higher leaders' quarter least appreciation was experienced towards the own work. The manager who works systematically, equally, appreciates know-how and promotes the workers' welfare produce the experiences of the appreciation to the staff.
The findings of this study can be utilized in education and developing of the nursing management in the services for disabled and wider in the other health care and social services. The further studies are needed to clarify and to specify the many-sided concept of the appreciate management.
Keywords: appreciation, appreciative management, personnel management, nursing management, institutional care of mentally disabled