"Olen aika lailla unelma-ammatissa" - Sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuudet ja ammatti-identiteetit
RYÖDI, KRISTA (2013)
RYÖDI, KRISTA
2013
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23637
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23637
Tiivistelmä
Tämä laadullinen pro gradu -tutkielma kuvaa kategorioiden avulla sosiaalityön asiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia ammatillisesta asiantuntijuudesta ja ammatti-identiteetistä. Tarkoituksena on lisäksi analysoida, mikä merkitys yliopistokoulutuksella on asiantuntijuudessa, ammatti-identiteetissä ja käytännön työssä. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisia ammatillisia asiantuntijuuksia ja ammatti-identiteettejä sosiaalityöntekijät muodostavat?
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä ovat sosiaalinen konstruktionismi, etnometodologia ja sosiaalipsykologia. Teoreettisissa lähtökohdissa tarkastelen sosiaalityön ammatillista asiantuntijuutta ja ammatillista identiteettiä sosiaalisen ja postmodernin näkökulmista. Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat sosiaalityön ammatillinen asiantuntijuus, identiteetti ja ammatti-identiteetti.
Empiirinen tutkimusaineisto muodostuu kuuden kunnan sosiaalitoimistossa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden, johtavan sosiaalityöntekijän ja sosiaalijohtajien haastatteluista. Tutkimuksen kohdejoukon valinta perustuu siihen, että sosiaalityö on perinteisesti julkisen sektorin varaan rakentuvaa, erityisesti kuntien sosiaalihuollossa tehtävää ammatillista työtä. Teemahaastattelun pääteemat ovat koulutus, työ, ammatillinen asiantuntijuus ja ammatti-identiteetti. Haastattelut toteutettiin maalis-kesäkuussa 2012. Haastateltavat edustavat lastensuojelun, nuorisososiaalityön, aikuissosiaalityön, kehittäjäsosiaalityön, ennalta ehkäisevän sosiaalityön ja johtamistyön asiantuntijuuden erityisalueita. Yliopistokoulutus on haastateltavien valinnan olennainen kriteeri, ja haastateltavat ovat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita yhteiskunta- ja valtiotieteen maistereita, joilla on ollut pääaineena sosiaalityö.
Tutkielman analyysimetodina on kategoria-analyysi, jolla analysoin sosiaalityöntekijöiden muodostamia kategorioita asiantuntijuudestaan ja ammatti-identiteetistään. Tutkielmassani sovellan Harvey Sacksin kehittelemää kategoria-analyysia. Analyysin lähtökohtina ovat metaforat, kategoriat, kategoriapiirteet, kategoriaparit ja toiminnot sekä puhe, sanat ja vuorovaikutus.
Analysoidussa aineistossa sosiaalityön asiantuntijuus koostuu kymmenestä eri kategoriasta: muodollinen pätevyys, hyvän elämän professio, korkeakoulutasoinen tieteellinen tieto, käytännön työkokemus, postmoderni sosiaalityö, vuorovaikutuksellinen ihmistyö, intuitiivinen asiantuntijuus ja hiljainen tieto, horisontaalinen asiantuntijuus, julkinen viestintä sekä sosiaalityön arvot ja etiikka.
Ammatti-identiteetti koostuu kymmenestä eri kategoriasta: hyvä byrokraatti, kokonaisuuksia hallitseva yhteiskunnallisten ilmiöiden asiantuntija, akateemisesti koulutettu virkamies, vahvan substanssin omaava sosiaalityöntekijä, kyseenalaistava, oikeudenmukainen ja ponteva sosiaalityöntekijä, kohtaava, läpinäkyvä ja humaani sosiaalityöntekijä, psyykkisesti ja fyysisesti hyvinvoiva sosiaalityöntekijä, altruistinen ja ammatillisesti empaattinen sosiaalityöntekijä, keskeneräisyyttä ja arkea sietävä sosiaalityöntekijä, palkkakuopassa oleva itsenäinen sosiaalityöntekijä ja ”idealistin ja kyynisen akan välimuodon” kokenut realisti.
Tutkimustulokset vahvistavat oletusta siitä, että yliopistokoulutus ja työkokemus kehittävät asiantuntijuutta ja jalostavat ammatti-identiteettiä. Aineiston analyysin perusteella voidaan päätellä, että sosiaalityöntekijä on ihmisyyden ja yhteiskunnallisen osaamisalueen postmoderni asiantuntija. Sosiaalityön professionaalinen tieto on yhdistelmä tieteellistä tietoa, käytännön tietoa ja asiakkaan kokemuksia. Tutkielmassani sosiaalityöntekijä on sekä teoreettisesti suuntautunut yhteiskuntatieteilijä että humaani ja vuorovaikutteinen sosiaalialan asiantuntija. Sosiaalityö ilmenee oikeudenmukaisuuden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisenä. Sosiaalityön asiantuntijuutta ja ammatti-identiteettiä ohjaavat arvot, eettisyys, moraali ja henkilökohtaiset hyveet. Sosiaalityöntekijöillä on vahva moraalinen identiteetti, jonka vuoksi he toimivat eettisesti.
Asiasanat: sosiaalityöntekijä, sosiaalityö, asiantuntijuus, ammatti-identiteetti, yliopistokoulutus, tieto, professio, kategoriat, kategoria-analyysi
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä ovat sosiaalinen konstruktionismi, etnometodologia ja sosiaalipsykologia. Teoreettisissa lähtökohdissa tarkastelen sosiaalityön ammatillista asiantuntijuutta ja ammatillista identiteettiä sosiaalisen ja postmodernin näkökulmista. Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat sosiaalityön ammatillinen asiantuntijuus, identiteetti ja ammatti-identiteetti.
Empiirinen tutkimusaineisto muodostuu kuuden kunnan sosiaalitoimistossa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden, johtavan sosiaalityöntekijän ja sosiaalijohtajien haastatteluista. Tutkimuksen kohdejoukon valinta perustuu siihen, että sosiaalityö on perinteisesti julkisen sektorin varaan rakentuvaa, erityisesti kuntien sosiaalihuollossa tehtävää ammatillista työtä. Teemahaastattelun pääteemat ovat koulutus, työ, ammatillinen asiantuntijuus ja ammatti-identiteetti. Haastattelut toteutettiin maalis-kesäkuussa 2012. Haastateltavat edustavat lastensuojelun, nuorisososiaalityön, aikuissosiaalityön, kehittäjäsosiaalityön, ennalta ehkäisevän sosiaalityön ja johtamistyön asiantuntijuuden erityisalueita. Yliopistokoulutus on haastateltavien valinnan olennainen kriteeri, ja haastateltavat ovat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita yhteiskunta- ja valtiotieteen maistereita, joilla on ollut pääaineena sosiaalityö.
Tutkielman analyysimetodina on kategoria-analyysi, jolla analysoin sosiaalityöntekijöiden muodostamia kategorioita asiantuntijuudestaan ja ammatti-identiteetistään. Tutkielmassani sovellan Harvey Sacksin kehittelemää kategoria-analyysia. Analyysin lähtökohtina ovat metaforat, kategoriat, kategoriapiirteet, kategoriaparit ja toiminnot sekä puhe, sanat ja vuorovaikutus.
Analysoidussa aineistossa sosiaalityön asiantuntijuus koostuu kymmenestä eri kategoriasta: muodollinen pätevyys, hyvän elämän professio, korkeakoulutasoinen tieteellinen tieto, käytännön työkokemus, postmoderni sosiaalityö, vuorovaikutuksellinen ihmistyö, intuitiivinen asiantuntijuus ja hiljainen tieto, horisontaalinen asiantuntijuus, julkinen viestintä sekä sosiaalityön arvot ja etiikka.
Ammatti-identiteetti koostuu kymmenestä eri kategoriasta: hyvä byrokraatti, kokonaisuuksia hallitseva yhteiskunnallisten ilmiöiden asiantuntija, akateemisesti koulutettu virkamies, vahvan substanssin omaava sosiaalityöntekijä, kyseenalaistava, oikeudenmukainen ja ponteva sosiaalityöntekijä, kohtaava, läpinäkyvä ja humaani sosiaalityöntekijä, psyykkisesti ja fyysisesti hyvinvoiva sosiaalityöntekijä, altruistinen ja ammatillisesti empaattinen sosiaalityöntekijä, keskeneräisyyttä ja arkea sietävä sosiaalityöntekijä, palkkakuopassa oleva itsenäinen sosiaalityöntekijä ja ”idealistin ja kyynisen akan välimuodon” kokenut realisti.
Tutkimustulokset vahvistavat oletusta siitä, että yliopistokoulutus ja työkokemus kehittävät asiantuntijuutta ja jalostavat ammatti-identiteettiä. Aineiston analyysin perusteella voidaan päätellä, että sosiaalityöntekijä on ihmisyyden ja yhteiskunnallisen osaamisalueen postmoderni asiantuntija. Sosiaalityön professionaalinen tieto on yhdistelmä tieteellistä tietoa, käytännön tietoa ja asiakkaan kokemuksia. Tutkielmassani sosiaalityöntekijä on sekä teoreettisesti suuntautunut yhteiskuntatieteilijä että humaani ja vuorovaikutteinen sosiaalialan asiantuntija. Sosiaalityö ilmenee oikeudenmukaisuuden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisenä. Sosiaalityön asiantuntijuutta ja ammatti-identiteettiä ohjaavat arvot, eettisyys, moraali ja henkilökohtaiset hyveet. Sosiaalityöntekijöillä on vahva moraalinen identiteetti, jonka vuoksi he toimivat eettisesti.
Asiasanat: sosiaalityöntekijä, sosiaalityö, asiantuntijuus, ammatti-identiteetti, yliopistokoulutus, tieto, professio, kategoriat, kategoria-analyysi