Vertaisohjausta verkossa - Ohjauskeskustelut nuorten chat-ryhmässä
HUHMARKANGAS, SINI (2013)
HUHMARKANGAS, SINI
2013
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23451
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23451
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -työn tarkoituksena on kuvata nuorten verkkovertaisohjausta. Tutkimuksessa vertaisohjauksen ympäristönä on chat-ryhmä, jossa tarjottiin nuorille mahdollisuus keskustella koulutukseen ja ammatinvalintaan liittyvistä kysymyksistä koulutettujen vertaisohjaajien kanssa. Tutkimus liittyy Tampereen ammattikorkeakoulun toteuttamaan Varustamo-hankkeeseen, jossa kehitetään nuorten verkkovertaisohjausta sekä vertaisohjaajien koulutusta.
Tutkimuksen aineisto koostuu Facebookiin perustetussa ryhmässä käydyistä chat-keskusteluista, joihin osallistui Varustamon vertaisohjaajia sekä Pirkanmaan ammattistarttien opiskelijoita. Chatit järjestettiin osana Varustamo-hankkeen toimintaa, ja sain ne tutkittavakseni valmiina aineistona. Chat-keskusteluja analysoin teemoittelemalla ne ensin keskustelunaiheiden mukaan. Tämän jälkeen kuvaan verkkovertaisohjausta vuorovaikutuksena sovelletun keskustelunanalyysin avulla.
Keskustelunaiheista yleisimpiä ovat erilaiset vapaa-ajan aiheet, mutta chateissa keskustellaan myös arkisista kouluasioista sekä koulutusvalinnoista. Vertaisohjaajat herättävät keskustelua esittämällä nuorille kysymyksiä ja ohjaavat keskustelua vapaa-ajan aiheista koulutusaiheisiin. Vertaisohjaajan työroolin ja ohjattavan rooli ero on selkeä erityisesti koulutusaiheista keskusteltaessa, mutta roolit myös joustavat. Vertaisohjaajat voivat kertoa omista kokemuksistaan tai ongelmistaan ja ohjattavat nuoret voivat kannustaa muita keskustelijoita tai olla asiantuntijan roolissa.
Verkkovertaisohjauksesta on tämän tutkimuksen perusteella löydettävissä sekä institutionaalisen vuorovaikutustilanteen että arkikeskustelun piirteitä. Koulutusaiheista keskustelu voidaan nähdä ryhmän tehtävää palvelevana vuorovaikutuksena, kun taas vapaa-ajasta keskustelu vastaa ryhmän sosio-emotionaalisiin tarpeisiin. Näiden yhdistyminen toisiinsa voidaan nähdä nuorelta nuorelle –vertaisohjauksen vahvuutena.
Tutkimus tarjoaa verkkovertaisohjauksesta kiinnostuneille kuvan erään ryhmän keskustelunaiheista ja vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen tuloksista voivat hyötyä vertaisohjaajana toimivat sekä vertaisohjausta kehittävät.
Asiasanat: Ohjaus, vertaisohjaus, syrjäytymisen ehkäisy, chat
Tutkimuksen aineisto koostuu Facebookiin perustetussa ryhmässä käydyistä chat-keskusteluista, joihin osallistui Varustamon vertaisohjaajia sekä Pirkanmaan ammattistarttien opiskelijoita. Chatit järjestettiin osana Varustamo-hankkeen toimintaa, ja sain ne tutkittavakseni valmiina aineistona. Chat-keskusteluja analysoin teemoittelemalla ne ensin keskustelunaiheiden mukaan. Tämän jälkeen kuvaan verkkovertaisohjausta vuorovaikutuksena sovelletun keskustelunanalyysin avulla.
Keskustelunaiheista yleisimpiä ovat erilaiset vapaa-ajan aiheet, mutta chateissa keskustellaan myös arkisista kouluasioista sekä koulutusvalinnoista. Vertaisohjaajat herättävät keskustelua esittämällä nuorille kysymyksiä ja ohjaavat keskustelua vapaa-ajan aiheista koulutusaiheisiin. Vertaisohjaajan työroolin ja ohjattavan rooli ero on selkeä erityisesti koulutusaiheista keskusteltaessa, mutta roolit myös joustavat. Vertaisohjaajat voivat kertoa omista kokemuksistaan tai ongelmistaan ja ohjattavat nuoret voivat kannustaa muita keskustelijoita tai olla asiantuntijan roolissa.
Verkkovertaisohjauksesta on tämän tutkimuksen perusteella löydettävissä sekä institutionaalisen vuorovaikutustilanteen että arkikeskustelun piirteitä. Koulutusaiheista keskustelu voidaan nähdä ryhmän tehtävää palvelevana vuorovaikutuksena, kun taas vapaa-ajasta keskustelu vastaa ryhmän sosio-emotionaalisiin tarpeisiin. Näiden yhdistyminen toisiinsa voidaan nähdä nuorelta nuorelle –vertaisohjauksen vahvuutena.
Tutkimus tarjoaa verkkovertaisohjauksesta kiinnostuneille kuvan erään ryhmän keskustelunaiheista ja vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen tuloksista voivat hyötyä vertaisohjaajana toimivat sekä vertaisohjausta kehittävät.
Asiasanat: Ohjaus, vertaisohjaus, syrjäytymisen ehkäisy, chat