Tapaustutkimus Yleisradio Oy:n strategiaviestinnästä ja siinä tapahtuneista muutoksista vuoden 2010 strategiauudistuksen jälkeen
MOILANEN, NINA (2013)
MOILANEN, NINA
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23611
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23611
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen ensisijainen tarkoitus on kuvata sitä muutosta, mikä on tapahtunut kohdeorganisaation strategiaviestinnässä vuoden 2010 strategiauudistuksen jälkeen. Strategiaviestinnän lisäksi tarkoitus on tutkia kohdeorganisaation intranetiä, jota on hyödynnetty monipuolisesti uudesta strategiasta viestimiseen.
Tutkittavan ilmiön selvittämiseksi on valittu aineistolähtöinen laadullinen tutkimusote. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa teemahaastatteluin ja kirjallista aineistoa analysoiden tutkitaan kohdeorganisaation strategian ja viestinnän ammattilaisten näkemyksiä siitä, miten kohdeorganisaation strategiasta viestiminen on muuttunut vuoden 2010 strategiauudistuksen jälkeen. Samalla tutkitaan sitä, minkälainen strategiaviestinnän väline intranet on ja voisi olla. Tutkimuskohdetta lähestytään erityisesti professionaalisuuden eli strategian ja viestinnän ammattilaisten kautta.
Tutkimukseni kohdeorganisaatio on Yleisradio Oy ja tutkimukseni kohdistuu erityisesti vuoden 2010 strategiauudistukseen, joka tähtää vahvan ja arvostetun Yleisradion rakentamiseen. Erityistä vuoden 2010 strategiatyössä oli se, että jo strategian suunnittelusta pyrittiin tekemään aidosti kollektiivinen prosessi tarjoamalla henkilöstölle mahdollisuus keskustella 10 päivän ajan uudesta strategiasta intranetiin perustetulla sivustolla. Tästä sain myös idean tarkastella intranetiä juuri strategiaviestinnän näkökulmasta käsin.
Aihe on varsin ajankohtainen, sillä nykyisin organisaatioiden sisäinen viestintä tapahtuu pitkälti sähköisten viestintäkanavien välityksellä. Uusi viestintäteknologia voi parhaimmassa tapauksessa viedä organisaation viestintää aivan uudelle kehityksen tasolle, jolloin keinot organisaation viestinnän järjestämiseen voivat kasvaa huomattavasti. Myös organisaation strategiasta viestiminen voi näin ollen monipuolistua ja tehostua uuden viestintäteknologian avulla huomattavasti.
Argumentoin tutkimusaiheen valintaa myös sillä, että nykyään intranetejä on käytössä jo useimmissa organisaatioissa, mutta tutkimusta niiden koko potentiaalista on vielä melko vähän tarjolla. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena onkin sellaisen tiedon tuottaminen, jota voidaan jatkossa hyödyntää kohdeorganisaation strategiaviestinnän suunnittelussa ja kehittämisessä, mutta mahdollisesti myös niin, että tutkimuksen tuloksia voitaisiin soveltaa kohdeorganisaation lisäksi myös muissa organisaatioissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että Yleisradion strategiaviestintä oli muuttunut viimeisen parin vuoden aikana suunnitelmallisemmaksi ja vuorovaikutteisemmaksi. Myös työntekijöiden osallistumismahdollisuudet olivat kasvaneet. Erityisesti intranetiä oli käytetty monipuolisesti uudesta strategiasta viestimisessä. Juuri intranetin käyttö onkin ollut merkittävä uudistus, sillä strategian suunnitteluvaiheen lisäksi sitä on käytetty monipuolisesti hyväksi myös strategian valmistumisen jälkeen. Sähköiset kanavat eivät kuitenkaan riitä yksistään strategian viestimiseksi, vaan ne toimivat ennen kaikkea muun viestinnän tukena.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että intranet voi parhaimmillaan olla varsin oiva strategiaviestinnän kanava ja väline, sillä sen avulla strategisista muutoksista tiedottaminen on entistä nopeampaa ja helpompaa. Lisäksi palautteen antaminen ja kerääminen ovat intranetin avulla mahdollista. Intranetille haasteita asettavat erityisesti työntekijöiden tarpeet, sillä intranetin tarjoamat mahdollisuudet eivät aina kohtaa sille asetettuja toiveita. Myös sillä, millä välineillä intranetissä viestitään, on merkitystä. Erityisiksi kehityskohteiksi nähtiin paremmat jakomahdollisuudet ja paremmat kommentointimahdollisuudet. Intranetin yhtenä haasteena nähtiin myös siellä oleva tiedon määrä, joka koetaan usein valtavaksi.
Asiasanat: Strategiaviestintä, organisaatioviestintä, sisäinen viestintä, intranet
Tutkittavan ilmiön selvittämiseksi on valittu aineistolähtöinen laadullinen tutkimusote. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa teemahaastatteluin ja kirjallista aineistoa analysoiden tutkitaan kohdeorganisaation strategian ja viestinnän ammattilaisten näkemyksiä siitä, miten kohdeorganisaation strategiasta viestiminen on muuttunut vuoden 2010 strategiauudistuksen jälkeen. Samalla tutkitaan sitä, minkälainen strategiaviestinnän väline intranet on ja voisi olla. Tutkimuskohdetta lähestytään erityisesti professionaalisuuden eli strategian ja viestinnän ammattilaisten kautta.
Tutkimukseni kohdeorganisaatio on Yleisradio Oy ja tutkimukseni kohdistuu erityisesti vuoden 2010 strategiauudistukseen, joka tähtää vahvan ja arvostetun Yleisradion rakentamiseen. Erityistä vuoden 2010 strategiatyössä oli se, että jo strategian suunnittelusta pyrittiin tekemään aidosti kollektiivinen prosessi tarjoamalla henkilöstölle mahdollisuus keskustella 10 päivän ajan uudesta strategiasta intranetiin perustetulla sivustolla. Tästä sain myös idean tarkastella intranetiä juuri strategiaviestinnän näkökulmasta käsin.
Aihe on varsin ajankohtainen, sillä nykyisin organisaatioiden sisäinen viestintä tapahtuu pitkälti sähköisten viestintäkanavien välityksellä. Uusi viestintäteknologia voi parhaimmassa tapauksessa viedä organisaation viestintää aivan uudelle kehityksen tasolle, jolloin keinot organisaation viestinnän järjestämiseen voivat kasvaa huomattavasti. Myös organisaation strategiasta viestiminen voi näin ollen monipuolistua ja tehostua uuden viestintäteknologian avulla huomattavasti.
Argumentoin tutkimusaiheen valintaa myös sillä, että nykyään intranetejä on käytössä jo useimmissa organisaatioissa, mutta tutkimusta niiden koko potentiaalista on vielä melko vähän tarjolla. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena onkin sellaisen tiedon tuottaminen, jota voidaan jatkossa hyödyntää kohdeorganisaation strategiaviestinnän suunnittelussa ja kehittämisessä, mutta mahdollisesti myös niin, että tutkimuksen tuloksia voitaisiin soveltaa kohdeorganisaation lisäksi myös muissa organisaatioissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että Yleisradion strategiaviestintä oli muuttunut viimeisen parin vuoden aikana suunnitelmallisemmaksi ja vuorovaikutteisemmaksi. Myös työntekijöiden osallistumismahdollisuudet olivat kasvaneet. Erityisesti intranetiä oli käytetty monipuolisesti uudesta strategiasta viestimisessä. Juuri intranetin käyttö onkin ollut merkittävä uudistus, sillä strategian suunnitteluvaiheen lisäksi sitä on käytetty monipuolisesti hyväksi myös strategian valmistumisen jälkeen. Sähköiset kanavat eivät kuitenkaan riitä yksistään strategian viestimiseksi, vaan ne toimivat ennen kaikkea muun viestinnän tukena.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että intranet voi parhaimmillaan olla varsin oiva strategiaviestinnän kanava ja väline, sillä sen avulla strategisista muutoksista tiedottaminen on entistä nopeampaa ja helpompaa. Lisäksi palautteen antaminen ja kerääminen ovat intranetin avulla mahdollista. Intranetille haasteita asettavat erityisesti työntekijöiden tarpeet, sillä intranetin tarjoamat mahdollisuudet eivät aina kohtaa sille asetettuja toiveita. Myös sillä, millä välineillä intranetissä viestitään, on merkitystä. Erityisiksi kehityskohteiksi nähtiin paremmat jakomahdollisuudet ja paremmat kommentointimahdollisuudet. Intranetin yhtenä haasteena nähtiin myös siellä oleva tiedon määrä, joka koetaan usein valtavaksi.
Asiasanat: Strategiaviestintä, organisaatioviestintä, sisäinen viestintä, intranet