Opettajuuden tarkastelua koskemattomuuden ja uudenlaisien vuorovaikutussuhteiden näkökulmasta
KURKIMÄKI, TERO (2013)
KURKIMÄKI, TERO
2013
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23501
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23501
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa minkälaisena ongelmana vuosina 2002 -2012 julkaistut Opettaja-lehden artikkelit kuvaavat oppilaiden väkivaltaisen käyttäytymisen ja opettajiin kohdistuvan väkivallan ja millä konkreettisilla keinoilla artikkelien mukaan on mahdollista pitää järjestystä ja puuttua kiusaamiseen siten, että työturvallisuuslaissa määrätty työrauha toteutuu. Halusin osaltaan myös ”tutkia” ja koota yksiin kansiin kaiken sen konkreettisen avun ja turvan, mitä perusopetus-, työturvallisuus- ja rikoslaki tarjoavat opettajalle, kun oppilas käyttäytyy epäasiallisesti tai väkivaltaisesti. Opettajan psyykkisen ja fyysisen koskemattomuuden rikkominen on aina rangaistava teko. Opettajan olisi siksi hyvä tiedostaa ja erottaa tavallinen häiriökäyttäytyminen lainvastaisesta häiriökäyttäytymisestä.Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenestä Opettaja-lehden artikkelista. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen. Kirjoittajien yleinen mielipide on se, että pelkän työrauhan ylläpitäminen ja kurinpitotoimet kuluttavat liikaa opettajan voimavaroja ja laskevat opetuksen tasoa. Artikkelien mukaan opettajat kokevat yhä useammin väkivallantekoja. Väkivalta on useammin henkistä kuin fyysistä, mutta fyysisen häirinnän on todettu yleistyneen viime vuosina. Kirjoittajien mielestä paremman tulevaisuuden turvaamiseksi työnantajan ja työntekijöiden pitää toimia tiukemmin yhteistyössä ongelmien korjaamiseksi. Kiusaaminen tulee aina ottaa vakavasti, koska pienessäkin määrin ilmenevä väkivalta on huolestuttavaa. Väkivallan ehkäisyyn tulee kiinnittää huomattavasti enemmän huomiota. Oppilashuollon ja sosiaalipuolen ammattilaisten välillä kaivataankin tiiviimpää yhteistyötä. Opettajat toivovat tiiviimpää yhteistyötä myös vanhempien kanssa avoimen yhteistyökulttuurin luomiseksi, sillä kaikki vanhemmat eivät tunnu ymmärtävän esimerkiksi netissä tapahtuvan herjan vakavuuttaa ja vaikutuksia sekä opettajan että oppilaan perheen elämään. Nettikiusaaminen on ilmiönä uusi, mutta sen potentiaalinen laajuus on vakava asia, sillä jokainen opettaja on mahdollinen uhri. Virkavallalle nettikiusaaminen on lainsäädännön näkökulmasta ongelmallinen, sillä nykyiset rikoslain pykälät on kirjoitettu aikaa ennen sosiaalisia medioita ja rikoslaki suhtautuukin moneen vakavaan ilmiöön välinpitämättömästi.
Asiasanat: laki, psyykkinen ja fyysinen koskemattomuus, häiriökäyttäytyminen, nettikiusaaminen, kurinpitotoimet
Asiasanat: laki, psyykkinen ja fyysinen koskemattomuus, häiriökäyttäytyminen, nettikiusaaminen, kurinpitotoimet