Lukion geometrian opiskelusta
VISAMA, JOHANNA (2013)
VISAMA, JOHANNA
2013
Matematiikka - Mathematics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23510
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23510
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutustutaan lukion pitkän matematiikan geometrian kurssin keskeisimpiin sisältöihin sekä geometrian kurssiin liittyviin ylioppilastehtäviin vuosien 1991 ja 2010 välillä. Tarkoituksena on tutkia geometrian ylioppilastehtävien suosiota ja osaamista. Lisäksi selvitetään opetussuunnitelmien perusteiden sekä ylioppilastehtävien vastaavuutta toisiinsa.
Tutkielman alussa käydään läpi lukion opetussuunnitelmien perusteita vuosilta 1985, 1994 ja 2003, minkä jälkeen perehdytään lukion pitkän matematiikan geometrian kurssin keskeisimpiin sisältöihin. Tutkielmassa tutustutaan mallitehtävien avulla pitkän matematiikan ylioppilaskokeiden geometrian tehtävien tehtävätyyppeihin. Ylioppilastehtävistä tehtyjen tilastojen perusteella geometrian tehtävien voidaan havaita olevan suosittuja ja melko hyvin osattuja. Tehtävien sisältö vastaa opetussuunnitelmien perusteissa tärkeimmiksi nostettuja aihepiirejä.
Tutkielman alussa käydään läpi lukion opetussuunnitelmien perusteita vuosilta 1985, 1994 ja 2003, minkä jälkeen perehdytään lukion pitkän matematiikan geometrian kurssin keskeisimpiin sisältöihin. Tutkielmassa tutustutaan mallitehtävien avulla pitkän matematiikan ylioppilaskokeiden geometrian tehtävien tehtävätyyppeihin. Ylioppilastehtävistä tehtyjen tilastojen perusteella geometrian tehtävien voidaan havaita olevan suosittuja ja melko hyvin osattuja. Tehtävien sisältö vastaa opetussuunnitelmien perusteissa tärkeimmiksi nostettuja aihepiirejä.