Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visuo-spatiaalisuus esiopetusikäisten matemaattisissa kouluvalmiuksissa

MIKKOLA, IRENE (2013)

 
Avaa tiedosto
gradu06659.pdf (1012.Kt)
Lataukset: 



MIKKOLA, IRENE
2013

Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23504
Tiivistelmä
Pääkohteena tutkittiin esiopetusikäisten havaintotoimintojen merkitystä matematiikan oppimisessa. Tarkastelun näkökulmaksi valittiin oppimisvalmiudet. Tutkimuksella haluttiin kartoittaa lapsen taitoja näillä alueilla ja saada varhaiskasvatuksen käytäntöihin uusia näkökulmia ja konkreettisia ajattelun välineitä. Pääongelmana tarkasteltiin kysymystä siitä, onko esiopetusikäisten visuo-spatiaalisilla taidoilla ja matemaattisilla kouluvalmiuksilla yhteyttä toisiinsa. Alaongelmissa käsiteltiin sekä taustamuuttujien että kokonaispistemäärässä menestymisen yhteyttä matemaattisiin kouluvalmiuksiin ja visuo-spatiaalisiin taitoihin. Taustamuuttujina olivat sukupuoli, syntymäajankohta ja erityisryhmät. Lisäksi tarkasteltiin kouluvalmiuden ryhmäarvioinnin käyttökelpoisuutta oppimisvaikeuksien seulojana.

Tutkimus suoritettiin kouluvalmiuden ryhmäarvioinnilla. Tutkimusaineistona oli vv. 2005 - 2009, lukuun ottamatta v. 2008, Tampereen kaupungissa kertyneet arviointitehtävät (n=860), joista satunnaisotannalla valittiin tutkimuksen otos. Kohdejoukon lapset (n=129) koostuivat tavallisista, erityispäivähoitolausunnolla olevista, maahanmuuttajista ja koululykätyistä. Tutkimuksen päätulokseksi saatiin, että visuo-spatiaalisilla taidoilla on yhteyttä matemaattisiin kouluvalmiuksiin. Taustamuuttujilla ei ollut lineaarista riippuvuutta matemaattisiin kouluvalmiuksiin ja visuo-spatiaalisiin taitoihin. Epälineaarista riippuvuutta voi kuitenkin olla. Matemaattisella kouluvalmiudella ja kuvioiden jäljentämisellä pisteiden kautta oli riippuvuutta kokonaispistemäärässä menestymiseen. Kouluvalmiuden ryhmäarvioinnissa matemaattiset oppimisvaikeudet nousivat visuo-spatiaalisia vaikeuksia enemmän esille. Tutkimuksen toteuttamiseen valittu testi koettiin hyväksi tälle kohderyhmälle ja se on mitannut lapsen taitoja kokonaisuudessaan.

Asiasanat: havaitseminen, visuo-spatiaaliset taidot, matemaattiset kouluvalmiudet, esiopetusikäiset, esiopetus, matematiikan oppiminen
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36345]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste