Sidosryhmäajattelu ja vastuullinen liiketoiminta - case Fujitsu oy
AROLA, JAAKKO (2012)
AROLA, JAAKKO
2012
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23535
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23535
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia kirjallisuuden ja Fujitsun organisaatioon keskittyvän empiirisen case-tutkimuksen avulla sidosryhmäajattelua vastuullisessa liiketoiminnassa. Tutkimusongelma keskittyy tarkastelemaan sidosryhmiä vastuullisen liiketoiminnan näkökulmasta ja tapausesimerkkinä on tietokonealan Fujitsu. Tutkimuskysymyksinä ovat, mitkä ovat Fujitsun keskeiset sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät, miten keskeisiin sidosryhmiin pidetään yhteyttä, ja millaisena sidosryhmäajattelu ja vastuullinen liiketoiminta näyttäytyy Fujitsussa.
Pro gradu –tutkielmani teoreettinen tausta perustuu sidosryhmiä ja vastuullista liiketoimintaa käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen. Teoriaosiossa olen tarkastellut sidosryhmiä ja vastuullista liiketoimintaa aiempien tutkimusten perusteella. Empiirisen tutkimuksen kohteena on Fujitsu. Empiirinen aineisto muodostuu Fujitsun virallisista raporteista, yksilöhaastatteluista sekä sähköpostin välityksellä tehdyistä haastatteluista. Fujitsun virallisia raportteja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Lisäksi tein johtajille Suomessa kolme sähköpostihaastattelua ja kaksi puolistrukturoitua yksilöhaastattelua kasvotusten. Tutkimukseni tulosten mukaan yhtiön tärkein sidosryhmä on asiakas, jota varten tietokoneita ja ohjelmia tehdään sekä korjataan. Seuraavaksi tärkeimmät sidosryhmät ovat johtajat, omistajat ja työntekijät, mutta myös muita sidosryhmiä, kuten median edustajia, tuotekehityskumppaneita, julkisyhteisöjä ja ruokailun, pysäköinnin, vartioinnin ja vuokratilojen järjestäjiä pyritään huomioimaan ja arvostamaan mahdollisimman paljon. Tulosten perusteella Fujitsussa vastuullisuus ilmenee sosiaalisissa, ympäristöllisissä ja taloudellisissa asioissa. Yrityksen tavoitteena on kantaa vastuunsa ihmisistä esimerkiksi työolojen myötä; ympäristöstä ekologisten ratkaisujen, kuten kierrätyksen avulla; ja kannattavuudesta, jotta toiminta voi jatkua pitkällä aikavälillä sekä näin mahdollistaen muun vastuullisuuden. Fujitsu pyrkii yrityksen ja sidosryhmien väliseen avoimeen vuoropuheluun ja viestintään yhä enemmän sähköpostin, matkapuhelinten ja muun teknologian avulla. Tyypillisiä ovat kokoukset, kehityskeskustelut ja asiakkaille tehtävät kohtaamiskyselyt. Fujitsu yrittää toimia vihreiden arvojen mukaan, kuten olemalla tuhlaamatta paperia ja liikkumaan mahdollisimman ekologisesti muun muassa turhia pakokaasuja välttäen. Fujitsu pyrkii myös auttamaan sidosryhmien keskinäiseen toimintaan ja kommunikaatioon muun muassa teknologiansa ja palveluidensa avulla.
Avainsanat: sidosryhmä, vastuullinen liiketoiminta
Pro gradu –tutkielmani teoreettinen tausta perustuu sidosryhmiä ja vastuullista liiketoimintaa käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen. Teoriaosiossa olen tarkastellut sidosryhmiä ja vastuullista liiketoimintaa aiempien tutkimusten perusteella. Empiirisen tutkimuksen kohteena on Fujitsu. Empiirinen aineisto muodostuu Fujitsun virallisista raporteista, yksilöhaastatteluista sekä sähköpostin välityksellä tehdyistä haastatteluista. Fujitsun virallisia raportteja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Lisäksi tein johtajille Suomessa kolme sähköpostihaastattelua ja kaksi puolistrukturoitua yksilöhaastattelua kasvotusten. Tutkimukseni tulosten mukaan yhtiön tärkein sidosryhmä on asiakas, jota varten tietokoneita ja ohjelmia tehdään sekä korjataan. Seuraavaksi tärkeimmät sidosryhmät ovat johtajat, omistajat ja työntekijät, mutta myös muita sidosryhmiä, kuten median edustajia, tuotekehityskumppaneita, julkisyhteisöjä ja ruokailun, pysäköinnin, vartioinnin ja vuokratilojen järjestäjiä pyritään huomioimaan ja arvostamaan mahdollisimman paljon. Tulosten perusteella Fujitsussa vastuullisuus ilmenee sosiaalisissa, ympäristöllisissä ja taloudellisissa asioissa. Yrityksen tavoitteena on kantaa vastuunsa ihmisistä esimerkiksi työolojen myötä; ympäristöstä ekologisten ratkaisujen, kuten kierrätyksen avulla; ja kannattavuudesta, jotta toiminta voi jatkua pitkällä aikavälillä sekä näin mahdollistaen muun vastuullisuuden. Fujitsu pyrkii yrityksen ja sidosryhmien väliseen avoimeen vuoropuheluun ja viestintään yhä enemmän sähköpostin, matkapuhelinten ja muun teknologian avulla. Tyypillisiä ovat kokoukset, kehityskeskustelut ja asiakkaille tehtävät kohtaamiskyselyt. Fujitsu yrittää toimia vihreiden arvojen mukaan, kuten olemalla tuhlaamatta paperia ja liikkumaan mahdollisimman ekologisesti muun muassa turhia pakokaasuja välttäen. Fujitsu pyrkii myös auttamaan sidosryhmien keskinäiseen toimintaan ja kommunikaatioon muun muassa teknologiansa ja palveluidensa avulla.
Avainsanat: sidosryhmä, vastuullinen liiketoiminta