Luovuuden edellytykset organisaatioissa. Case muotialan Yritys X
WUOTI, MARI (2013)
WUOTI, MARI
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23629
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23629
Tiivistelmä
Osittain rajattu julkisuudelta 1.6.2018 asti.
Nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa innovaatiot ja luovuus ovat organisaatioiden toimintakyvyn kannalta hyvin keskeisessä asemassa. Innovaatioista puhutaan paljon alalla kuin alalla, kun puolestaan niiden syntytekijänä toimiva luovuus liitetään usein vain luoviin aloihin. Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella juuri luovuuden esiintymiseen vaikuttavia tekijöitä, jotta myös luovien alojen ulkopuolella voitaisiin nähdä sen merkityksellisyys innovaatioiden mahdollistajana, sekä saada tietoa siihen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen kohdeorganisaatioksi valikoitui suomalainen muotialan yritys, joka tasapainottelee luovan työn tuloksena syntyneen lopputuotteen ja liikeyrityksen toimintaedellytysten välimaastossa. Aiheen luonteeseen sopien tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, joista yksi toteutettiin esihaastatteluna kohdeorganisaation ulkopuolella ja seitsemän itse kohdeorganisaatiossa. Myös esihaastateltu asiantuntija työskentelee muotialan yrityksessä ja hänellä on vahva osaaminen muodin parissa työskentelystä. Kohdeorganisaatiossa haastateltavat koottiin organisaation eri toimialueilta ja tasoilta, sillä tutkimuksessa haluttiin saavuttaa näkemys luovuuden ilmenemisestä organisaatioiden eri osissa ja toiminnoissa. Näin ollen haastateltavien joukossa oli niin luovan työn tekijä, suunnittelija, kuin hallinnollisen puolen edustajiakin. Haastattelut analysoitiin etsimällä haastatteluista usein esiin nousevia teemoja ja vertailemalla näitä löydöksiä aiemman tutkimuksen kanssa.
Tutkimuksen tuloksina havaittiin, että organisaation merkittävin luovuuden lähde on sen henkilöstö. Henkilöstön luovuuteen puolestaan vaikuttaa merkittävästi motivaatio, johon organisaation on pyrittävä vaikuttamaan halutessaan lisätä henkilöstönsä luovuutta. Motivaatiota vaalivaan luovaan tilaan voidaan pyrkiä vaikuttamaan johtamisella, rakenteellisilla tekijöillä, autonomian lisäämisellä, kiinnittämällä huomiota fyysisiin olosuhteisiin, varmistamalla riittävät resurssit ja tarjoamalla sopivasti haasteita. Motivaation lisäksi ajalla näyttäisi olevan keskeinen rooli luovuuden näkökulmasta. Kohdeorganisaatio nimesi sen keskeisimmäksi luovuuden haasteeksi, mutta samaan aikaan aikarajoite toimii myös työtä rytmittävänä ja eteenpäin vievänä voimana.
Asiasanat: Luovuus, organisaatiot, johtaminen, luovuuden johtaminen, organisaatiokulttuuri
Nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa innovaatiot ja luovuus ovat organisaatioiden toimintakyvyn kannalta hyvin keskeisessä asemassa. Innovaatioista puhutaan paljon alalla kuin alalla, kun puolestaan niiden syntytekijänä toimiva luovuus liitetään usein vain luoviin aloihin. Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella juuri luovuuden esiintymiseen vaikuttavia tekijöitä, jotta myös luovien alojen ulkopuolella voitaisiin nähdä sen merkityksellisyys innovaatioiden mahdollistajana, sekä saada tietoa siihen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen kohdeorganisaatioksi valikoitui suomalainen muotialan yritys, joka tasapainottelee luovan työn tuloksena syntyneen lopputuotteen ja liikeyrityksen toimintaedellytysten välimaastossa. Aiheen luonteeseen sopien tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, joista yksi toteutettiin esihaastatteluna kohdeorganisaation ulkopuolella ja seitsemän itse kohdeorganisaatiossa. Myös esihaastateltu asiantuntija työskentelee muotialan yrityksessä ja hänellä on vahva osaaminen muodin parissa työskentelystä. Kohdeorganisaatiossa haastateltavat koottiin organisaation eri toimialueilta ja tasoilta, sillä tutkimuksessa haluttiin saavuttaa näkemys luovuuden ilmenemisestä organisaatioiden eri osissa ja toiminnoissa. Näin ollen haastateltavien joukossa oli niin luovan työn tekijä, suunnittelija, kuin hallinnollisen puolen edustajiakin. Haastattelut analysoitiin etsimällä haastatteluista usein esiin nousevia teemoja ja vertailemalla näitä löydöksiä aiemman tutkimuksen kanssa.
Tutkimuksen tuloksina havaittiin, että organisaation merkittävin luovuuden lähde on sen henkilöstö. Henkilöstön luovuuteen puolestaan vaikuttaa merkittävästi motivaatio, johon organisaation on pyrittävä vaikuttamaan halutessaan lisätä henkilöstönsä luovuutta. Motivaatiota vaalivaan luovaan tilaan voidaan pyrkiä vaikuttamaan johtamisella, rakenteellisilla tekijöillä, autonomian lisäämisellä, kiinnittämällä huomiota fyysisiin olosuhteisiin, varmistamalla riittävät resurssit ja tarjoamalla sopivasti haasteita. Motivaation lisäksi ajalla näyttäisi olevan keskeinen rooli luovuuden näkökulmasta. Kohdeorganisaatio nimesi sen keskeisimmäksi luovuuden haasteeksi, mutta samaan aikaan aikarajoite toimii myös työtä rytmittävänä ja eteenpäin vievänä voimana.
Asiasanat: Luovuus, organisaatiot, johtaminen, luovuuden johtaminen, organisaatiokulttuuri