Maahanmuuttajat suomalaisessa koulussa: ongelmia ja sopeutumiseen liittyviä vaikeuksia
AGAFONOVA, YULIA (2013)
AGAFONOVA, YULIA
2013
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-02-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23453
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23453
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisiin ongelmiin ja vaikeuksiin maahanmuuttajaoppilas törmää suomalaisessa koulussa. Tutkimuksen erityisenä kiinnostuksen kohteena oli valmistava opetus ja opettajan rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan kotoutumisprosessissa ja kouluelämässä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistuivat sekä oppilaat että opettajat samasta Kymenlaakson ala-asteesta, sekä heidän lisäksi muutama nuori ylemmistä oppilaitoksista. Saatu aineisto oli teemoitettu ja analysoitu tutkimusongelmien mukaisesti, ja sen jälkeen verrattu muihin tutkimuksiin ja teorioihin. Mikäli ilmeni eroavaisuuksia, yritettiin etsiä niiden syitä.
Tutkimuksessa selvisi, että maahanmuuttajien ongelmat voi jakaa kahteen ryhmään: kulttuurista johtuviin ongelmiin ja kielitaidosta johtuviin ongelmiin. Molemmissa ryhmissä opettajan ja vanhempien rooli on valtava ja heidän on tehtävä yhteistyötä helpottaakseen oppilaan kotoutumisprosessia. Tutkimukseen osallistuneet opettajat korostivat tätä monesti haastattelujen aikana. Erityisesti opettajan puheella ja asenteella on suora yhteys oppilaan koulumenestykseen.
Tutkimukseen osallistuneet oppilaat kertoivat sen sijaan reaaliaineiden haasteista, suomen kielen vaikeudesta ja integraationprosessin aiheuttamasta jännityksestä. Kaikki lapset ovat yksimielisesti sitä mieltä, että ympäristötiedossa ja muissa luonnon tieteissä käsitteet tuottavat paljon ongelmia ja tekstejä on vaikeata ymmärtää. Liikuta, kuvaamataito ja musiikki ovat lasten mielestä mielekkäimpiä oppiaineita, koska niissä pääsee vuorovaikutukseen suomalaisten lasten kanssa, mikä osoittaa että maahanmuuttajat haluavat tulla toimeen suomalaisten kanssa.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää sekä opettajankoulutuksessa että opettajan työssä. Tutkielma antaa hyvän kuvan maahanmuuttajaoppilaiden haasteista, joihin opettajien kannattaa valmistautua ja joita olisi hyvää ottaa huomioon opettajan koulutuksessa.
Asiasanat: maahanmuuttajaoppilas, sopeutumisprosessi, integraatio, luokanopettajan kokemukset, akkulturaatio, monikulttuurisuus
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistuivat sekä oppilaat että opettajat samasta Kymenlaakson ala-asteesta, sekä heidän lisäksi muutama nuori ylemmistä oppilaitoksista. Saatu aineisto oli teemoitettu ja analysoitu tutkimusongelmien mukaisesti, ja sen jälkeen verrattu muihin tutkimuksiin ja teorioihin. Mikäli ilmeni eroavaisuuksia, yritettiin etsiä niiden syitä.
Tutkimuksessa selvisi, että maahanmuuttajien ongelmat voi jakaa kahteen ryhmään: kulttuurista johtuviin ongelmiin ja kielitaidosta johtuviin ongelmiin. Molemmissa ryhmissä opettajan ja vanhempien rooli on valtava ja heidän on tehtävä yhteistyötä helpottaakseen oppilaan kotoutumisprosessia. Tutkimukseen osallistuneet opettajat korostivat tätä monesti haastattelujen aikana. Erityisesti opettajan puheella ja asenteella on suora yhteys oppilaan koulumenestykseen.
Tutkimukseen osallistuneet oppilaat kertoivat sen sijaan reaaliaineiden haasteista, suomen kielen vaikeudesta ja integraationprosessin aiheuttamasta jännityksestä. Kaikki lapset ovat yksimielisesti sitä mieltä, että ympäristötiedossa ja muissa luonnon tieteissä käsitteet tuottavat paljon ongelmia ja tekstejä on vaikeata ymmärtää. Liikuta, kuvaamataito ja musiikki ovat lasten mielestä mielekkäimpiä oppiaineita, koska niissä pääsee vuorovaikutukseen suomalaisten lasten kanssa, mikä osoittaa että maahanmuuttajat haluavat tulla toimeen suomalaisten kanssa.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää sekä opettajankoulutuksessa että opettajan työssä. Tutkielma antaa hyvän kuvan maahanmuuttajaoppilaiden haasteista, joihin opettajien kannattaa valmistautua ja joita olisi hyvää ottaa huomioon opettajan koulutuksessa.
Asiasanat: maahanmuuttajaoppilas, sopeutumisprosessi, integraatio, luokanopettajan kokemukset, akkulturaatio, monikulttuurisuus