Facebook-ryhmä lukion matematiikan opetuksen apuna
KINNUNEN, PETTER (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KINNUNEN, PETTER
2013
Matematiikka - Mathematics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-06Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaista hyötyä opiskelija kokee saavansa lukion matematiikan oppikurssin yhteydessä pidettävistä Facebook-ryhmistä. Lisäksi tutkitaan ovatko tytöt ja pojat yhtä aktiivisia osallistujia Facebookryhmissä.
Tutkimuksen kohdejoukko koostui 84 lukion ensimmäisen vuoden ja kahdesta toisen vuoden opiskelijasta. Facebook-ryhmiä perustettiin yhteensä neljä kappaletta. Kaksi Facebook-ryhmistä liittyi MAA-3: Geometria -kurssiin ja kaksi MAA-11: Logiikka ja lukuteoria -kurssiin. Kahdessa Facebook-ryhmässä opiskeltiin induktiotodistamista, jota ei käsitelty oppitunneilla.
Aineisto koottiin avoimilla kysymyksillä ja kahden ryhmän osalta kahdella kyselylomakkeella. Kaikki Facebook-ryhmissä mukana olleet liittyisivät ryhmään uudelleen, jos sellainen järjestettäisiin jollain toisella matematiikan kurssilla. Erityisesti hyötyä Facebook-ryhmästä oli läksyjen tarkistamisessa ja avun saamisessa tehtävien ratkaisussa. Opiskelijan kokemaan hyötyyn vaikuttaa Facebook-ryhmän aktiivisuus. Facebook-ryhmien aktiivisuuteen vaikuttavat positiivisesti opiskelijoiden ryhmätyökeskeiset työtavat, oppikirja ja tehtävien ratkaisuun annettava riittävän pitkä aika. Facebook-ryhmiin liittyneet hakivatmatematiikkaan liittyvää tietoa internetistä useammin kuin ryhmiin kuulumattomat.
Tytöt ja pojat käyttivät Facebookia yhtä paljon. Kuitenkin tutkimuksen Facebook-ryhmien toiminnassa pojat olivat noin kolme kertaa tyttöjä aktiivisempia. Tässä aktiivisuuden mittarina on käytetty kirjoitettujen kommenttien ja tykkäysten lukumäärää. Myös tiedonhakemisessa internetistä oli suuri sukupuoltenvälinen ero, vain 21 % tytöistä oli hakenut internetistä kurssiin liittyvää tietoa, kun pojilla vastaava osuus oli 83 %.
Asiasanat:matematiikka, Facebook, Facebook-ryhmä, sukupuoli, sosiaalinen media
Tutkimuksen kohdejoukko koostui 84 lukion ensimmäisen vuoden ja kahdesta toisen vuoden opiskelijasta. Facebook-ryhmiä perustettiin yhteensä neljä kappaletta. Kaksi Facebook-ryhmistä liittyi MAA-3: Geometria -kurssiin ja kaksi MAA-11: Logiikka ja lukuteoria -kurssiin. Kahdessa Facebook-ryhmässä opiskeltiin induktiotodistamista, jota ei käsitelty oppitunneilla.
Aineisto koottiin avoimilla kysymyksillä ja kahden ryhmän osalta kahdella kyselylomakkeella. Kaikki Facebook-ryhmissä mukana olleet liittyisivät ryhmään uudelleen, jos sellainen järjestettäisiin jollain toisella matematiikan kurssilla. Erityisesti hyötyä Facebook-ryhmästä oli läksyjen tarkistamisessa ja avun saamisessa tehtävien ratkaisussa. Opiskelijan kokemaan hyötyyn vaikuttaa Facebook-ryhmän aktiivisuus. Facebook-ryhmien aktiivisuuteen vaikuttavat positiivisesti opiskelijoiden ryhmätyökeskeiset työtavat, oppikirja ja tehtävien ratkaisuun annettava riittävän pitkä aika. Facebook-ryhmiin liittyneet hakivatmatematiikkaan liittyvää tietoa internetistä useammin kuin ryhmiin kuulumattomat.
Tytöt ja pojat käyttivät Facebookia yhtä paljon. Kuitenkin tutkimuksen Facebook-ryhmien toiminnassa pojat olivat noin kolme kertaa tyttöjä aktiivisempia. Tässä aktiivisuuden mittarina on käytetty kirjoitettujen kommenttien ja tykkäysten lukumäärää. Myös tiedonhakemisessa internetistä oli suuri sukupuoltenvälinen ero, vain 21 % tytöistä oli hakenut internetistä kurssiin liittyvää tietoa, kun pojilla vastaava osuus oli 83 %.
Asiasanat:matematiikka, Facebook, Facebook-ryhmä, sukupuoli, sosiaalinen media