Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opetusviestintä lukiossa : tarkastelussa turvallisuuspolitiikkaa käsittelevä oppitunti

ROUSI, SANNA (2013)

 
Avaa tiedosto
gradu06622.pdf (999.1Kt)
Lataukset: 



ROUSI, SANNA
2013

Puheviestintä - Speech Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23449
Tiivistelmä
Opetusviestintä ja sen vuorovaikutteisuus ovat ratkaisevassa roolissa opetustilanteen ja oppimisen kulussa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetusviestintää lukion yhteiskuntaopin oppitunneilla ja erityisesti Suomen turvallisuuspolitiikan opetuksessa. Erittely pohjautuu opettajan viestinnän keskiössä oleviin aihealueisiin, kuten opettajan viestinnän selkeyteen, tarkoituksenmukaisuuteen, välittömyyteen, vuorovaikutteisuuteen ja narratiivisuuteen.

Oppituntien viestinnälliseen rakenteeseen on perehdytty nauhoitetun kuvamateriaalin kvalitatiivisella analyysillä. Aineistona ovat Suomen turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän neljän oppitunnin (75 min/oppitunti) videotallenteet, oppikirjat sekä oppilaiden ja opettajien täyttämät kyselylomakkeet neljästä tamperelaisesta lukiosta.

Kaikissa tarkastelun kohteena olevissa opetusviestinnän osa-alueissa havaittiin eroja opettajien kesken. Sen sijaan oppikirjoissa havaitut sävyerot eivät välittyneet opetuksen sisällössä tai opettajien argumentoinnissa. Eroja opettajien viestinnässä havaittiin erityisesti oppituntien vuorovaikutteisuudessa sekä opettajien välittömyydessä, narratiivisessa kerronnassa ja sisällön mukauttamisessa oppilaiden intressien mukaiseksi. Oppilaskyselyn tulokset olivat pääosin yhtenäisiä observoijan havaintojen kanssa.

Asiasanat: puheviestintä, opetusviestintä, sisällön tarkoituksenmukaisuus, argumentointi, selkeys, välittömyys, narratiivisuus, vuorovaikutteisuus 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34710]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste