Sosiaalisten ongelmien ylisukupolvinen siirtyminen - Lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöiden näkökulma
KORHONEN, EVA (2013)
KORHONEN, EVA
2013
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23375
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23375
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kuvaa sosiaalisten ongelmien ylisukupolvista siirtymistä kahdeksan lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijän näkökulmasta. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia näkemyksiä lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöillä on sosiaalisten ongelmien ylisukupolvisesta siirtymisestä. Millaiseksi sosiaalityöntekijät määrittelevät ongelmien ylisukupolvisen siirtymisen, ja minkälaiset sosiaaliset ongelmat siirtyvät? Millaisia ylisukupolviseen siirtymiseen vaikuttavia tekijöitä sosiaalityöntekijät näkevät olevan olemassa? Tutkimusaineisto muodostuu vuosina 2011-2012 teemahaastattelun menetelmällä kerätyistä kahdeksan lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijän haastatteluista.
Tutkimukseni tausta-ajatuksena on, että ne ongelmat, jotka nähdään, joista ollaan huolissaan ja joihin puututaan, ovat tietyn sosiaalisen ja kielellisen prosessin tulos. Tutkimuksen tausta-ajatuksessa nojaudutaan kevyesti sosiaalisen konstruktionismin näkemykseen, jossa todellisuuden nähdään rakentuvan kielen kautta. Tällöin kieli nähdään olennaisena osana sosiaalisessa kanssakäymisessä ja samalla yhteisen tietoisuuden rakentamisessa. Tutkimuksessa työntekijöiden näkemysten ongelmien ylisukupolvisesta siirtymisestä katsotaan ohjaavan sitä, miten he siihen reagoivat ja miten sen kanssa työskentelevät ja sen ehkäisemiseksi toimivat. Sosiaalityöntekijöiden tuottamat näkemykset on järjestelty sisällönanalyysiä aineiston analyysimenetelmänä käyttäen erilaisiin aihepiireihin, ja on valittu kyseisiin aiheisiin liittyvää tieteellistä kirjallisuutta keskustelemaan aineiston kanssa ja tuomaan erilaista näkökulmaa aiheeseen.
Sosiaalityöntekijöiden haastatteluista piirtyy kuva sosiaalisten ongelmien ylisukupolvisesta siirtymisestä moniaineksisena prosessina, joka rakentuu ja vaikuttaa useilla eri tasoilla samanaikaisesti. Haastatellut sosiaalityöntekijät nimesivät tutkimuksessa useita erilaisia ylisukupolvisesti siirtyviä sosiaalisia ongelmia. Näistä vahvimmin nousivat esille perheväkivalta, päihteet ja mielenterveyden ongelmat. Aineistosta löytyi erilaisia sosiaalisten ongelmien ylisukupolviseen siirtymiseen vaikuttavia tekijöitä. Vaikuttavat tekijät jaettiin tutkimuksessa selittäviin ja suojaaviin tekijöihin. Nämä kaksi tekijäryhmää vaikuttavat eri suuntaan ongelmien ylisukupolviseen siirtymiseen. Niillä on myös kosketuspintaa toisiinsa, ja ne sisältävät osittain samoja asioita. Molemmista ryhmistä löytyi yhteiskunnan, yhteisöjen, vuorovaikutuksen ja yksilön tasoilla vaikuttavia tekijöitä.
Asiasanat: ylisukupolvinen siirtyminen, sosiaalinen ongelma, lastensuojelu, sosiaalinen konstruktionismi, vaikuttavat tekijät, selittävät tekijät, suojaavat tekijät
Intergenerational transmission of social problems - The perspective of child welfare social workers working in open care
This study investigates the intergenerational transmission of social problems from the perspective of child welfare social workers working in open care. The purpose of the study is to explore how the intergenerational transmission of social problems is seen by these social workers. How do they define the phenomenon? What kinds of problems are being transmitted from generation to generation? What kinds of contributing factors to the phenomenon do the social workers see exist? The research material consists of thematic interviews of eight child welfare social workers collected between 2011 and 2012.
My research is based on the idea that the problems identified, the problems causing concern and the problems intervened result from a social and linguistic process. The study is based on a social-constructionist view according to which reality is being constructed through language. Language is considered integral in social interaction and the construction of a shared consciousness. What the social workers think of and what assumptions they make of intergenerational transmission of social problems is seen to guide how they react to it, how they work with it and how they try to prevent it. The views and conceptions of the social workers interviewed have been content analyzed into different categories, and the findings have been contemplated in relation to relevant academic and research literature to enable the interpretation of the results from different perspectives.
The interviews draw a picture of the intergenerational transmission of social problems as a multi-dimensional process which is being constructed and which influences in several levels simultaneously. The social workers interviewed identified a number of social problems being trans-mitted from one generation to another, the most important being domestic violence, intoxicant abuse and mental problems. The research data also revealed a number of contributing factors the intergenerational transmission of social problems. These contributing factors were divided into risk and protective factors in this study. These two groups work in different directions when it comes to the intergenerational transfer. The factors are also interrelated, including partially similar elements. In both groups, there were factors influencing in different levels, both in the levels of society, community, interaction and individual.
Key words: intergenerational transmission, social problem, child welfare, social-constructionism, contributing factors, risk factors, protective factors
Tutkimukseni tausta-ajatuksena on, että ne ongelmat, jotka nähdään, joista ollaan huolissaan ja joihin puututaan, ovat tietyn sosiaalisen ja kielellisen prosessin tulos. Tutkimuksen tausta-ajatuksessa nojaudutaan kevyesti sosiaalisen konstruktionismin näkemykseen, jossa todellisuuden nähdään rakentuvan kielen kautta. Tällöin kieli nähdään olennaisena osana sosiaalisessa kanssakäymisessä ja samalla yhteisen tietoisuuden rakentamisessa. Tutkimuksessa työntekijöiden näkemysten ongelmien ylisukupolvisesta siirtymisestä katsotaan ohjaavan sitä, miten he siihen reagoivat ja miten sen kanssa työskentelevät ja sen ehkäisemiseksi toimivat. Sosiaalityöntekijöiden tuottamat näkemykset on järjestelty sisällönanalyysiä aineiston analyysimenetelmänä käyttäen erilaisiin aihepiireihin, ja on valittu kyseisiin aiheisiin liittyvää tieteellistä kirjallisuutta keskustelemaan aineiston kanssa ja tuomaan erilaista näkökulmaa aiheeseen.
Sosiaalityöntekijöiden haastatteluista piirtyy kuva sosiaalisten ongelmien ylisukupolvisesta siirtymisestä moniaineksisena prosessina, joka rakentuu ja vaikuttaa useilla eri tasoilla samanaikaisesti. Haastatellut sosiaalityöntekijät nimesivät tutkimuksessa useita erilaisia ylisukupolvisesti siirtyviä sosiaalisia ongelmia. Näistä vahvimmin nousivat esille perheväkivalta, päihteet ja mielenterveyden ongelmat. Aineistosta löytyi erilaisia sosiaalisten ongelmien ylisukupolviseen siirtymiseen vaikuttavia tekijöitä. Vaikuttavat tekijät jaettiin tutkimuksessa selittäviin ja suojaaviin tekijöihin. Nämä kaksi tekijäryhmää vaikuttavat eri suuntaan ongelmien ylisukupolviseen siirtymiseen. Niillä on myös kosketuspintaa toisiinsa, ja ne sisältävät osittain samoja asioita. Molemmista ryhmistä löytyi yhteiskunnan, yhteisöjen, vuorovaikutuksen ja yksilön tasoilla vaikuttavia tekijöitä.
Asiasanat: ylisukupolvinen siirtyminen, sosiaalinen ongelma, lastensuojelu, sosiaalinen konstruktionismi, vaikuttavat tekijät, selittävät tekijät, suojaavat tekijät
Intergenerational transmission of social problems - The perspective of child welfare social workers working in open care
This study investigates the intergenerational transmission of social problems from the perspective of child welfare social workers working in open care. The purpose of the study is to explore how the intergenerational transmission of social problems is seen by these social workers. How do they define the phenomenon? What kinds of problems are being transmitted from generation to generation? What kinds of contributing factors to the phenomenon do the social workers see exist? The research material consists of thematic interviews of eight child welfare social workers collected between 2011 and 2012.
My research is based on the idea that the problems identified, the problems causing concern and the problems intervened result from a social and linguistic process. The study is based on a social-constructionist view according to which reality is being constructed through language. Language is considered integral in social interaction and the construction of a shared consciousness. What the social workers think of and what assumptions they make of intergenerational transmission of social problems is seen to guide how they react to it, how they work with it and how they try to prevent it. The views and conceptions of the social workers interviewed have been content analyzed into different categories, and the findings have been contemplated in relation to relevant academic and research literature to enable the interpretation of the results from different perspectives.
The interviews draw a picture of the intergenerational transmission of social problems as a multi-dimensional process which is being constructed and which influences in several levels simultaneously. The social workers interviewed identified a number of social problems being trans-mitted from one generation to another, the most important being domestic violence, intoxicant abuse and mental problems. The research data also revealed a number of contributing factors the intergenerational transmission of social problems. These contributing factors were divided into risk and protective factors in this study. These two groups work in different directions when it comes to the intergenerational transfer. The factors are also interrelated, including partially similar elements. In both groups, there were factors influencing in different levels, both in the levels of society, community, interaction and individual.
Key words: intergenerational transmission, social problem, child welfare, social-constructionism, contributing factors, risk factors, protective factors