Logica Suomi Oy:n Tampereen tulosyksikön tuote- ja palvelustrategian implementoinnin onnistumisen arviointi
NIEMINEN, STELLA (2013)
NIEMINEN, STELLA
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23466
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23466
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa keskitytään teoreettisesti keskijohdon asemaan ja rooliin strategian implementoinnissa sekä haasteisiin, jotka koskettavat erityisesti strategian implementointia esimiehen päivittäisessä strategiatyössä. Empiirinen osuus tutkimuksesta koostuu Logica Suomi Oy:n (nykyään osana CGI:tä) Tampereen yksikön neljän eri liiketoiminnan (graafinen teollisuus, kiinteistönpito, hintaseurantapalvelu ja muoti- ja tekstiiliteollisuus) tuote- ja palvelustrategioiden implementoinnin onnistumisen arvioinnista. Empiirisessä tutkimuksessa vertaillaan asiakkaiden kokeman tietoisuuden ja tyytyväisyyden muutoksia ja muutoksen syitä eri tuotteita ja palveluita kohtaan vuosien 2011 ja 2012 välillä.
Tutkimuksessa yhdistyy sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen tutkimusote, minkä vuoksi käytössä on metodinen triangulaatio. Tähän tutkimukseen on valittu Convergence- malli, joka edustaa perinteistä lähestymistapaa metodiseen triangulaatioon. Kvalitatiivinen osuus tutkimuksesta suoritettiin hypoteesittomina teemahaastatteluina, joiden analyysissä käytettiin induktiivista päättelyä aineistolähtöisen sisällönanalyysin yhteydessä. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin www-kyselyillä, joiden tulokset siirrettiin SPSS- ohjelmaan analysointia varten.
Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Miten uusi tuote- ja palvelustrategia on onnistuttu toimeenpanemaan yrityksen neljässä eri liiketoiminnassa? Tutkimuksen tavoitteena oli antaa Logicalle informaatiota tuote- ja palvelustrategioiden implementointiprosesseista; missä on onnistuttu ja missä ei sekä vastata kysymykseen, miksi tietyntyyppistä kehitystä on tapahtunut ja mitä olisi pitänyt ehkä tehdä toisin.
Tutkimus mahdollisti tutkimusongelmaan vastaamisen tarjoten tutkimusaineiston puitteissa kokonaiskuvan kehityksestä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, mihin suuntaan kehitys on tutkittavien asioiden osalta edennyt vuosien 2011 ja 2012 aikana sekä, miksi kehitys on tapahtunut ja mitä syitä kehityksen taustalta on löydettävissä. Lähitulevaisuudessa samantyyppinen asiakastietoisuuden ja -tyytyväisyyden tutkiminen olisi hyödyllistä, koska tutkimustuloksista oli havaittavissa asiakkaiden halu tiiviimpään vuorovaikutteiseen yhteistyöhön ja kehitykseen osallistumiseen.
Avainsanat: strategia, strategian implementointi, keskijohto
Tutkimuksessa yhdistyy sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen tutkimusote, minkä vuoksi käytössä on metodinen triangulaatio. Tähän tutkimukseen on valittu Convergence- malli, joka edustaa perinteistä lähestymistapaa metodiseen triangulaatioon. Kvalitatiivinen osuus tutkimuksesta suoritettiin hypoteesittomina teemahaastatteluina, joiden analyysissä käytettiin induktiivista päättelyä aineistolähtöisen sisällönanalyysin yhteydessä. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin www-kyselyillä, joiden tulokset siirrettiin SPSS- ohjelmaan analysointia varten.
Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Miten uusi tuote- ja palvelustrategia on onnistuttu toimeenpanemaan yrityksen neljässä eri liiketoiminnassa? Tutkimuksen tavoitteena oli antaa Logicalle informaatiota tuote- ja palvelustrategioiden implementointiprosesseista; missä on onnistuttu ja missä ei sekä vastata kysymykseen, miksi tietyntyyppistä kehitystä on tapahtunut ja mitä olisi pitänyt ehkä tehdä toisin.
Tutkimus mahdollisti tutkimusongelmaan vastaamisen tarjoten tutkimusaineiston puitteissa kokonaiskuvan kehityksestä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, mihin suuntaan kehitys on tutkittavien asioiden osalta edennyt vuosien 2011 ja 2012 aikana sekä, miksi kehitys on tapahtunut ja mitä syitä kehityksen taustalta on löydettävissä. Lähitulevaisuudessa samantyyppinen asiakastietoisuuden ja -tyytyväisyyden tutkiminen olisi hyödyllistä, koska tutkimustuloksista oli havaittavissa asiakkaiden halu tiiviimpään vuorovaikutteiseen yhteistyöhön ja kehitykseen osallistumiseen.
Avainsanat: strategia, strategian implementointi, keskijohto