Sisäinen valvonta ja riskienhallinta Suomen hallinto-oikeuksissa case Kuopion hallinto-oikeus
EKLUND, HANNA-KAISA (2013)
EKLUND, HANNA-KAISA
2013
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23589
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23589
Tiivistelmä
Hallinto-oikeudet käsittelevät pääasiassa viranomaisen päätöksistä tehtyjä valituksia, mutta myös hallintoriita-asioita sekä alistusmenettelyjä. Hallinto-oikeuksien tarkoituksena on luoda kansalaisille oikeusturvaa. Suomessa toimii kahdeksan hallinto-oikeutta ja korkein hallinto-oikeus. Kuopion hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Pohjois-Savo, Etelä-Savo sekä Pohjois-Karjala.
Sisäiseen valvontaan ja riskienhallintaan on vasta viime vuosina alettu kiinnittämään valtionhallinnossa enemmän huomioita. Talousarviolaki ja talousarvioasetus edellyttävät, että valtion virastoissa ja laitoksissa harjoitetaan sisäistä valvontaa, jonka tilasta luodaan toimintakertomuksiin arviointilausuma. Virasto tai laitos voi käyttää hyväksi sisäisen valvonnan toteuttamisessa sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan yleisiä viitekehikoita, yleisimpänä näistä viitekehikoista ovat COSO ja COSO-ERM. Valtion viraston ja laitoksen sisäisen valvonnan viitekehikko perustuu COSO-ERM viitekehikkoon. Kuitenkin hallinto-oikeudessa on koettu yleiset viitekehikot raskaiksi käyttää. Tästä syystä on luotu oma viitekehikko, joka sopii paremmin tuomioistuimen toiminnan arviointiin.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten sisäinen valvonta ja riskienhallinta ovat järjestetty ja kuinka hyvin ne toimivat Kuopion hallinto-oikeudessa. Tutkimuksessa tarkastellaan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ongelmia. Lisäksi käsitellään niiden esiin nostamia ongelmia sekä mitä ratkaisuja näihin ongelmiin on mahdollisesti löydetty. Tutkimus osoittaa, että sisäinen valvonta ja riskienhallinta toimivat kohtuullisen hyvin Kuopion hallinto-oikeudessa. Sisäinen valvonta Kuopion hallinto-oikeuden omassa toiminnassa on hallittua, siihen panostetaan sekä riskienhallintaa tehdään mahdollisuuksien rajoissa. Ongelmia aiheuttaa puolestaan resurssien vähyys ja oikeusministeriön suhtautuminen sisäiseen valvontaan ja riskienhallintaan.
Asiasanat:sisäinen valvonta, riskienhallinta, COSO, COSO-ERM, hallinto-oikeus
Sisäiseen valvontaan ja riskienhallintaan on vasta viime vuosina alettu kiinnittämään valtionhallinnossa enemmän huomioita. Talousarviolaki ja talousarvioasetus edellyttävät, että valtion virastoissa ja laitoksissa harjoitetaan sisäistä valvontaa, jonka tilasta luodaan toimintakertomuksiin arviointilausuma. Virasto tai laitos voi käyttää hyväksi sisäisen valvonnan toteuttamisessa sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan yleisiä viitekehikoita, yleisimpänä näistä viitekehikoista ovat COSO ja COSO-ERM. Valtion viraston ja laitoksen sisäisen valvonnan viitekehikko perustuu COSO-ERM viitekehikkoon. Kuitenkin hallinto-oikeudessa on koettu yleiset viitekehikot raskaiksi käyttää. Tästä syystä on luotu oma viitekehikko, joka sopii paremmin tuomioistuimen toiminnan arviointiin.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten sisäinen valvonta ja riskienhallinta ovat järjestetty ja kuinka hyvin ne toimivat Kuopion hallinto-oikeudessa. Tutkimuksessa tarkastellaan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ongelmia. Lisäksi käsitellään niiden esiin nostamia ongelmia sekä mitä ratkaisuja näihin ongelmiin on mahdollisesti löydetty. Tutkimus osoittaa, että sisäinen valvonta ja riskienhallinta toimivat kohtuullisen hyvin Kuopion hallinto-oikeudessa. Sisäinen valvonta Kuopion hallinto-oikeuden omassa toiminnassa on hallittua, siihen panostetaan sekä riskienhallintaa tehdään mahdollisuuksien rajoissa. Ongelmia aiheuttaa puolestaan resurssien vähyys ja oikeusministeriön suhtautuminen sisäiseen valvontaan ja riskienhallintaan.
Asiasanat:sisäinen valvonta, riskienhallinta, COSO, COSO-ERM, hallinto-oikeus