Draamakasvatus ihmisen identiteetin rakentajana
HEIKELL, MARIKA (2013)
HEIKELL, MARIKA
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-01-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23380
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23380
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää draamakasvatuksen merkitystä ihmisen identiteetin rakentumiseen. Tavoitteena oli tuoda esille niitä identiteetin rakentumiseen liittyviä asioita, joita draamakasvatuksen opiskelu on tuonut sitä opiskelleiden elämään. Draamakasvatus on sosiaalista ja yhteisöllistä toimintaa, jossa yksilön kokemuksilla ja ajatuksilla on merkitystä suhteessa ryhmään. Draaman avulla voi tutkia turvallisesti roolissa erilaisia asioita, joita pelkästään keskustelemalla ei voi käsitellä. Opeteltavia asioita käydään läpi toiminnallisten harjoitusten kautta. Toiminnan pitää olla tavoitteellista, koska silloin on mahdollista oppia kokemuksen kautta. Oppimista tapahtuu vain silloin, jos toimintaa reflektoidaan sekä yksin että ryhmässä. Näin saadaan eri näkökulmia samaan asiaan ja ajatusmaailma laajenee. Draamakasvatus on vuorovaikutuksellista, ja identiteetti muodostuu vuorovaikutuksessa muihin. Ihmisen täytyy olla vuorovaikutuksessa, jotta hän voi peilata itseään muiden kautta. Elämänhistorian minäkokemuksilla on merkitystä persoonallisen identiteetin muodostumisessa, ja sosiaalisilla ryhmillä puolestaan sosiaalisen identiteetin muodostumisessa. Ihmisen määritellessä itseään on sosiaalisella ympäristöllä, kulttuurilla ja tavoilla merkitystä. Ihmisellä on myös halu miettiä, kuka hän on ja mihin yhteisöön kuuluu. Kaikki nämä asiat luovat tarpeen identiteetin pohtimiselle.
Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaisia merkityksiä draamakasvatuksen opiskelulla on ihmisen identiteetin rakentumiseen?” Tutkimusaineistona käytettiin draamakasvatuksen opiskelijoiden tarinoita siitä, mitä draamakasvatuksen opiskelu on tuonut heidän elämäänsä. Opiskelijat olivat kirjoitushetkellä Tampereen kesäyliopiston draamakasvatuksen perus- ja aineopiskelijoita viidestä eri ryhmästä. Aineistoksi muodostui 17 tarinaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista lähestymistapaa. Aineisto analysoitiin narratiivisen lähestymistavan mukaan aineistolähtöisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että identiteetin rakentumiseen draamakasvatuksen opiskelulla on merkitystä. Draamakasvatuksen opiskelijoiden tarinoista löytyi neljä pääteemaa, joilla on merkitystä identiteetin muotoutumiseen. Nämä neljä teemaa olivat oman näkökulman avartuminen, omien haasteiden kohtaaminen, ryhmän merkitys ja ammatillisuuden muutokset. Oman näkökulman avartumiseen liittyivät tunteiden käsittelyn tärkeys, yksilöllisyyden kunnioittaminen, draaman monet osa-alueet, itsereflektion merkityksen tiedostaminen, draamakasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen oivaltaminen ja kriittisyyden kehittyminen. Omien haasteiden kohtaaminen oli yhteydessä itsessä tapahtuviin muutoksiin ja itsetuntemuksen lisääntymiseen. Ryhmän merkitys liittyi sosiaalisuuden ja yhteisöllisyyden myönteisyyteen ja toisaalta kriittisiin huomioihin. Siihen liittyi myös ryhmädynamiikan moninaisuus ja epäonnistumisen positiivisen puolen korostaminen. Ammatillisuuden muutokseen merkityksen toivat ammatillisuuden uudet näkökulmat yleisesti sekä spesifisti koulutyössä. Myös konkreettisten menetelmien oppiminen oli osaltaan mukana ammatillisuuden muutoksissa.
Johtopäätöksenä voi todeta, että draamakasvatus tuottaa identiteettiprosessia. Sen muotoutumiseen draamakasvatuksella on monipuolinen merkitys. Oman näkökulman avartuminen ja omien haasteiden kohtaaminen ovat muovaamassa persoonallista identiteettiä. Ryhmätoiminta ja sen sosiaalisuus ja yhteisöllisyys muokkaavat puolestaan sosiaalista identiteettiä. Ammatillisuuden uudet näkökulmat liittyvät persoonalliseen identiteettiin, jonka kautta ammatti-identiteetti muotoutuu. Tutkimus osoittaa, että draamakasvatuksen avulla päästään tutkimaan sellaisia aiheita, joiden käsittely muulla tavoin olisi vaikeaa. Tunteiden käsitteellistäminen ja niiden reflektointi auttavat itsetuntemuksen kehittymisessä, joka on identiteetin muotoutumisen kannalta tärkeää. Draamakasvatukseen liittyvä yhteisöllisyys ja sosiaalisuus luovat tilanteita, joissa vuorovaikutustaitoja voi harjoitella. Sosiaaliset taidot kehittyvät ja se asia on myös identiteetin rakentumisen kannalta merkittävä. Draamaharjoitusten avulla saadaan uusia menetelmiä ja näkökulmia omaan työhön. Ne ovat luomassa yksilön ammatti-identiteettiä.
Avainsanat: draamakasvatus, identiteetti, narratiivisuus
Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaisia merkityksiä draamakasvatuksen opiskelulla on ihmisen identiteetin rakentumiseen?” Tutkimusaineistona käytettiin draamakasvatuksen opiskelijoiden tarinoita siitä, mitä draamakasvatuksen opiskelu on tuonut heidän elämäänsä. Opiskelijat olivat kirjoitushetkellä Tampereen kesäyliopiston draamakasvatuksen perus- ja aineopiskelijoita viidestä eri ryhmästä. Aineistoksi muodostui 17 tarinaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista lähestymistapaa. Aineisto analysoitiin narratiivisen lähestymistavan mukaan aineistolähtöisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että identiteetin rakentumiseen draamakasvatuksen opiskelulla on merkitystä. Draamakasvatuksen opiskelijoiden tarinoista löytyi neljä pääteemaa, joilla on merkitystä identiteetin muotoutumiseen. Nämä neljä teemaa olivat oman näkökulman avartuminen, omien haasteiden kohtaaminen, ryhmän merkitys ja ammatillisuuden muutokset. Oman näkökulman avartumiseen liittyivät tunteiden käsittelyn tärkeys, yksilöllisyyden kunnioittaminen, draaman monet osa-alueet, itsereflektion merkityksen tiedostaminen, draamakasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen oivaltaminen ja kriittisyyden kehittyminen. Omien haasteiden kohtaaminen oli yhteydessä itsessä tapahtuviin muutoksiin ja itsetuntemuksen lisääntymiseen. Ryhmän merkitys liittyi sosiaalisuuden ja yhteisöllisyyden myönteisyyteen ja toisaalta kriittisiin huomioihin. Siihen liittyi myös ryhmädynamiikan moninaisuus ja epäonnistumisen positiivisen puolen korostaminen. Ammatillisuuden muutokseen merkityksen toivat ammatillisuuden uudet näkökulmat yleisesti sekä spesifisti koulutyössä. Myös konkreettisten menetelmien oppiminen oli osaltaan mukana ammatillisuuden muutoksissa.
Johtopäätöksenä voi todeta, että draamakasvatus tuottaa identiteettiprosessia. Sen muotoutumiseen draamakasvatuksella on monipuolinen merkitys. Oman näkökulman avartuminen ja omien haasteiden kohtaaminen ovat muovaamassa persoonallista identiteettiä. Ryhmätoiminta ja sen sosiaalisuus ja yhteisöllisyys muokkaavat puolestaan sosiaalista identiteettiä. Ammatillisuuden uudet näkökulmat liittyvät persoonalliseen identiteettiin, jonka kautta ammatti-identiteetti muotoutuu. Tutkimus osoittaa, että draamakasvatuksen avulla päästään tutkimaan sellaisia aiheita, joiden käsittely muulla tavoin olisi vaikeaa. Tunteiden käsitteellistäminen ja niiden reflektointi auttavat itsetuntemuksen kehittymisessä, joka on identiteetin muotoutumisen kannalta tärkeää. Draamakasvatukseen liittyvä yhteisöllisyys ja sosiaalisuus luovat tilanteita, joissa vuorovaikutustaitoja voi harjoitella. Sosiaaliset taidot kehittyvät ja se asia on myös identiteetin rakentumisen kannalta merkittävä. Draamaharjoitusten avulla saadaan uusia menetelmiä ja näkökulmia omaan työhön. Ne ovat luomassa yksilön ammatti-identiteettiä.
Avainsanat: draamakasvatus, identiteetti, narratiivisuus