Opetusviestintä lukiossa : tarkastelussa turvallisuuspolitiikkaa käsittelevä oppitunti
ROUSI, SANNA (2013)
ROUSI, SANNA
2013
Puheviestintä - Speech Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23449
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23449
Tiivistelmä
Opetusviestintä ja sen vuorovaikutteisuus ovat ratkaisevassa roolissa opetustilanteen ja oppimisen kulussa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetusviestintää lukion yhteiskuntaopin oppitunneilla ja erityisesti Suomen turvallisuuspolitiikan opetuksessa. Erittely pohjautuu opettajan viestinnän keskiössä oleviin aihealueisiin, kuten opettajan viestinnän selkeyteen, tarkoituksenmukaisuuteen, välittömyyteen, vuorovaikutteisuuteen ja narratiivisuuteen.
Oppituntien viestinnälliseen rakenteeseen on perehdytty nauhoitetun kuvamateriaalin kvalitatiivisella analyysillä. Aineistona ovat Suomen turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän neljän oppitunnin (75 min/oppitunti) videotallenteet, oppikirjat sekä oppilaiden ja opettajien täyttämät kyselylomakkeet neljästä tamperelaisesta lukiosta.
Kaikissa tarkastelun kohteena olevissa opetusviestinnän osa-alueissa havaittiin eroja opettajien kesken. Sen sijaan oppikirjoissa havaitut sävyerot eivät välittyneet opetuksen sisällössä tai opettajien argumentoinnissa. Eroja opettajien viestinnässä havaittiin erityisesti oppituntien vuorovaikutteisuudessa sekä opettajien välittömyydessä, narratiivisessa kerronnassa ja sisällön mukauttamisessa oppilaiden intressien mukaiseksi. Oppilaskyselyn tulokset olivat pääosin yhtenäisiä observoijan havaintojen kanssa.
Asiasanat: puheviestintä, opetusviestintä, sisällön tarkoituksenmukaisuus, argumentointi, selkeys, välittömyys, narratiivisuus, vuorovaikutteisuus
Oppituntien viestinnälliseen rakenteeseen on perehdytty nauhoitetun kuvamateriaalin kvalitatiivisella analyysillä. Aineistona ovat Suomen turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän neljän oppitunnin (75 min/oppitunti) videotallenteet, oppikirjat sekä oppilaiden ja opettajien täyttämät kyselylomakkeet neljästä tamperelaisesta lukiosta.
Kaikissa tarkastelun kohteena olevissa opetusviestinnän osa-alueissa havaittiin eroja opettajien kesken. Sen sijaan oppikirjoissa havaitut sävyerot eivät välittyneet opetuksen sisällössä tai opettajien argumentoinnissa. Eroja opettajien viestinnässä havaittiin erityisesti oppituntien vuorovaikutteisuudessa sekä opettajien välittömyydessä, narratiivisessa kerronnassa ja sisällön mukauttamisessa oppilaiden intressien mukaiseksi. Oppilaskyselyn tulokset olivat pääosin yhtenäisiä observoijan havaintojen kanssa.
Asiasanat: puheviestintä, opetusviestintä, sisällön tarkoituksenmukaisuus, argumentointi, selkeys, välittömyys, narratiivisuus, vuorovaikutteisuus