Alasdair MacIntyren kasvatusfilosofiasta : relativismin ja dogmatismin jännite
LAAKKONEN, HEIDI (2013)
LAAKKONEN, HEIDI
2013
Filosofia - Philosophy
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-02-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23345
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23345
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee brittiläissyntyisen Alasdair MacIntyren (s. 1929–) filosofiaa.
Tutkimukseni kohteeksi on rajattu MacIntyren filosofian kasvatukseen ja koulutukseen liittyvät kysymykset. Tutkimusongelmakseni muotoutuu MacIntyrelle esittämäni neljä pääkysymystä, mitä, miten ja miksi pitäisi opettaa, sekä miksi näin ei tapahdu? Näiden kysymysten avulla pyrin havainnollistamaan MacIntyren filosofian pääkäsitteitä ja hänen ratkaisujaan nykyään esiin nouseviin koulutuspulmiin.
Lisäksi tavoitteena on tuoda esiin MacIntyren näkemyksiin kohdistuvaa kritiikkiä ja vaihtoehtoisia ratkaisumalleja sekä MacIntyren vastakommentteja osaan niistä. MacIntyren kasvatusfilosofian lähtökohtana ja taustana käsitellään myös jonkin verran hänen tunnetuinta filosofian aluettaan, moraalifilosofiaa.
Lisäksi läpi työn kulkee MacIntyren kaikessa filosofiassa esiin nouseva pyrkimys ratkaista relativismin ja dogmatismin uhka. Tämän kysymyksen ratkaisu vaikuttaa myös kasvatuksen ja koulutuksen asemaan suhteessa muuhun filosofiaan, tieteeseen ja yhteisöön. Voiko ja saako kasvatuksesta ja koulutuksesta sanoa mitään normatiivista ja jos saa, niin millä ehdoilla? Työn yhtenä tavoitteena onkin esitellä MacIntyren ratkaisua myös tähän pulmaan siinä määrin kuin se kasvatuksen kautta nousee esille.
Tutkimusaineiston päälähteinä toimivat MacIntyren omat teokset ja artikkelit, mutta mukana on myös MacIntyren tutkijoiden ja tuntijoiden tekstejä.
Asiasanat: MacIntyre, kasvatus, kommunitarismi, hyve, käytäntö, julkiso
Tutkimukseni kohteeksi on rajattu MacIntyren filosofian kasvatukseen ja koulutukseen liittyvät kysymykset. Tutkimusongelmakseni muotoutuu MacIntyrelle esittämäni neljä pääkysymystä, mitä, miten ja miksi pitäisi opettaa, sekä miksi näin ei tapahdu? Näiden kysymysten avulla pyrin havainnollistamaan MacIntyren filosofian pääkäsitteitä ja hänen ratkaisujaan nykyään esiin nouseviin koulutuspulmiin.
Lisäksi tavoitteena on tuoda esiin MacIntyren näkemyksiin kohdistuvaa kritiikkiä ja vaihtoehtoisia ratkaisumalleja sekä MacIntyren vastakommentteja osaan niistä. MacIntyren kasvatusfilosofian lähtökohtana ja taustana käsitellään myös jonkin verran hänen tunnetuinta filosofian aluettaan, moraalifilosofiaa.
Lisäksi läpi työn kulkee MacIntyren kaikessa filosofiassa esiin nouseva pyrkimys ratkaista relativismin ja dogmatismin uhka. Tämän kysymyksen ratkaisu vaikuttaa myös kasvatuksen ja koulutuksen asemaan suhteessa muuhun filosofiaan, tieteeseen ja yhteisöön. Voiko ja saako kasvatuksesta ja koulutuksesta sanoa mitään normatiivista ja jos saa, niin millä ehdoilla? Työn yhtenä tavoitteena onkin esitellä MacIntyren ratkaisua myös tähän pulmaan siinä määrin kuin se kasvatuksen kautta nousee esille.
Tutkimusaineiston päälähteinä toimivat MacIntyren omat teokset ja artikkelit, mutta mukana on myös MacIntyren tutkijoiden ja tuntijoiden tekstejä.
Asiasanat: MacIntyre, kasvatus, kommunitarismi, hyve, käytäntö, julkiso