"Inkluusiota etsimässä" - Fenomenografinen tutkimus rehtoreiden ja opettajien näkemyksistä inkluusiosta
SAVOLAINEN, NIKO (2013)
SAVOLAINEN, NIKO
2013
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23503
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23503
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee inkluusiota, eli kaikkien oppilaiden yhteistä opetusta, koulumaailman näkökulmasta. Tutkielmassa haetaan vastausta kysymyksiin: onko inkluusio arkipäivää tämän päivänä kouluissa ja voiko se koskaan olla. Näiden lisäksi kartoitetaan sitä, millaisina teoria ja käytäntö inkluusion osalta näyttäytyvät, uudistuneiden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja perusopetuslain tuomien muutoksien vaikutuksia kouluihin sekä inkluusion vaikutusta opettajan ja rehtorin työskentelyyn. Tutkielma etsii vastauksia myös seuraaviin kysymyksiin: eroavatko opettajien ja rehtorien ajatukset inkluusiosta merkittävästi, ja miten inkluusio vaikuttaa opettajan sekä rehtorin ammattiin. Tutkielmassa vertaillaan myös haastateltavien näkemyksiä inkluusiosta, varsin ideologiseen, inkluusio-kirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin. Sen pohjalta, millaisena inkluusio teoriassa näyttäytyy, pohditaan inkluusion toteutumisen mahdollisuuksia käytännössä tämän päivän koulussa.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka kohderyhmä koostuu Päijät-Hämeen koulujen neljästä luokanopettajasta ja neljästä rehtorista. Tutkielma rakentuu hermeneuttis-fenomenologisen tutkimussuuntauksen ympärille. Fenomenologisen tutkimuksen kohteena on ihmisen koko elämismaailma ja se, miten ihminen käsittää elämistodellisuutensa. Hermeneutiikka pyrkii ymmärtämään tätä. Ihmisen kokemukset merkitsevät ihmiselle aina jotain ja kokemuksista ihminen luo omat merkityksensä, joiden kautta muodostaa todellisuuttaan.
Inkluusio voidaan nähdä suurena haasteena tämän päivän koululle. Se voidaan nähdä myös tulevaisuuden koulun sekä yhteiskunnan kuvana, mikä tulee muuttamaan koulun ja sen henkilöstön sekä yhteiskunnan toimintaa merkittävällä tavalla. Suurimpana esteenä muutokselle ovat tiukassa istuvat asenteet, pelko tulevasta ja inkluusioon riittämättömät resurssit. Suomalainen koulu muuttuu hitaasti, eikä inkluusio näytä tekevän poikkeusta muutosvauhdissa. On mahdollista, että inkluusion tuleminen osaksi suomalaista koulua, saattaa kestää vielä pitkään.
Asiasanat: inkluusio, integraatio, segregaatio, lähikouluperiaate, kolmiportainen tuki, erityisopetus
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka kohderyhmä koostuu Päijät-Hämeen koulujen neljästä luokanopettajasta ja neljästä rehtorista. Tutkielma rakentuu hermeneuttis-fenomenologisen tutkimussuuntauksen ympärille. Fenomenologisen tutkimuksen kohteena on ihmisen koko elämismaailma ja se, miten ihminen käsittää elämistodellisuutensa. Hermeneutiikka pyrkii ymmärtämään tätä. Ihmisen kokemukset merkitsevät ihmiselle aina jotain ja kokemuksista ihminen luo omat merkityksensä, joiden kautta muodostaa todellisuuttaan.
Inkluusio voidaan nähdä suurena haasteena tämän päivän koululle. Se voidaan nähdä myös tulevaisuuden koulun sekä yhteiskunnan kuvana, mikä tulee muuttamaan koulun ja sen henkilöstön sekä yhteiskunnan toimintaa merkittävällä tavalla. Suurimpana esteenä muutokselle ovat tiukassa istuvat asenteet, pelko tulevasta ja inkluusioon riittämättömät resurssit. Suomalainen koulu muuttuu hitaasti, eikä inkluusio näytä tekevän poikkeusta muutosvauhdissa. On mahdollista, että inkluusion tuleminen osaksi suomalaista koulua, saattaa kestää vielä pitkään.
Asiasanat: inkluusio, integraatio, segregaatio, lähikouluperiaate, kolmiportainen tuki, erityisopetus