Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työnohjaajien kokemuksia työhyvinvoinnista työelämän kaksoissidosten näkökulmasta

KLINT, CAMILLA (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu06595.pdf (545.9Kt)
Lataukset: 



KLINT, CAMILLA
2012

Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-09-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23439
Tiivistelmä
Kiinnostuin luettuni artikkeleja aikuiskasvatuksen julkaisuissa tutkimaan työhyvinvointia viestinnän näkökulmasta työelämässä. Oletuksena gradu-työssäni on, että ristiriitainen viestintä vaikuttaa negatiivisesti työhyvinvointiin syystä että emme tiedä, mitä meiltä oikeasti odotetaan. Syntyy ristiriita, jossa voidaan puhua yhtä, mutta tarkoitetaan tai toimitaan kuitenkin toisin. Kaksoissidoksellisuus syntyy erityisesti tilanteissa, jossa työelämän ongelmat ohitetaan epäselvällä viestinnällä.

Mikä on organisaation toiminnan tavoitetila, kun organisaatio puhutaan kannustavasta tiimityöstä, mutta tiimin jäsenet kilpailevat keskenään  palkkioista? Mikä on työntekijän iän vaikutus työyhteisöissä – organisaatiot voivat kannustaa puheissa elinikäisen oppimisen puolesta työelämän muutoksissa, mutta tuetaanko elinikäistä oppimista oikeasti? Miksi vaaditaan eläkeiän nostamista, mutta kuitenkin työelämästä jää pois paljon työntekijöitä työkyvyttömyys- tai työttömyyseläkkeelle ennen lakisääteistä eläkeikää? Miksi organisaatiot irtisanovat työntekijöitä vaikka jokin yksikkö on tehnyt kannattavaa taloudellista voittoa.

Tutkimukseni pohjana lähetin kesäkuussa 2010 e-lomakkeella kyselyn työnohjaajille, jotka ovat erikoistuneet erilaisten työyhteisöjen ongelmiin ja kysyin muun muassa: 

1)      Onko työnohjaajien mielestä työelämä kaksoissidoksinen?

2)      Vaikuttavatko työnohjaajien mielestä kaksoissidokset työhyvinvointiin?

3)      Voiko työhyvinvointia kehittää? Voiko ihmisiä ohjata huolehtimaan omasta ja työyhteisön työhyvinvoinnista? 

Tutkimukseni vastausten perusteella olen päätellyt, että kaksoissidokset vaikuttavat työhyvinvointiin. Osassa kysymysvastauksia ristiriitaa ei koettu tai ristiriita oli hyväksytty, mutta osassa ristiriita koettiin olevan osa laajempaa kokonaisuutta. Vastausten perusteella päättelin, että työhyvinvointiin vaikuttavat seuraavat tekijät: perustehtävä, johtaminen, työntekijä itse, työyhteisö, vuorovaikutus ja työntekijän arvot .

Edellisen lisäksi päättelin, että voimme itse vaikuttaa omaan työhyvinvointiin kehittämällä ja arvioimalla omaa perustehtävää, osaamista, terveyttä, vuorovaikutustaitoja, arvoja ja ymmärtämällä ristiriitaisuuksien merkitystä osana laajempaa kokonaisuutta. Kyse on kokonaisvaltaisesta oman elämänhallinnasta, kun huolehdimme itse omasta työhyvinvoinnistamme. 

Työntekijän tavoitteena on oma elämänhallinta työhyvinvoinnin keskiössä. Keskiössä hänellä on ”turvavyö”, jonka turvin hän tulkitsee ympäristön viestintää ja toimintaa oman ymmärryksen, tunteiden ja persoonallisuuden pohjalta.

Asiasanat: työnohjaaja, työhyvinvointi, kaksoissidokset, johtajuus, elämänhallinta
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37061]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste