Hankintojen strateginen johtaminen poliisiorganisaatiossa
HÖYSTI, ILKKA (2013)
HÖYSTI, ILKKA
2013
Hallintotiede, turvallisuushallinto - Administrative Science, Security Administration Pr
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23630
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23630
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään miten hankintatoimi on organisoitu ja strategisesti johdettu poliisihallinnossa. Hankintatoimi on vuonna 2007 voimaan tulleen hankintalainsäädännön myötä muuttunut jo pelkästään normatiiviselta pohjalta tarkkaan määritellyksi ja hyvin määrämuotoiseksi menettelyksi. Lainsäädännön muuttuminen on aiheuttanut muutospaineita myös poliisin hankintatoimen järjestelyihin. Tutkielma on suunnattu poliisiorganisaation hankintatoimesta ja yleisesti hankinnoista kiinnostuneille esimiehille ja asiantuntijoille. Tutkielma tarjoaa katsauksen hankintalainsäädännön mukaisiin hankintamenettelyihin ja läpileikkauksen hankintatoimen strategisen johtamisen tilasta sekä hankintatoimen organisoinnista poliisiyksiköissä.
Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään taustaa poliisin hankinnoista ja käydään lävitse yleisimpiä hankintalainsäädännön määrittelemiä hankintamenettelyjä erilaisine vaiheineen. Empiirisessä osassa esitellään Poliisihallituksen nimissä joulukuussa 2011 tehdyn kyselytutkimuksen vastauksia. Kyselytutkimus kohdennettiin poliisiyksiköiden hankintavastaaville. Kyselytutkimuksella selvitettiin poliisiyksiköiden hankintavastaavien taustatietoja, poliisiyksiköiden hankinnan tilaa sekä mielipiteitä siitä, kuinka hankinta tulisi järjestää poliisiorganisaatiossa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta poliisiyksiköiden järjestäneen hankintatoimensa melko samalla tavalla. Esimerkiksi hankintaosaamisen tasossa, hankintasuunnittelussa sekä ulkopuolisen avun tarpeessa oli vaihtelua. Tulosten perusteella voidaan todeta myös, että poliisiyksiköt kaipasivat enemmän strategista ohjausta, neuvontapalveluja sekä keskitettyjä hankintakanavia. Useat poliisiyksiköt haluaisivat keskittyä enemmän substanssitoimintaansa puhtaaksi tukitoiminnaksi koetun hankintatoimen sijaan.
Tutkimuksessa esitetään oman, koko poliisihallinnon kattavan materiaali- ja hankintastrategian kehittämistä yhdeksi tulosohjauksen osa-alueeksi. Strategia-asiakirjassa tuotteet ja palvelut voidaan segmentoida ryhmiin esimerkiksi niiden strategisen merkityksen pohjalta. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan myös, että poliisin hankintatointa tulee koordinoida ja ohjata Poliisihallituksesta käsin esimerkiksi kategoriastrategiaprosessin avulla. Lisäksi poliisin hankintatoimelle tulee laatia yleisprosessit, joita noudattamalla saadaan aikaan huomattavia säästöjä hankintojen keskittämisen ja säännöllisen kilpailuttamisen kautta.
Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään taustaa poliisin hankinnoista ja käydään lävitse yleisimpiä hankintalainsäädännön määrittelemiä hankintamenettelyjä erilaisine vaiheineen. Empiirisessä osassa esitellään Poliisihallituksen nimissä joulukuussa 2011 tehdyn kyselytutkimuksen vastauksia. Kyselytutkimus kohdennettiin poliisiyksiköiden hankintavastaaville. Kyselytutkimuksella selvitettiin poliisiyksiköiden hankintavastaavien taustatietoja, poliisiyksiköiden hankinnan tilaa sekä mielipiteitä siitä, kuinka hankinta tulisi järjestää poliisiorganisaatiossa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta poliisiyksiköiden järjestäneen hankintatoimensa melko samalla tavalla. Esimerkiksi hankintaosaamisen tasossa, hankintasuunnittelussa sekä ulkopuolisen avun tarpeessa oli vaihtelua. Tulosten perusteella voidaan todeta myös, että poliisiyksiköt kaipasivat enemmän strategista ohjausta, neuvontapalveluja sekä keskitettyjä hankintakanavia. Useat poliisiyksiköt haluaisivat keskittyä enemmän substanssitoimintaansa puhtaaksi tukitoiminnaksi koetun hankintatoimen sijaan.
Tutkimuksessa esitetään oman, koko poliisihallinnon kattavan materiaali- ja hankintastrategian kehittämistä yhdeksi tulosohjauksen osa-alueeksi. Strategia-asiakirjassa tuotteet ja palvelut voidaan segmentoida ryhmiin esimerkiksi niiden strategisen merkityksen pohjalta. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan myös, että poliisin hankintatointa tulee koordinoida ja ohjata Poliisihallituksesta käsin esimerkiksi kategoriastrategiaprosessin avulla. Lisäksi poliisin hankintatoimelle tulee laatia yleisprosessit, joita noudattamalla saadaan aikaan huomattavia säästöjä hankintojen keskittämisen ja säännöllisen kilpailuttamisen kautta.