SOFI OKSASEN TRAGEDIAN PUHDISTUS HENKILÖT HISTORIASTA TODISTAJINA
RISSANEN, HELKA (2013)
RISSANEN, HELKA
2013
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23607
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23607
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkastelee, miten Sofi Oksasen näytelmä Puhdistus (2007) suhteutuu lajityyppiinsä tragediaan sekä sitä, mitä ja miten näytelmän henkilöt todistavat Viron historiasta ja seksuaalisesta väkivallasta.
Työni on puhtaasti tekstilähtöinen draama-analyysi, eikä siten huomioi esityksen tuomia ulottuvuuksia. Ensimmäisessä pääluvussa, luvussa 4, esittelen Aristoteleen Runousopin ajatuksia ja uuden suomennoksen yhteydessä esitettyjä tulkintoja tragediasta. Lisäksi hahmottelen niin sanotun modernin tragedian teoriaa, joka on moniääninen summa sellaisten teoreetikkojen kuten Raymond Williamsin, Rita Felskin ja Terry Eagletonin näkemyksiä. Esitän, että Puhdistus on ennen kaikkea moderni tragedia niin rakenteen kuin sisältönsäkin puolesta, mutta näytelmässä on myös klassisen aristoteelisen tragedian piirteitä.
Tutkielmani toisessa pääluvussa, luvussa 5, analysoin Puhdistusta Freddie Rokemin historian esittämisen ja historiasta todistamisen teorioiden kautta. Esitän näytelmän henkilöiden todistavan Viron historiasta kukin tavallaan. Päähenkilö Aliide Truu ja toinen keskushenkilö Zara Pekk symboloivat eri aikakausien Viroa maana. Aliide ja Zara todistavat myös seksuaalisesta väkivallasta ilmiönä kahtena eri historiallisena aikakautena.
Päädyn tutkielmassani siihen, että tragedian ja historian suhde ilmenee teoksessa lajityypin tuomana väylänä esittää ja ilmentää niin historiaa kuin nykyajassakin läsnä olevaa yhteiskunnallista ongelmaa ja inhimillistä tragediaa: seksuaalista väkivaltaa ja ihmiskauppaa. Tragedialla on genrenä kyky välittää yksilön kärsimysten esittämisen kautta jotain itsensä ylittävää, mikä tekee tragediasta kiinnostavan tekstuaalisen välineen historian esittämiseen.
Asiasanat:Sofi Oksanen, tragedia, henkilöhahmo, Viron historia, historian esittäminen, historiasta todistaminen, seksuaalinen väkivalta
Työni on puhtaasti tekstilähtöinen draama-analyysi, eikä siten huomioi esityksen tuomia ulottuvuuksia. Ensimmäisessä pääluvussa, luvussa 4, esittelen Aristoteleen Runousopin ajatuksia ja uuden suomennoksen yhteydessä esitettyjä tulkintoja tragediasta. Lisäksi hahmottelen niin sanotun modernin tragedian teoriaa, joka on moniääninen summa sellaisten teoreetikkojen kuten Raymond Williamsin, Rita Felskin ja Terry Eagletonin näkemyksiä. Esitän, että Puhdistus on ennen kaikkea moderni tragedia niin rakenteen kuin sisältönsäkin puolesta, mutta näytelmässä on myös klassisen aristoteelisen tragedian piirteitä.
Tutkielmani toisessa pääluvussa, luvussa 5, analysoin Puhdistusta Freddie Rokemin historian esittämisen ja historiasta todistamisen teorioiden kautta. Esitän näytelmän henkilöiden todistavan Viron historiasta kukin tavallaan. Päähenkilö Aliide Truu ja toinen keskushenkilö Zara Pekk symboloivat eri aikakausien Viroa maana. Aliide ja Zara todistavat myös seksuaalisesta väkivallasta ilmiönä kahtena eri historiallisena aikakautena.
Päädyn tutkielmassani siihen, että tragedian ja historian suhde ilmenee teoksessa lajityypin tuomana väylänä esittää ja ilmentää niin historiaa kuin nykyajassakin läsnä olevaa yhteiskunnallista ongelmaa ja inhimillistä tragediaa: seksuaalista väkivaltaa ja ihmiskauppaa. Tragedialla on genrenä kyky välittää yksilön kärsimysten esittämisen kautta jotain itsensä ylittävää, mikä tekee tragediasta kiinnostavan tekstuaalisen välineen historian esittämiseen.
Asiasanat:Sofi Oksanen, tragedia, henkilöhahmo, Viron historia, historian esittäminen, historiasta todistaminen, seksuaalinen väkivalta