Johtajan roolit yritysoston jälkeisessä yhteensulauttamisprosessissa
KOKKO, SALME (2013)
KOKKO, SALME
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23465
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23465
Tiivistelmä
Yritysosto on yksi tehokkaimmista keinoista kasvattaa ja kehittää liiketoimintaa. Oston jälkeinen yritysten yhteensulauttaminen on haastava prosessi, jonka läpivieminen määrittää pitkälle koko oston onnistumismahdollisuudet. Tässä tutkimuksessa kuvataan yhteensulauttamisprosessia ja ostavan yrityksen johtajan prosessin kuluessa omaksumia rooleja. Tavoitteena on selvittää johtamisen näkökulmasta yhteensulauttamisprosessin olemusta, prosessiin liittyviä ongelmakohtia, onnistumisen kannalta ratkaisevia tekijöitä sekä johtajan keskeisiä avaintehtäviä.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimukseen on haastateltu neljää ostavan yrityksen toimitusjohtajaa, jotka ovat aktiivisesti osallistuneet yhteensulauttamisprosessin johtamiseen. Yritykset edustavat jalometalli-, kahvila-konditoria-, lukitus- ja turvallisuuspalvelu- sekä kiinteistönvälitysaloja.
Aiheen käsittely perustuu sekä teoreettisesti että empiirisesti etenkin yhteensulauttamisen inhimillisen puolen tarkasteluun. Huomio kiinnittyy ostavan yrityksen johtajan rooleihin erityisesti vision rakentajana, informaation välittäjänä, muutosvastarinnan käsittelijänä, sitoutumisen luojana ja organisaatiokulttuurin muuttajana. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Henry Mintzbergin teoria johtajan kymmenestä roolista. Kyseisistä rooleista yhteensulauttamisen johtamisessa näyttivät korostuvan erityisesti informaation käsittelyyn liittyvät roolit, kuten tiedonlevittäjän rooli sekä ihmisten välisiin suhteisiin liittyvät roolit, kuten ihmisten johtajan rooli. Tutkituissa tapauksissa johtajat olivat kiinnittäneet erityistä huomiota integraation alkuvaiheen viestintään sekä uusien työntekijöiden sitouttamiseen muutokseen, mikä osoittautui yhteensulauttamisen sujuvuuden kannalta tärkeäksi.
Haastatellut johtajat kokivat onnistuneensa yhteensulauttamisen johtamisessa vähintään kohtalaisen hyvin. Kahden johtajan mukaan yhteensulauttaminen sujui odotuksiin nähden huomattavan jouhevasti, mutta yhdelle johtajista vanhojen ja uusien työntekijöiden väliset suhteet aiheuttivat ongelmia. Johtajien näkökulmasta katsottuna prosessin haastavimmat elementit liittyivät lähinnä kaupan juridisiin yksityiskohtiin. Avaintehtävien osalta korostuivat erityisesti toimitusjohtajien asema prosessin kokonaisuuden hallinnasta vastaavina henkilöinä, tavoitteiden saavuttamisen seuranta, työntekijöiden sitouttaminen muutokseen sekä yrityskulttuurin ja arvojen siirtäminen. Koko ostoprosessin onnistumisen kannalta ratkaisevina tekijöinä pidettiin toimivia henkilökemioita, johtajan kykyä huomioida ja johtaa oston vaikutuspiiriin kuuluvia ihmisiä sekä avainhenkilöiden täyttä sitoutumista prosessin läpiviemiseen. Tutkimuksen perusteella yhteensulauttamista voidaan pitää monitahoisena prosessina, jonka kuluessa ostavan yrityksen johtajan on asetuttava moniin eri rooleihin.
Asiasanat:Yritysosto, yhteensulauttaminen, muutosjohtaminen, johtajan roolit
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimukseen on haastateltu neljää ostavan yrityksen toimitusjohtajaa, jotka ovat aktiivisesti osallistuneet yhteensulauttamisprosessin johtamiseen. Yritykset edustavat jalometalli-, kahvila-konditoria-, lukitus- ja turvallisuuspalvelu- sekä kiinteistönvälitysaloja.
Aiheen käsittely perustuu sekä teoreettisesti että empiirisesti etenkin yhteensulauttamisen inhimillisen puolen tarkasteluun. Huomio kiinnittyy ostavan yrityksen johtajan rooleihin erityisesti vision rakentajana, informaation välittäjänä, muutosvastarinnan käsittelijänä, sitoutumisen luojana ja organisaatiokulttuurin muuttajana. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Henry Mintzbergin teoria johtajan kymmenestä roolista. Kyseisistä rooleista yhteensulauttamisen johtamisessa näyttivät korostuvan erityisesti informaation käsittelyyn liittyvät roolit, kuten tiedonlevittäjän rooli sekä ihmisten välisiin suhteisiin liittyvät roolit, kuten ihmisten johtajan rooli. Tutkituissa tapauksissa johtajat olivat kiinnittäneet erityistä huomiota integraation alkuvaiheen viestintään sekä uusien työntekijöiden sitouttamiseen muutokseen, mikä osoittautui yhteensulauttamisen sujuvuuden kannalta tärkeäksi.
Haastatellut johtajat kokivat onnistuneensa yhteensulauttamisen johtamisessa vähintään kohtalaisen hyvin. Kahden johtajan mukaan yhteensulauttaminen sujui odotuksiin nähden huomattavan jouhevasti, mutta yhdelle johtajista vanhojen ja uusien työntekijöiden väliset suhteet aiheuttivat ongelmia. Johtajien näkökulmasta katsottuna prosessin haastavimmat elementit liittyivät lähinnä kaupan juridisiin yksityiskohtiin. Avaintehtävien osalta korostuivat erityisesti toimitusjohtajien asema prosessin kokonaisuuden hallinnasta vastaavina henkilöinä, tavoitteiden saavuttamisen seuranta, työntekijöiden sitouttaminen muutokseen sekä yrityskulttuurin ja arvojen siirtäminen. Koko ostoprosessin onnistumisen kannalta ratkaisevina tekijöinä pidettiin toimivia henkilökemioita, johtajan kykyä huomioida ja johtaa oston vaikutuspiiriin kuuluvia ihmisiä sekä avainhenkilöiden täyttä sitoutumista prosessin läpiviemiseen. Tutkimuksen perusteella yhteensulauttamista voidaan pitää monitahoisena prosessina, jonka kuluessa ostavan yrityksen johtajan on asetuttava moniin eri rooleihin.
Asiasanat:Yritysosto, yhteensulauttaminen, muutosjohtaminen, johtajan roolit