Yritysten yhteiskuntavastuu ja hankinta. Yhteiskuntavastuun ilmeneminen hankintatoiminnassa
HYNNINEN, MARJA (2013)
HYNNINEN, MARJA
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23618
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23618
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa kuinka yritysten yhteiskuntavastuun nähdään hankintatoiminnan kontekstissa ja millaisia hankinnan käytäntöjä siihen liittyy. Tutkimuksen kohteena ovat kansainvälistä hankintaa harjoittavat yritykset ja kohdeorganisaatioita ovat Huhtamäki Oyj, Nanso Oy sekä Nokian Renkaat Oyj.
Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita kuinka yritykset liittävät yhteiskuntavastuun hankintatoimintaan ja kuinka liittäminen ilmenee. Yritykset ovat tämän tutkimuksen kontekstissa edellä mainitut kohdeorganisaatiot ja tarkemmin organisaatioiden edustajat, jotka vastaavat hankinnasta sekä yhteiskuntavastuusta. Tutkimuksen aineisto on kerätty keväällä 2012 haastattelemalla yritysten hankinnasta sekä yhteiskuntavastuusta vastaavia henkilöitä. Tutkimusta varten kerätty aineisto saatiin teemahaastattelumenetelmällä, joita suoritettiin yhteensä viisi kappaletta.
Tutkielmassa havaittiin, että yritykset kokevat yritysten yhteiskuntavastuun tärkeäksi asiaksi, joka halutaan liittää yritysten jokapäiväiseen toimintaan. Yhteiskuntavastuun määritys paradigman tarkoittamalla tavalla sekä sen liittäminen hankintaan osoittautui hankalaksi. Yritysten oli vaikea määrittää yhteiskuntavastuu eikä sitä liitetty hankintaan tämän tutkimuksen teoreettisten lähtökohtien osoittamalla tavalla.
Tutkielman perusteella yrityksillä on havaittavissa yhteiskuntavastuullisen hankinnan piirteitä. Yritykset eivät erottele yhteiskuntavastuuta hankinnan kontekstiin vaan näkevät sen yrityksen kokonaisvaltaisena arvoihin pohjautuvana toimintana. Yhteiskuntavastuu sai erilaisia painotuksia yritysten hankintatoiminnassa ja kaikille yrityksillä yhteistä on toimittajien kohtelu sekä asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen.Tutkielman tulosten perusteella yrityksillä on mahdollisuus halutessaan määrittää yhteiskuntavastuulliset hankinnan käytännöt, sillä yritysten toiminnassa on olemassa monia yhteiskuntavastuullisen hankinnan piirteitä.
Asiasanat:Yritysten yhteiskuntavastuu, hankinta, sidosryhmä
Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita kuinka yritykset liittävät yhteiskuntavastuun hankintatoimintaan ja kuinka liittäminen ilmenee. Yritykset ovat tämän tutkimuksen kontekstissa edellä mainitut kohdeorganisaatiot ja tarkemmin organisaatioiden edustajat, jotka vastaavat hankinnasta sekä yhteiskuntavastuusta. Tutkimuksen aineisto on kerätty keväällä 2012 haastattelemalla yritysten hankinnasta sekä yhteiskuntavastuusta vastaavia henkilöitä. Tutkimusta varten kerätty aineisto saatiin teemahaastattelumenetelmällä, joita suoritettiin yhteensä viisi kappaletta.
Tutkielmassa havaittiin, että yritykset kokevat yritysten yhteiskuntavastuun tärkeäksi asiaksi, joka halutaan liittää yritysten jokapäiväiseen toimintaan. Yhteiskuntavastuun määritys paradigman tarkoittamalla tavalla sekä sen liittäminen hankintaan osoittautui hankalaksi. Yritysten oli vaikea määrittää yhteiskuntavastuu eikä sitä liitetty hankintaan tämän tutkimuksen teoreettisten lähtökohtien osoittamalla tavalla.
Tutkielman perusteella yrityksillä on havaittavissa yhteiskuntavastuullisen hankinnan piirteitä. Yritykset eivät erottele yhteiskuntavastuuta hankinnan kontekstiin vaan näkevät sen yrityksen kokonaisvaltaisena arvoihin pohjautuvana toimintana. Yhteiskuntavastuu sai erilaisia painotuksia yritysten hankintatoiminnassa ja kaikille yrityksillä yhteistä on toimittajien kohtelu sekä asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen.Tutkielman tulosten perusteella yrityksillä on mahdollisuus halutessaan määrittää yhteiskuntavastuulliset hankinnan käytännöt, sillä yritysten toiminnassa on olemassa monia yhteiskuntavastuullisen hankinnan piirteitä.
Asiasanat:Yritysten yhteiskuntavastuu, hankinta, sidosryhmä