Seutuviestintä osallisuuden tukijana - case Tampereen kaupunkiseutu
SEPPÄ, JOHANNA (2012)
SEPPÄ, JOHANNA
2012
Aluetiede - Regional Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23417
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23417
Tiivistelmä
Tutkimuksen keskeisenä tarkoituksena on pyrkiä selvittämään, miten seutuviestintä tukee eri toimijoiden osallisuuden kokemusta Tampereen kaupunkiseudulla. Verkostomaisessa yhteistyössä viestinnällä on tärkeä rooli osallistujien sitouttamisessa mukaan toimintaan. Seutuyhteistyön perimmäinen voimavara on jäsenkuntien yhteinen tahto ja luottamus, ja ilman näitä ominaisuuksia ei konkreettisiin tuloksiin päästä. Hyvä ja toimiva seudullinen viestintä on siis toiminnan edellytys ja peruskivi.
Tutkimuskysymys jakautuu kahteen erilliseen kysymykseen: millaista Tampereen kaupunkiseudun viestintä on ja millainen asema eri toimijoille on annettu viestinnän perusteella. Teoriaviitekehyksessä yhdistyvät verkostohallinta, osallisuuden kysymykset sekä viestintä. Verkostot muodostavat tutkimuksen toimintaympäristön ja osallisuutta katsotaan erityisesti viestinnän näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on löytää uusia viestinnän toimintatapoja, jotka ottavat seutuyhteistyön toimijat paremmin huomioon.
Tutkimuksessa korostuu kehittävä ote, ja case-tutkimuksena se on yhdistelmä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmetodia. Aineisto on koottu verkkolomakkeella, ja vastaajiksi valittiin Tampereen kaupunkiseudun jäsenkuntien luottamushenkilöt.
Keskeisenä löydöksenä tutkimuksessa oli, että luottamushenkilöt jakautuvat viestinnän perusteella seutuyhteistyön sisä- ja ulkopiiriin. Puheenjohtajisto ja hallitustaso saavat tietoa kohtalaisesti, kun taas valtuutetut ja varavaltuutetut korostavat erityisesti valmisteluvaiheen tiedottamista ja osallistumismahdollisuuksien lisäämistä.
Tulosten perusteella viestinnän kehittämiseksi olisi hyödyllistä jakaa viestintätoimenpiteet kolmeen strategiseen luokkaan: viestintä kumppaneille, viestintä osallistujille ja viestintä seuraajille. Viestintä seuraajille -luokassa korostuu helppous ja ajankohtaisuus sekä yleispiirteisyys. Viestintä osallistujille pitää sisällään erilaisia palautemahdollisuuksia ja viestintä kumppaneille keskittyy aktiiviseen tulevaisuuden rakentamiseen ja tahtotilan voimistamiseen.
Asiasanat: Seutuyhteistyö, viestintä, verkostohallinta, osallisuus, Tampereen kaupunkiseutu, sidosryhmäteoria
Tutkimuskysymys jakautuu kahteen erilliseen kysymykseen: millaista Tampereen kaupunkiseudun viestintä on ja millainen asema eri toimijoille on annettu viestinnän perusteella. Teoriaviitekehyksessä yhdistyvät verkostohallinta, osallisuuden kysymykset sekä viestintä. Verkostot muodostavat tutkimuksen toimintaympäristön ja osallisuutta katsotaan erityisesti viestinnän näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on löytää uusia viestinnän toimintatapoja, jotka ottavat seutuyhteistyön toimijat paremmin huomioon.
Tutkimuksessa korostuu kehittävä ote, ja case-tutkimuksena se on yhdistelmä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmetodia. Aineisto on koottu verkkolomakkeella, ja vastaajiksi valittiin Tampereen kaupunkiseudun jäsenkuntien luottamushenkilöt.
Keskeisenä löydöksenä tutkimuksessa oli, että luottamushenkilöt jakautuvat viestinnän perusteella seutuyhteistyön sisä- ja ulkopiiriin. Puheenjohtajisto ja hallitustaso saavat tietoa kohtalaisesti, kun taas valtuutetut ja varavaltuutetut korostavat erityisesti valmisteluvaiheen tiedottamista ja osallistumismahdollisuuksien lisäämistä.
Tulosten perusteella viestinnän kehittämiseksi olisi hyödyllistä jakaa viestintätoimenpiteet kolmeen strategiseen luokkaan: viestintä kumppaneille, viestintä osallistujille ja viestintä seuraajille. Viestintä seuraajille -luokassa korostuu helppous ja ajankohtaisuus sekä yleispiirteisyys. Viestintä osallistujille pitää sisällään erilaisia palautemahdollisuuksia ja viestintä kumppaneille keskittyy aktiiviseen tulevaisuuden rakentamiseen ja tahtotilan voimistamiseen.
Asiasanat: Seutuyhteistyö, viestintä, verkostohallinta, osallisuus, Tampereen kaupunkiseutu, sidosryhmäteoria