Suomalaiset sohvasurffaajat yhteisöllisinä arvonluojina. Netnografinen tutkimus Couchsurfingista
KIIVANEN, KATERIINA (2013)
KIIVANEN, KATERIINA
2013
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23596
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23596
Tiivistelmä
Omatoimimatkailu on lisääntynyt voimakkaasti globalisaation ja Internetin kehittymisen myötä. Nykypäivänä matkapalvelut voidaan ostaa verkossa suoraan niiden tuottajilta, eikä kaikkia matkan komponentteja edes tarvitse ostaa kaupalliselta sektorilta: omatoimimatkailijat voivat hyödyntää esimerkiksi majoituksen löytämiseksi sekä virtuaalisessa että fyysisessä ympäristössä toimivia maailmanlaajuisia vieraanvaraisuusverkostoja, jotka muodostavat merkittävän uhan kaupallisille matkailuyrityksille. Vieraanvaraisuusverkosto Couchsurfing perustettiin vuonna 2004, jotta erilaisuutta opittaisiin paremmin ymmärtämään ja sohvasurffaajille voitaisiin luoda ainutlaatuisia kokemuksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida suomalaisia sohvasurffaajia yhteisöllisinä arvonluojina.
Omatoimimatkailijoiden kulutusheimoa yhdistävät avoimuus, ennakkoluulottomuus sekä halu tutustua uusiin kulttuureihin. Couchsurfingissa arvoa luodaan yhteisöllisesti erilaisten resurssien välisen vuorovaikutuksen kautta. Sohvasurffaajien käytössä olevia aineellisia voimavaroja ovat taloudelliset resurssit, kun taas aineettomiin voimavaroihin kuuluvat sosiaaliset, kulttuuriset ja fyysiset resurssit. Resursseja hyödyntämällä sohvasurffaajat voivat toteuttaa yhteisöllistä arvoa luovia käytänteitä eli tapoja ymmärtää, ajatella ja toimia Couchsurfingissa.
Tutkimuksen empiirisen aineiston keräämiseen on käytetty netnografiaa, joka on etnografiaan perustuva kvalitatiivinen tutkimusmetodi. Marraskuusta 2012 maaliskuuhun 2013 kestäneen netnografisen havainnoinnin aikana tarkasteltiin 101 Tampereen seudulla asuvan suomalaisen sohvasurffaajan verkkoprofiilia, 99 henkilökohtaisesta viestistä kerättyjä tietoja sekä Couchsurfingin Tampere-ryhmän verkkokeskusteluja. Netnografisesti kerättyjä tekstejä on tallennettu yhteensä 301 sivun verran. Tutkimuksen aikana tarjoutui monta mahdollisuutta yhdistää netnografiaan myös etnografiaa osallistumalla erilaisiin Couchsurfingin Tampere-ryhmän kokoontumisiin, majoittamalla ulkomaalaisia sohvasurffaajia sekä majoittumalla suomalaisten sohvasurffaajien luona. Etnografisen osallistumisen myötä ymmärrys Couchsurfingista ja koko sohvasurffauksen ideasta lisääntyi, ja netnografisesti muodostuneet käsitykset vahvistuivat.
Tärkein suomalaisia sohvasurffaajia Couchsurfingin toimintaan osallistumiseen motivoiva tekijä on mahdollisuus tutustua erilaisiin ihmisiin. Sohvasurffaajien toiminnasta voidaan tunnistaa kymmenen erilaisten resurssien välistä vuorovaikutussuhdetta, joiden avulla voidaan tarkastella, kuinka resursseja muokataan yhteisöllisen arvon luomiseksi yhteisölle ominaisten käytänteiden kautta. Arvonluonti saattaa myös epäonnistua esimerkiksi erilaisuuden aiheuttamien jännitteiden vuoksi, jolloin sohvasurffaajille muodostuvat kokemukset ovatkin negatiivisia. Valtaosa tutkimuksen aikana esiin nousseista suomalaisten sohvasurffaajien kokemuksista on kuitenkin positiivisia, ja Couchsurfingin toiminta voidaan nähdä hyvänä keinona edistää suvaitsevaisuutta maailmassa.
Asiasanat: Couchsurfing, omatoimimatkailu, yhteisöllinen arvonluonti, netnografia
Omatoimimatkailijoiden kulutusheimoa yhdistävät avoimuus, ennakkoluulottomuus sekä halu tutustua uusiin kulttuureihin. Couchsurfingissa arvoa luodaan yhteisöllisesti erilaisten resurssien välisen vuorovaikutuksen kautta. Sohvasurffaajien käytössä olevia aineellisia voimavaroja ovat taloudelliset resurssit, kun taas aineettomiin voimavaroihin kuuluvat sosiaaliset, kulttuuriset ja fyysiset resurssit. Resursseja hyödyntämällä sohvasurffaajat voivat toteuttaa yhteisöllistä arvoa luovia käytänteitä eli tapoja ymmärtää, ajatella ja toimia Couchsurfingissa.
Tutkimuksen empiirisen aineiston keräämiseen on käytetty netnografiaa, joka on etnografiaan perustuva kvalitatiivinen tutkimusmetodi. Marraskuusta 2012 maaliskuuhun 2013 kestäneen netnografisen havainnoinnin aikana tarkasteltiin 101 Tampereen seudulla asuvan suomalaisen sohvasurffaajan verkkoprofiilia, 99 henkilökohtaisesta viestistä kerättyjä tietoja sekä Couchsurfingin Tampere-ryhmän verkkokeskusteluja. Netnografisesti kerättyjä tekstejä on tallennettu yhteensä 301 sivun verran. Tutkimuksen aikana tarjoutui monta mahdollisuutta yhdistää netnografiaan myös etnografiaa osallistumalla erilaisiin Couchsurfingin Tampere-ryhmän kokoontumisiin, majoittamalla ulkomaalaisia sohvasurffaajia sekä majoittumalla suomalaisten sohvasurffaajien luona. Etnografisen osallistumisen myötä ymmärrys Couchsurfingista ja koko sohvasurffauksen ideasta lisääntyi, ja netnografisesti muodostuneet käsitykset vahvistuivat.
Tärkein suomalaisia sohvasurffaajia Couchsurfingin toimintaan osallistumiseen motivoiva tekijä on mahdollisuus tutustua erilaisiin ihmisiin. Sohvasurffaajien toiminnasta voidaan tunnistaa kymmenen erilaisten resurssien välistä vuorovaikutussuhdetta, joiden avulla voidaan tarkastella, kuinka resursseja muokataan yhteisöllisen arvon luomiseksi yhteisölle ominaisten käytänteiden kautta. Arvonluonti saattaa myös epäonnistua esimerkiksi erilaisuuden aiheuttamien jännitteiden vuoksi, jolloin sohvasurffaajille muodostuvat kokemukset ovatkin negatiivisia. Valtaosa tutkimuksen aikana esiin nousseista suomalaisten sohvasurffaajien kokemuksista on kuitenkin positiivisia, ja Couchsurfingin toiminta voidaan nähdä hyvänä keinona edistää suvaitsevaisuutta maailmassa.
Asiasanat: Couchsurfing, omatoimimatkailu, yhteisöllinen arvonluonti, netnografia