Miksi gradu ahdistaa? Tarinoita graduahdistuksesta ja graduprosesseista
HEINO, HANNAMARI (2013)
HEINO, HANNAMARI
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23493
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23493
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on kokonaisvaltaisen graduprosessin onnistumiseen vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen. Tässä tutkimuksessa graduprosessin ajatellaan jakautuvan 1) tutkielman kirjoittamiseen ja tutkielman eri työvaiheisiin sekä 2) opiskelijan, tutkielman tekijän, henkilökohtaiseen elämään ja erilaisiin taitoihin ja kykyihin, kuten opiskelu- ja itsesäätelytaitoihin ja opiskelukykyyn. Nämä kaksi eri tahoa vaikuttavat tasavertaisessa vuorovaikutuksellisessa suhteessa toinen toisiinsa, rakentaen kokonaiskuvan graduprosessista ja sen onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Graduprosessin onnistumista tukevia ja tutkielman tekemistä vaikeuttavia tekijöitä lähdettiin selvittämään myyttisiä piirteitä saaneen graduahdistuksen puitteissa, kysymällä, miksi gradu ahdistaa ja mitä graduahdistus on. Tavoitteena on tarkastella graduahdistuksen syitä ja seurauksia ja pyrkiä selvittämään, millaisista osatekijöistä graduprosessi tavallisesti koostuu. Mitä ovat tutkielman rakennusaineet ja miten opiskelijan henkilökohtainen elämä, tavoitteet ja opintoihin kiinnittyminen kietoutuvat yliopistoinstituutioon ja sen tarjoamiin ohjauskäytänteisiin suhteessa pro gradu -tutkielman valmiiksi saattamiseen.
Tutkimus on laadullinen. Lähestymistavaltaan narratiivinen ja soveltaen fenomenologinen, jolla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yksilölliseen kokemukseen ja kokemuksellisuuteen perustuvaa ymmärryksen muodostamista tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimuksen tavoitteiden perusteella opiskelijoiden arkipäiväisten opiskelukokemusten esiin tuominen, opiskelijoiden ”äänen” kuuluviin saattaminen on keskeistä. Aineisto koostuu sähköisesti kerätyistä Tampereen yliopiston Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden kirjoittamista, graduprosessia kuvailevista tarinoista, Suomi24-verkkoyhteisössä kirjoitetuista graduahdistusta käsittelevistä viestiketjuista ja Tampereen yliopiston opintopsykologin haastattelusta. Aineistot yhdistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi, jonka pohjalta luotiin teemoittelun kautta kolme tutkimuskysymyksiin vastaavaa teemaa. Tutkimustulokset jakautuvat seuraaviin teemoihin: 1) Tutkielmanteon rakennusaineet ja hyvinvoinnin merkitys, 2) Valmistumisen tukeminen ja ohjaustoiminnan vaikutus ja 3) Graduprosessi elämänrakenteissa.
Graduahdistus on tekemättömyyttä, aikaansaamattomuutta, rytmittömyyttä, omien tavoitteiden ja tutkimuksellisten päämäärien jäsentymättömyyttä. Gradu ahdistaa, koska se vaatii omien opiskelu-, ajattelu-, ja kirjoittamistaitojen tunnistamista, hallintaa ja kehittämistä. Gradu ahdistaa, jos arkielämän järjestelyt eivät tue tutkielman eteenpäin viemistä, ja jos opiskelijan tavoitteet ja tarpeet eivät kohtaa yliopiston, ohjaajan ja/tai työelämän intressien kanssa. Gradu ahdistaa riittämättömän tuen ja ohjauksen sekä puutteellisten neuvojen vuoksi. Graduahdistus syntyy myös opiskelijan kohtaamista vaikeuksista sovittaa yhteen opinnot, työ ja perhe-elämä. Kokonaisuudessaan kyse on kasvuprosessista, joka vaatii niin opiskelijaan itseensä, elämänkulkuun kuin yliopiston käytänteisiin liittyvien komponenttien hallintaa. Kyse on keskeneräisyyden sietämisestä itsessään ja työssään sekä kyvykkyydestä ottaa tilaa ja aikaa gradulle aktiiviseen työskentelyprosessiin sitoutumisen kautta.
Asiasanat: graduahdistus, opintojen eteneminen, opiskelukyky, ohjaus, valmistuminen, laadullinen tutkimus
Tutkimus on laadullinen. Lähestymistavaltaan narratiivinen ja soveltaen fenomenologinen, jolla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yksilölliseen kokemukseen ja kokemuksellisuuteen perustuvaa ymmärryksen muodostamista tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimuksen tavoitteiden perusteella opiskelijoiden arkipäiväisten opiskelukokemusten esiin tuominen, opiskelijoiden ”äänen” kuuluviin saattaminen on keskeistä. Aineisto koostuu sähköisesti kerätyistä Tampereen yliopiston Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden kirjoittamista, graduprosessia kuvailevista tarinoista, Suomi24-verkkoyhteisössä kirjoitetuista graduahdistusta käsittelevistä viestiketjuista ja Tampereen yliopiston opintopsykologin haastattelusta. Aineistot yhdistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi, jonka pohjalta luotiin teemoittelun kautta kolme tutkimuskysymyksiin vastaavaa teemaa. Tutkimustulokset jakautuvat seuraaviin teemoihin: 1) Tutkielmanteon rakennusaineet ja hyvinvoinnin merkitys, 2) Valmistumisen tukeminen ja ohjaustoiminnan vaikutus ja 3) Graduprosessi elämänrakenteissa.
Graduahdistus on tekemättömyyttä, aikaansaamattomuutta, rytmittömyyttä, omien tavoitteiden ja tutkimuksellisten päämäärien jäsentymättömyyttä. Gradu ahdistaa, koska se vaatii omien opiskelu-, ajattelu-, ja kirjoittamistaitojen tunnistamista, hallintaa ja kehittämistä. Gradu ahdistaa, jos arkielämän järjestelyt eivät tue tutkielman eteenpäin viemistä, ja jos opiskelijan tavoitteet ja tarpeet eivät kohtaa yliopiston, ohjaajan ja/tai työelämän intressien kanssa. Gradu ahdistaa riittämättömän tuen ja ohjauksen sekä puutteellisten neuvojen vuoksi. Graduahdistus syntyy myös opiskelijan kohtaamista vaikeuksista sovittaa yhteen opinnot, työ ja perhe-elämä. Kokonaisuudessaan kyse on kasvuprosessista, joka vaatii niin opiskelijaan itseensä, elämänkulkuun kuin yliopiston käytänteisiin liittyvien komponenttien hallintaa. Kyse on keskeneräisyyden sietämisestä itsessään ja työssään sekä kyvykkyydestä ottaa tilaa ja aikaa gradulle aktiiviseen työskentelyprosessiin sitoutumisen kautta.
Asiasanat: graduahdistus, opintojen eteneminen, opiskelukyky, ohjaus, valmistuminen, laadullinen tutkimus