Ympäristösertifikaatit toiminnan tukena: Ympäristöasioiden integrointi tilaaja-tuottajamalliin Tampereen peruskoulu- ja päiväkotisektorilla
RISSANEN, JAANA (2012)
RISSANEN, JAANA
2012
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-10-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23395
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23395
Tiivistelmä
Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee ympäristöpolitiikan integrointia Tampereen kaupungin tilaaja-tuottajamallissa. Tutkimuksen tavoitteena on yrittää selvittää, millaisin keinoin ympäristöasiat voitaisiin integroida osaksi päiväkoti- ja peruskoulupalveluita jo palveluiden tilaamisessa kuin myös näiden tuottamisessa. Tarkastelun kohteena on lisäksi ohjauskeinojen käyttö integroinnin edistäjänä. Tutkimukseen haastatellut henkilöt työskentelevät Tampereen kaupungin hallinnossa tilaajina ja palveluiden tuottajina.
Tutkimuksen kannalta tärkeä käsite tilaaja-tuottajamalli on uudenlainen tapa tuottaa palvelut kunnissa. Tässä mallissa tilaaja ja tuottaja on erotettu toisistaan. Ympäristöpolitiikan integrointi on toinen keskeinen käsite, joka selventää sitä, kuinka ympäristöasiat olisi otettava huomioon myös sellaisilla hallinnon sektoreilla, joille nämä asiat eivät varsinaisesti kuulu. Ohjauskeinot antavat käytännön työkaluja integraation toteutumiselle.
Tutkimuksen mukaan ympäristöpolitiikan integrointi nähdään haasteellisena, sillä koulujen ja päiväkotien itsenäisyyttä ei haluta kaventaa. Taloudelliset ohjauskeinot nähtiin kuitenkin tärkeinä ohjaamaan toimintaa haluttuun suuntaan. Kouluissa ja päiväkodeissa käytössä olevien ympäristösertifikaattien käyttö nousi tärkeään rooliin integroinnin onnistumisessa.
Asiasanat:ympäristöpolitiikan integrointi, tilaaja-tuottajamalli, ohjauskeino, peruskoulu, päiväkoti
Tutkimuksen kannalta tärkeä käsite tilaaja-tuottajamalli on uudenlainen tapa tuottaa palvelut kunnissa. Tässä mallissa tilaaja ja tuottaja on erotettu toisistaan. Ympäristöpolitiikan integrointi on toinen keskeinen käsite, joka selventää sitä, kuinka ympäristöasiat olisi otettava huomioon myös sellaisilla hallinnon sektoreilla, joille nämä asiat eivät varsinaisesti kuulu. Ohjauskeinot antavat käytännön työkaluja integraation toteutumiselle.
Tutkimuksen mukaan ympäristöpolitiikan integrointi nähdään haasteellisena, sillä koulujen ja päiväkotien itsenäisyyttä ei haluta kaventaa. Taloudelliset ohjauskeinot nähtiin kuitenkin tärkeinä ohjaamaan toimintaa haluttuun suuntaan. Kouluissa ja päiväkodeissa käytössä olevien ympäristösertifikaattien käyttö nousi tärkeään rooliin integroinnin onnistumisessa.
Asiasanat:ympäristöpolitiikan integrointi, tilaaja-tuottajamalli, ohjauskeino, peruskoulu, päiväkoti