Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaalinen audioeditointi populaarimusiikin tuotannossa

ANTTILA, SAMI (2010)

 
Avaa tiedosto
gradu06643.pdf (1.049Mt)
Lataukset: 



ANTTILA, SAMI
2010

Etnomusikologia - Ethnomusicology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23487
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia digitaalista audioeditointia ja pohtia sitä kulttuurisessa kontekstissaan. Audioeditoinnilla tarkoitetaan muun muassa äänimateriaalin leikkaamista, siirtelyä ja vireen muuttamista. Tutkimuksessa selvitetään millä  tavoin ja missä määrin kaupallisesti julkaistavaa musiikkia nykypäivänä editoidaan ja mitä vaikutuksia digitaalisen editoinnin mahdollistumisella on ollut musiikkiin ja musiikilliseen kulttuuriin. Tutkimuksessa pohditaan myös autenttisuuden ja audioeditoinnin suhdetta musiikki-teollisuudessa. Tutkimus on aineistolähtöistä kulttuurista musiikintutkimusta. Lähteinä käytetatään suomalaisten musiikintuottajien haastatteluja ja eri lehdistä sekä kirjoista löytyvää materiaalia. Aineiston pohjalta muodostetaan kuva audioeditoinnista ja sen käytöstä. Lisäksi audioeditointia pohditaan suhteessa muihin kulttuurisiin ilmiöihin, kuten valtaan ja merkitysten tuottamiseen. Tutkimuksessa keskitytään lähinnä Suomen tilanteeseen, mutta on oletettavaa, että monet tutkimustulokset pätevät myös muissa maissa.  Aineiston pohjalta voidaan todeta, että digitaalista editointia käytetään Suomessa julkaistavilla äänitteillä erittäin yleisesti. Editointi voi olla maltillista, jolloin vain joitakin virhekohtia korjaillaan, tai sitten voimakkaampaa, jolloin jopa kaikkia soitto- ja lauluosuuksia voidaan muokata voimakkaasti.

Tutkimuksessa käy myös ilmi, että editointi on vaikuttanut musiikkiin ja musiikilliseen kulttuuriin varsin voimakkaasti. Editoinnin mahdollistumisen myötä on muun muassa syntynyt uudenlaista estetiikkaa musiikkiin ja tuottajien merkitys on kasvanut.

Asiasanat: editointi, musiikkiteknologia, musiikintuottaminen, autenttisuus, populaarimusiikki, musiikkiteollisuus, äänite
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36364]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste