Institutionalisuoitunut diskurssi kahdessa radion musiikkiohjelmassa
SALMELA, AIRI (2011)
SALMELA, AIRI
2011
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-01-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23492
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23492
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on radion musiikkiohjelmien asiantuntijadiskurssi kahdessa YLEn musiikkiohjelmassa. Ohjelmien sisältöä ja diskursseja vertailemalla pyrin tuomaan esiin asiantuntijuuden ja yleisön välisen hierarkian rakennetta sekä musiikkiviestinnän vaikutusta musiikkiaineiston kaanonin muodostumisessa.Tutkimus on aineistolähtöistä tutkimusta. Tutkimusmenetelminä sovellan musiikkiviestinnän diskurssianalyysiä sekä sosiaalisen distinktion teoriaa musiikkisosiologian näkökulmasta. Aineistoksi valitsin kaksi YLEn eri ohjelmistoalueille sijoittuvaa musiikin erikoisohjelmaa. YleX:n valikoimasta otin kohteeksi metallimusiikin erikoisohjelma Metalliliiton. YLE radio 1:n tarjonnasta valitsin klassisen musiikin alalajiin liediin keskittyvän ohjelman Flyygelin mutkassa. Molemmista ohjelmasarjoista valitsin kaksi jaksoa. Ohjelmajaksot esitettiin vuosien 2008-2009 välisenä aikana.
Lähtökohtaisesti metallimusiikkia ja klassista musiikkia sekä niiden diskursseja voidaan pitää toistensa vastakohtina. Tutkielma kuitenkin osoittaa, että erottavien tekijöiden lisäksi toisistaan huomattavasti poikkeavien musiikinlajien väliltä löytyy useita yhdistäviä elementtejä. Asiantuntijuuden hierarkia, vuorovaikutus kuuntelijoiden välillä sekä suhtautuminen musiikin kaupallisuuteen nousivat merkittäviksi aiheiksi. Myös musiikinlajien genrerajat, niiden murtamisen ja ylläpitämisen keinot ja tarpeet tulivat selvästi esiin.
Avainsanat: diskurssianalyysi, radio, metallimusiikki, klassinen musiikki, genre, musiikkiviestintä, YLE
Lähtökohtaisesti metallimusiikkia ja klassista musiikkia sekä niiden diskursseja voidaan pitää toistensa vastakohtina. Tutkielma kuitenkin osoittaa, että erottavien tekijöiden lisäksi toisistaan huomattavasti poikkeavien musiikinlajien väliltä löytyy useita yhdistäviä elementtejä. Asiantuntijuuden hierarkia, vuorovaikutus kuuntelijoiden välillä sekä suhtautuminen musiikin kaupallisuuteen nousivat merkittäviksi aiheiksi. Myös musiikinlajien genrerajat, niiden murtamisen ja ylläpitämisen keinot ja tarpeet tulivat selvästi esiin.
Avainsanat: diskurssianalyysi, radio, metallimusiikki, klassinen musiikki, genre, musiikkiviestintä, YLE