Suomalaisten tilitoimistojen tehtäväkentän muutos liiketoimintamalliajattelun näkökulmasta
TOIKKA, TANELI (2013)
TOIKKA, TANELI
2013
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23632
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23632
Tiivistelmä
Tilitoimistoalalla on tapahtumassa rakennemuutos, joka vaikuttaa tilitoimistojen toimintoihin merkittävästi. Muutoksen merkittävin tekijä on sähköinen taloushallinto. Liiketoimintaympäristön muuttuessa globaalimmaksi tulevat yritykset keskittymään enemmän ydinosaamiseensa ja täten ulkoistamaan muita toimintojaan, kuten taloushallintoaan. Sen myötä tilitoimistojen rutiinityön määrän on ennakoitu vähenevän. Laskutettavien tuntien väheneminen on täytettävä uusilla asiakkailla tai uusilla palveluilla. Tämän on ennakoitu johtavan pienten tilitoimistojen ahdinkoon. Pienet ja keskisuuret tilitoimistot henkilöityvät hyvin usein toimitusjohtajiinsa ja tästä syystä liiketoimintaympäristön muutokseen reagointi on suuressa määrin toimitusjohtajien liiketoimintaosaamiseen liittyvä tekijä. Liiketoimintaosaamiseen liittyy vahvasti liiketoimintamalli, jonka avulla tilitoimistojen toiminnan muutoksia tarkastellaan.
Tutkielmassa tarkastellaan pienten ja keskisuurten tilitoimistojen liiketoiminnan muutoksia liiketoimintamallinäkökulmasta. Tutkielman lähdeaineistona käytettiin liiketoimintamalleihin liittyviä tutkimuksia, asiantuntijajulkaisuja, tieteellisiä artikkeleita sekä oppikirjoja. Tilitoimistojen liiketoimintaympäristön muutosta tarkasteltiin alan kirjallisuuden ja ammattilehtijulkaisujen pohjalta. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin viidellä teemahaastattelulla, joissa haastateltiin yhteensä kuutta erikokoisten tilitoimistojen toimitusjohtajaa tai vetäjää.
Yhteenvetona voidaan todeta tutkielman selvittäneen suomalaisten pienten ja keskisuurten tilitoimistojen nykytilaa ja liiketoimintamallin muutoksia muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tutkielman empiirinen osio antaa varsin kattavan kuvan erikokoisista pienistä ja keskisuurista tilitoimistoista. Reagointi liiketoimintaympäristön muutokseen on tilitoimistoissa hyvin erilaista ja mahdollinen toimintojen muuttaminen ei läheskään kaikissa tapauksissa ole vielä alkanut johtuen asiakkailta tulevan kysynnän vähyydestä. Ammattilehtijulkaisuissa esitettiin varsin laajoja muutoksia liiketoimintamalliin, mutta empiirisessä osiossa käsitellyissä tapauksissa on lähes kokonaan keskitytty vain palvelumallin muuttamiseen. Tämä johtunee tilitoimistojen pienestä koosta sekä siitä, että liiketoimintaympäristön muutos ja siihen reagointi ei ole vielä realisoitunut odotetulla tavalla.
Tutkielmassa tarkastellaan pienten ja keskisuurten tilitoimistojen liiketoiminnan muutoksia liiketoimintamallinäkökulmasta. Tutkielman lähdeaineistona käytettiin liiketoimintamalleihin liittyviä tutkimuksia, asiantuntijajulkaisuja, tieteellisiä artikkeleita sekä oppikirjoja. Tilitoimistojen liiketoimintaympäristön muutosta tarkasteltiin alan kirjallisuuden ja ammattilehtijulkaisujen pohjalta. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin viidellä teemahaastattelulla, joissa haastateltiin yhteensä kuutta erikokoisten tilitoimistojen toimitusjohtajaa tai vetäjää.
Yhteenvetona voidaan todeta tutkielman selvittäneen suomalaisten pienten ja keskisuurten tilitoimistojen nykytilaa ja liiketoimintamallin muutoksia muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tutkielman empiirinen osio antaa varsin kattavan kuvan erikokoisista pienistä ja keskisuurista tilitoimistoista. Reagointi liiketoimintaympäristön muutokseen on tilitoimistoissa hyvin erilaista ja mahdollinen toimintojen muuttaminen ei läheskään kaikissa tapauksissa ole vielä alkanut johtuen asiakkailta tulevan kysynnän vähyydestä. Ammattilehtijulkaisuissa esitettiin varsin laajoja muutoksia liiketoimintamalliin, mutta empiirisessä osiossa käsitellyissä tapauksissa on lähes kokonaan keskitytty vain palvelumallin muuttamiseen. Tämä johtunee tilitoimistojen pienestä koosta sekä siitä, että liiketoimintaympäristön muutos ja siihen reagointi ei ole vielä realisoitunut odotetulla tavalla.