Hämeenlinnan kaupungin esi- ja alkuopetuksen yhteistyön nykypäivää
HEIKKILÄ, JARI; HOLLO, HARRI (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HEIKKILÄ, JARI
HOLLO, HARRI
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Hämeenlinnan päivähoidon ja peruskoulujen välistä yhteistyötä esi- ja alkuopetuksen taitteessa. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, mitenkä lastentarhanopettajien ja luokanopettajien mielestä esi- ja alkuopetus tulisi järjestää sekä mitenkä kyseiset opettajat suhtautuvat mahdolliseen lapsen joustavaan siirtymiseen varhaiskasvatuksesta peruskouluun. Olemme pyrkineet saamaan opettajilta myös konkreettisia ajatuksia ja toimintamalleja yhteistyömenetelmiin.Tämän tutkimuksen ongelmat jakaantuivat selkeästi neljään erilaiseen pääongelmaan:1) Mitenkä Hämeenlinnan esi- ja alkuopetustyöryhmä toimii?2) Mitenkä esi- ja alkuopetus tulisi järjestää opettajien mielestä?3) Miten lastentarhanopettajat ja luokanopettajat suhtautuvat lapsen joustavaan koulunkäynnin aloittamiseen?4) Millaista yhteistyötä lastentarhanopettajat ja luokanopettajat tekevät?Empiirisen osan taustaksi kuvailemme esiopetuksen yhteiskuntapoliittista kehittymistä yhteiskunnassamme 1990-luvulla.Tutkimuksen kohdejoukkona olivat kaikki Hämeenlinnan kaupungin päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat sekä Hämeenlinnan koulutoimessa alkuopettajana toimivat luokanopettajat. Tutkimuksen koehenkilöjoukko käsitti kaikkiaan 80 opettajaa.Tutkimusongelmiin etsittiin vastauksia kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Kvantitatiivisessa tutkimusmenetelmässä käytimme mm. ristiintaulukointia, faktorianalyyysiä ja t-testiä. Tulosten esitystavassa olemme pyrkineet luettavaan ja selkeään esitystapaan.Hämeenlinnassa toimivan esi- ja alkuopetuksen työryhmän toimintaa pitää jatkossa tuoda selkeästi enemmän julkisuuteen. Työryhmän tulisi tehdä myös konkreettisia ehdotuksia yhteistyön toteuttamiseen. Hämeenlinnassa päivähoidon ja koulun välisessä yhteistyössä on parantamisen varaa. Esiopetus tulisi järjestää päivähoidon piirissä, mutta yhteistyössä koulun kanssa. Tutkimustulosten toivotaan auttavan esiopetustyöryhmän toimintaa ja tutkimuksessa saatu tieto toivotaan käytettävän myös kentällä mahdollisimman hyvin. Tutkimustulokset tulisi myös hyödyntää koulutuksessa, koska koulutuksessa oleva puute yhteistyön osalta on merkittävä.Asiasanat: esiopetus - päiväkodit - Hämeenlinna, alkuopetus - yhteistyö - Hämeenlinna, päiväkodit - koulut - yhteistyö