Hittitehdas-koulutus ja co-writing-metodi
RAUTIAINEN, LOTTA (2013)
RAUTIAINEN, LOTTA
2013
Musiikintutkimus - Music Studies
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23523
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23523
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Sibelius-Akatemian biisinkirjoittajille järjestämää Hittitehdas-koulutusta, johon osallistuin vuonna 2010. Työn päätarkoituksena oli arvioida koulutuksen sisältöä ja kokonaisuutta, analysoida co-writing-metodin eli ryhmässä kirjoittamisen etenemistä sekä selvittää co-writingin hyötyjä ja haasteita. Tarkastelen myös co-writingin ja hittitehtailun suosion kasvua sekä sitä, miten ryhmädynamiikka ja tunneäly ilmenevät ryhmätyöskentelyssä. Pohdin lisäksi koulutuksen järjestämiseen johtaneita syitä ja opintojen merkityksellisyyttä sekä opiskelijoiden näkökulmasta että suomalaisen biisintekokulttuurin kannalta.
Työ on laadullinen tapaustutkimus ja siinä on etnografisen tutkimuksen piirteitä. Koska olin itse opiskelijana Hittitehtaassa, tutkimus on varsin reflektiivinen. Tulokset perustuvat haastatteluihin, lähdekirjallisuuteen, kyselytutkimuksen tuloksiin ja kenttäpäiväkirjoihin. Haastattelin kolmea henkilöä vuoden 2010 Hittitehtaasta sekä yhtä henkilöä vuosikurssilta 2009. Lisäksi sain käyttööni tiivistelmän kyselytutkimuksen tuloksista, jonka Sibelius-Akatemia suoritti koulutukseen osallistujille.
Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että Hittitehdas oli positiivinen ja tärkeä kokemus kaikille haastatelluille. Koulutus tarjosi osallistujille arvokkaita alan kontakteja, hyödyllisiä työkaluja laulunkirjoitukseen sekä tietoa biisinteon liiketoiminnasta. Co-writing osoittautui antoisaksi tavaksi tehdä biisejä, ja kävi ilmi, että tunneälytaidot ovat tärkeässä roolissa onnistuneen lopputuloksen kannalta.
Asiasanat: biisinteko, co-writing, Hittitehdas, laulunkirjoitus, ryhmädynamiikka, säveltäminen, tunneäly
Työ on laadullinen tapaustutkimus ja siinä on etnografisen tutkimuksen piirteitä. Koska olin itse opiskelijana Hittitehtaassa, tutkimus on varsin reflektiivinen. Tulokset perustuvat haastatteluihin, lähdekirjallisuuteen, kyselytutkimuksen tuloksiin ja kenttäpäiväkirjoihin. Haastattelin kolmea henkilöä vuoden 2010 Hittitehtaasta sekä yhtä henkilöä vuosikurssilta 2009. Lisäksi sain käyttööni tiivistelmän kyselytutkimuksen tuloksista, jonka Sibelius-Akatemia suoritti koulutukseen osallistujille.
Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että Hittitehdas oli positiivinen ja tärkeä kokemus kaikille haastatelluille. Koulutus tarjosi osallistujille arvokkaita alan kontakteja, hyödyllisiä työkaluja laulunkirjoitukseen sekä tietoa biisinteon liiketoiminnasta. Co-writing osoittautui antoisaksi tavaksi tehdä biisejä, ja kävi ilmi, että tunneälytaidot ovat tärkeässä roolissa onnistuneen lopputuloksen kannalta.
Asiasanat: biisinteko, co-writing, Hittitehdas, laulunkirjoitus, ryhmädynamiikka, säveltäminen, tunneäly