Esimies tukijana ja kannustajana muutosprosessin johtamisessa - vanhusten kotihoidon hoitajien kokemukset
IHARVAARA, OUTI (2013)
IHARVAARA, OUTI
2013
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23615
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23615
Tiivistelmä
Vanhusten kotihoito on viime vuosina muuttunut voimakkaasti. Kotihoidon asiakkaat ovat tulleet yhä huonokuntoisemmiksi, ja monet heistä tarvitsevat useita kotikäyntejä päivässä. Vaikka kotihoidon asiakkaiden määrä kasvaa jatkuvasti, henkilöstön määrä ei lisäänny samassa suhteessa. Tämän seurauksena täytyy työtä tehostaa ja ottaa käyttöön uudenlaisia työtapoja sekä opetella uusia asioita. Jatkuvassa muutoksessa työskentely edellyttää muutoksen hallinnan taitoja sekä työntekijöiltä että johtajilta. Esimiehiltä odotetaan lisäksi kykyä tukea ja kannustaa henkilöstöä muutoksissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata vanhusten kotihoidossa työskentelevien hoitajien kokemuksia esimiehen antamasta tuesta ja kannustuksesta muutosprosessien aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla muutosjohtamista vanhusten kotihoidossa voidaan kehittää. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla 14 kotihoidossa työskentelevältä hoitajalta syksyllä 2012. Aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan esimiehen keinot tukea ja kannustaa hoitajia muutosprosessin johtamisessa olivat vuorovaikutuksella tukeminen ja kannustaminen, konkreettisen työn tukeminen ja arkeen osallistumien, vastuun jakaminen ja itsenäisyyden tukeminen sekä osaamisen tukeminen ja kannustaminen.
Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että vuorovaikutus on esimiehen keskeinen työväline muutosprosessin kaikissa vaiheissa. Tämä edellyttää erityisesti esimiehen riittävää läsnäoloa arjen työssä. Tiimityö on vanhusten kotihoidossa vakiintunut työskentelymuoto, ja sen tukeminen muutoksessa on erityisen tärkeää. Muutokset edellyttävät uutta osaamista, johon myös tarvitaan esimiehen tukea ja kannustamista. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä vanhusten kotihoidon muutosjohtamista sekä esimiesten muutosjohtamisen hallintaa ja osaamista.
Asiasanat:Muutosjohtaminen, muutosprosessi, vanhusten kotihoito
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata vanhusten kotihoidossa työskentelevien hoitajien kokemuksia esimiehen antamasta tuesta ja kannustuksesta muutosprosessien aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla muutosjohtamista vanhusten kotihoidossa voidaan kehittää. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla 14 kotihoidossa työskentelevältä hoitajalta syksyllä 2012. Aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan esimiehen keinot tukea ja kannustaa hoitajia muutosprosessin johtamisessa olivat vuorovaikutuksella tukeminen ja kannustaminen, konkreettisen työn tukeminen ja arkeen osallistumien, vastuun jakaminen ja itsenäisyyden tukeminen sekä osaamisen tukeminen ja kannustaminen.
Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että vuorovaikutus on esimiehen keskeinen työväline muutosprosessin kaikissa vaiheissa. Tämä edellyttää erityisesti esimiehen riittävää läsnäoloa arjen työssä. Tiimityö on vanhusten kotihoidossa vakiintunut työskentelymuoto, ja sen tukeminen muutoksessa on erityisen tärkeää. Muutokset edellyttävät uutta osaamista, johon myös tarvitaan esimiehen tukea ja kannustamista. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä vanhusten kotihoidon muutosjohtamista sekä esimiesten muutosjohtamisen hallintaa ja osaamista.
Asiasanat:Muutosjohtaminen, muutosprosessi, vanhusten kotihoito