Kun kulttuurit kohtaavat - Terveyspalvelujen monikulttuurisuus ja laatu terveydenhuoltohenkilöstön ja maahanmuuttajien kokemana
AIROLA, EMILIA (2013)
AIROLA, EMILIA
2013
Kansanterveystiede - Public Health
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23634
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23634
Tiivistelmä
Kasvavan maahanmuuton myötä monikulttuurisuus Suomessa lisääntyy tai ainakin muuttaa muotoaan, kun erilaiset kulttuurit kohtaavat toisensa yhä useammin yhteiskunnan eri osa-alueilla. Tämä aiheuttaa omat haasteensa myös maamme terveydenhuoltojärjestelmälle. Lähtökohtaisesti tasa-arvoinenkaan järjestelmä ei välttämättä kohtele eri kulttuuritaustoista tulevia asiakkaitaan tasapuolisesti, sillä esimerkiksi maahanmuuttajilla terveyskäsitykset ja -tarpeet sekä terveyspalveluihin kohdistuvat toiveet ja odotukset voivat poiketa valtaväestöstä.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia maahanmuuttaja-asiakkaiden ja heitä hoitavan ammattihenkilöstön näkemyksiä terveyspalvelujen monikulttuurisuudesta ja laadusta. Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu haastattelemalla opiskeluterveydenhuollossa työskenteleviä terveydenhoitajia ja maahanmuuttajia, jotka ovat oikeutettuja käyttämään näitä palveluja. Tutkimusaineisto koostuu neljän terveydenhoitajan ja 12 maahanmuuttajan ryhmähaastatteluista. Aineisto on analysoitu teema- ja sisällönanalyysin keinoin.
Tässä tutkimuksessa kokemukset terveydenhuollon kulttuurienvälisistä kohtaamisista tiivistyivät kolmeen luokkaan, jotka ovat 1) maahanmuuttajien erityisaseman huomioiminen, 2) yhteisymmärryksen rakentaminen sekä 3) käytäntöjen toimivuus. Kokemukset laadusta määrittyivät sekä maahanmuuttajien erityisaseman (maahanmuuttoon ja kulttuuritaustaan liittyvät tekijät) huomioimisen kautta että tavoista rakentaa näitä jäsennyksiä ja yhteisymmärrystä terveydenhuollon ammattihenkilöstön ja asiakkaan välisissä kohtaamisissa. Myös terveydenhuollon käytännöt ja toimintamallit vaikuttivat siihen, millainen käsitys haastateltavilla palvelujen nykytilasta oli.
Tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttajien ja terveydenhoitajien käsitykset palvelujen nykytilasta ovat melko yhteneväiset. Kohtaamisille ominaista on ystävällinen ilmapiiri ja pyrkimys yhteisymmärrykseen. Haasteita kuitenkin asettavat näkemys-, kieli- ja kulttuurierot ja joiltain osin käytäntöjen joustamattomuus. Maahanmuuttajien ja terveydenhuollon ammattilaisten kohtaamisissa avointa ja ymmärtäväistä suhtautumista kulttuurisia eroja kohtaan pidetään tärkeänä. Maahanmuuttajille suunnattujen palvelujen laadun varmistuksessa voidaan hyödyntää kulttuurienvälisen osaamisen viitekehyksiä, kuten kulttuurista kompetenssia ja transnationaalista osaamista.
Molempien osapuolten huomioiminen palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä on tärkeää, sillä yhteisymmärryksen saavuttaminen mahdollistaa yhteiseen hoitonäkemykseen ja hyviin käytäntöihin pääsemisen. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa terveyspalvelujen tulee vastata mahdollisimman hyvin niin valtaväestön kuin myös maahanmuuttajien palvelutarpeita.
Asiasanat: terveyspalvelut, maahanmuuttajat, monikulttuurisuus, laatu
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia maahanmuuttaja-asiakkaiden ja heitä hoitavan ammattihenkilöstön näkemyksiä terveyspalvelujen monikulttuurisuudesta ja laadusta. Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu haastattelemalla opiskeluterveydenhuollossa työskenteleviä terveydenhoitajia ja maahanmuuttajia, jotka ovat oikeutettuja käyttämään näitä palveluja. Tutkimusaineisto koostuu neljän terveydenhoitajan ja 12 maahanmuuttajan ryhmähaastatteluista. Aineisto on analysoitu teema- ja sisällönanalyysin keinoin.
Tässä tutkimuksessa kokemukset terveydenhuollon kulttuurienvälisistä kohtaamisista tiivistyivät kolmeen luokkaan, jotka ovat 1) maahanmuuttajien erityisaseman huomioiminen, 2) yhteisymmärryksen rakentaminen sekä 3) käytäntöjen toimivuus. Kokemukset laadusta määrittyivät sekä maahanmuuttajien erityisaseman (maahanmuuttoon ja kulttuuritaustaan liittyvät tekijät) huomioimisen kautta että tavoista rakentaa näitä jäsennyksiä ja yhteisymmärrystä terveydenhuollon ammattihenkilöstön ja asiakkaan välisissä kohtaamisissa. Myös terveydenhuollon käytännöt ja toimintamallit vaikuttivat siihen, millainen käsitys haastateltavilla palvelujen nykytilasta oli.
Tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttajien ja terveydenhoitajien käsitykset palvelujen nykytilasta ovat melko yhteneväiset. Kohtaamisille ominaista on ystävällinen ilmapiiri ja pyrkimys yhteisymmärrykseen. Haasteita kuitenkin asettavat näkemys-, kieli- ja kulttuurierot ja joiltain osin käytäntöjen joustamattomuus. Maahanmuuttajien ja terveydenhuollon ammattilaisten kohtaamisissa avointa ja ymmärtäväistä suhtautumista kulttuurisia eroja kohtaan pidetään tärkeänä. Maahanmuuttajille suunnattujen palvelujen laadun varmistuksessa voidaan hyödyntää kulttuurienvälisen osaamisen viitekehyksiä, kuten kulttuurista kompetenssia ja transnationaalista osaamista.
Molempien osapuolten huomioiminen palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä on tärkeää, sillä yhteisymmärryksen saavuttaminen mahdollistaa yhteiseen hoitonäkemykseen ja hyviin käytäntöihin pääsemisen. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa terveyspalvelujen tulee vastata mahdollisimman hyvin niin valtaväestön kuin myös maahanmuuttajien palvelutarpeita.
Asiasanat: terveyspalvelut, maahanmuuttajat, monikulttuurisuus, laatu