Raskaasti, suomeksi, sisukkaasti. Maskuliinisuuden representaatiot Stam1nan lyriikoissa ja musiikkivideossa.
IKONEN, MARIA (2013)
IKONEN, MARIA
2013
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23347
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23347
Tiivistelmä
Olen tutkielmassani tarkastellut, onko Stam1nan maskuliinisuuden representaatioilla yhteys heavy metal -maskuliinisuuden representaatioihin ja millaisen vaikutelman Stam1na antaa maskuliinisuuden representaatioiden kautta. Heavy metal -maskuliinisuuteen liittyy edelleen stereotypioita, joiden mukaan heavy metal -musiikki ja sitä esittävä muusikko voidaan mieltää automaattisesti ultramaskuliineina. Olen tämän vuoksi pyrkinyt herättämään tutkielmallani ajatuksia heavy metal -maskuliinisuuden representaatioista 2010-luvulla.
Valitsin analyysiin Stam1nan kolmelta albumilta Stam1na (2005),Viimeinen Atlantis (2010) ja Nocebo (2012) kolme lyriikkaa: ”Erilaisen rakkauden todistaja”, ”Pakkolasku” ja ”Valtiaan uudet vaateet.” Analysoin ”Valtiaan uudet vaateet” myös kappaleesta tehdyn musiikkivideon osalta. Käytin tutkimusaineistoni purkamisessa teemoittelua, jonka kautta kehitin pääteemat a) väkivalta, b) yhteiskuntakritiikki ja c) itsetuho.
Pääteemoja täydentäviksi teemoiksi nostin tutkimusaineistosta alateemoja, joita ovat seksuaalisuus, kapinallisuus, itsekritiikki, kuolevaisuus, alkoholi, ateismi ja tatuoinnit. Käytin tutkimusaineiston analyysissa lyriikan kohdalla aineiston luentaa osana sosiaalista kontekstia ja tutkin lyriikan intertekstuaalisia suhteita. Olen tehnyt musiikkivideon analyysin dramaturgisella analyysikehikolla, jossa tarkastelin muun muassa kulttuurista kontekstia. Yhdistin dramaturgiseen analyysikehikkoon teoriaa maskuliinisuuden representaatioita käsittelevistä tutkimuksista.
Tutkimuksen tulokset puhuvat sen puolesta, että Stam1nan maskuliinisuuden representaatioilla on sidos heavy metalissa representoidun maskuliinisuuden teemoihin. Yhtye kuitenkin käyttää näitä teemoja omaehtoisella, provosoivalla ja jopa parodioivalla tavalla maskuliinisuuden representaatioissa hegemonisesta skitsomaskuliinisuuteen. Tutkielma antoi ideoita jatkotutkimukseen, sillä minulle heavy metalin representaatiot maskuliinisuudesta näyttäytyivät rakentuneena todellisuutena.
Asiasanat: heavy rock, maskuliinisuus, representaatio, dramaturgia, imago
Valitsin analyysiin Stam1nan kolmelta albumilta Stam1na (2005),Viimeinen Atlantis (2010) ja Nocebo (2012) kolme lyriikkaa: ”Erilaisen rakkauden todistaja”, ”Pakkolasku” ja ”Valtiaan uudet vaateet.” Analysoin ”Valtiaan uudet vaateet” myös kappaleesta tehdyn musiikkivideon osalta. Käytin tutkimusaineistoni purkamisessa teemoittelua, jonka kautta kehitin pääteemat a) väkivalta, b) yhteiskuntakritiikki ja c) itsetuho.
Pääteemoja täydentäviksi teemoiksi nostin tutkimusaineistosta alateemoja, joita ovat seksuaalisuus, kapinallisuus, itsekritiikki, kuolevaisuus, alkoholi, ateismi ja tatuoinnit. Käytin tutkimusaineiston analyysissa lyriikan kohdalla aineiston luentaa osana sosiaalista kontekstia ja tutkin lyriikan intertekstuaalisia suhteita. Olen tehnyt musiikkivideon analyysin dramaturgisella analyysikehikolla, jossa tarkastelin muun muassa kulttuurista kontekstia. Yhdistin dramaturgiseen analyysikehikkoon teoriaa maskuliinisuuden representaatioita käsittelevistä tutkimuksista.
Tutkimuksen tulokset puhuvat sen puolesta, että Stam1nan maskuliinisuuden representaatioilla on sidos heavy metalissa representoidun maskuliinisuuden teemoihin. Yhtye kuitenkin käyttää näitä teemoja omaehtoisella, provosoivalla ja jopa parodioivalla tavalla maskuliinisuuden representaatioissa hegemonisesta skitsomaskuliinisuuteen. Tutkielma antoi ideoita jatkotutkimukseen, sillä minulle heavy metalin representaatiot maskuliinisuudesta näyttäytyivät rakentuneena todellisuutena.
Asiasanat: heavy rock, maskuliinisuus, representaatio, dramaturgia, imago