Shakespearen RIKHARD III - tragedian sankari vai satiirinen tyranni Aristotelen Runousopin ja Elisabethin maailmankuvan vaikutus näytelmän kokonaisuuteen.
HÄTI, KATRI (2011)
HÄTI, KATRI
2011
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-02-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23408
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23408
Tiivistelmä
Shakespearen historiallisiin näytelmiin kuuluva Rikhard III kertoo tarinan valtaa tavoittelevasta tyrannista, Rikhardista. Rikhard on hahmona mielenkiintoinen, koska hän on voimakas ja kiehtova, mutta antisankarimainen. Hallitsevan päähenkilön muoto haastaa tutkimaan Rikhard III:n yhtäläisyyksiä Aristotelen Runousopin klassiseen tragediakäsitykseen. Näytelmän kokonaisuus muistuttaa tragedialle tyypillistä kokonaisuutta, mutta sisällöllisesti se on tapahtumiltaan laajempi ja rikkaampi. Otan tuekseni Robert Lanier Reidin tragedian mallin, joka perustuu hänen tutkimustuloksiinsa Shakespearen näytelmien rakenteesta. Tarkoituksenani on löytää perusteet sille, miksi näytelmä on edelleen kiehtova ja mukaansa tempaava. Tutkin mistä elementeistä Shakespeare on rakentanut näytelmän ja onko hän mahdollisesti käyttänyt Aristotelen Runousopin mallia luomistyönsä apuna, joko kokonaan vai vain osittain. Selvitän myös historian tärkeyttä suhteessa näytelmän sisältöön. Tärkeimmäksi koen aikakaudelle tyypillisen maailmankuvakäsityksen, jota Englannissa edusti Elisabethin ajan maailmankuva. Pohdin toimivatko Rikhard III:ssa esiintyvät maailmankuvan ilmentymät toisena näytelmän rakenteen syntymiseen vaikuttavana osa-alueena sekä miten tärkeässä roolissa näytelmän hahmot ovat maailmankuvan ilmentäjinä.