Big data - telematiikan vaikutus ajoneuvovakuutusmarkkinoihin Suomessa
NISSI, MARTTA (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NISSI, MARTTA
2013
Vakuutustiede - Insurance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-09Tiivistelmä
Telematiikka muiden big datan muotojen ohella on tulevaisuuden haaste liiketoiminnan innovoinnille, kilpailulle ja tuottavuudelle. Tällaisen strukturoimattoman, informaatioksi ja tietämykseksi analysoitavissa olevan datan määrä on lisääntynyt esimerkiksi älypuhelinten ja satelliittipaikannuslaitteiden yleistyessä niin kuluttajien kuin yritysten käytössä. Strukturoimattomasta datasta on mahdollista saada informaatiota, tietämystä ja hyötyä yrityksille lähes toimialasta riippumatta analysoimalla sitä sopivin menetelmin. Tunnettuja strukturoimatonta dataa hyödyntäviä yrityksiä ovat esimerkiksi Walmart, Google ja Facebook.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti telematiikkateknologian avulla saatavan datan hyödyntämisen tuomia mahdollisuuksia ja haasteita vakuutusliiketoiminnalle Suomessa keskittyen erityisesti ajoneuvojen vakuuttamiseen liittyviin tuotteisiin. Tutkimuksessa selvitetään, miten big datan muodoista telematiikkatietoa on jo hyödynnetty vakuutusliiketoiminnassa, erityisesti ajoneuvojen vakuuttamisessa, kartoittaen miten suoriteperusteisia ajoneuvovakuutuskonsepteja on rakennettu. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, minkälainen mielenkiinto Suomessa toimivilla vakuutusyhtiöillä on telematiikkatiedon hyödyntämisen suhteen. Tähän liittyen tutkimuksessa kartoitetaan sitä, minkälainen on vallitseva tilanne ja tietämys telematiikkateknologian hyödyntämisen suhteen ja mitä haasteita telematiikkatiedon käyttöönottamiseen ja soveltamiseen liittyen nähdään olevan erityisesti Suomen ajoneuvovakuutusmarkkinoilla.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on kartoittaa vähän tunnettua ilmiötä. Tutkimuksen tiedonkeruuvaihe sisältää katsauksen tutkimuksen aihepiirin aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa on kerätty empiirinen aineisto tutkimushaastatteluiden avulla. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoitellen ja tyypitellen eli kuvaten aineistoa laajemmin useiden teemojen sijasta. Kirjallisuuskatsauksen ja tehtyjen tutkimushaastatteluiden perusteella ilmeni, että intressi kehittää ajoneuvovakuutustuotteita suoriteperusteiseen suuntaan on Suomessa todella vahva. Kansainvälisten tuotekartoitusten perusteella voidaan todeta, että tällaisen suoriteperusteisen ajoneuvovakuutustuotteen toteuttaminen on mahdollista usealla eri tavalla: hyvin yksinkertaisesti pelkkää ajomatkaa mitaten tai monimutkaisemmin, huomioiden myös muita ajamiskäyttäytymisdatan tekijöitä. Tutkimuksen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että käytännön toteuttamista varten Suomessa toimivilla vakuutusyhtiöillä on vielä haasteita ja ongelmia selvitettävänä liittyen esimerkiksi selkeän tuotekonseptin rakentamiseen ja laitekustannuksiin.
Asiasanat:Big data, telematiikka, liikennevakuutus, vapaaehtoinen autovakuutus, vakuutustuotteiden kehittäminen
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti telematiikkateknologian avulla saatavan datan hyödyntämisen tuomia mahdollisuuksia ja haasteita vakuutusliiketoiminnalle Suomessa keskittyen erityisesti ajoneuvojen vakuuttamiseen liittyviin tuotteisiin. Tutkimuksessa selvitetään, miten big datan muodoista telematiikkatietoa on jo hyödynnetty vakuutusliiketoiminnassa, erityisesti ajoneuvojen vakuuttamisessa, kartoittaen miten suoriteperusteisia ajoneuvovakuutuskonsepteja on rakennettu. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, minkälainen mielenkiinto Suomessa toimivilla vakuutusyhtiöillä on telematiikkatiedon hyödyntämisen suhteen. Tähän liittyen tutkimuksessa kartoitetaan sitä, minkälainen on vallitseva tilanne ja tietämys telematiikkateknologian hyödyntämisen suhteen ja mitä haasteita telematiikkatiedon käyttöönottamiseen ja soveltamiseen liittyen nähdään olevan erityisesti Suomen ajoneuvovakuutusmarkkinoilla.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on kartoittaa vähän tunnettua ilmiötä. Tutkimuksen tiedonkeruuvaihe sisältää katsauksen tutkimuksen aihepiirin aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa on kerätty empiirinen aineisto tutkimushaastatteluiden avulla. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoitellen ja tyypitellen eli kuvaten aineistoa laajemmin useiden teemojen sijasta. Kirjallisuuskatsauksen ja tehtyjen tutkimushaastatteluiden perusteella ilmeni, että intressi kehittää ajoneuvovakuutustuotteita suoriteperusteiseen suuntaan on Suomessa todella vahva. Kansainvälisten tuotekartoitusten perusteella voidaan todeta, että tällaisen suoriteperusteisen ajoneuvovakuutustuotteen toteuttaminen on mahdollista usealla eri tavalla: hyvin yksinkertaisesti pelkkää ajomatkaa mitaten tai monimutkaisemmin, huomioiden myös muita ajamiskäyttäytymisdatan tekijöitä. Tutkimuksen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että käytännön toteuttamista varten Suomessa toimivilla vakuutusyhtiöillä on vielä haasteita ja ongelmia selvitettävänä liittyen esimerkiksi selkeän tuotekonseptin rakentamiseen ja laitekustannuksiin.
Asiasanat:Big data, telematiikka, liikennevakuutus, vapaaehtoinen autovakuutus, vakuutustuotteiden kehittäminen