Koulun sosiaalityö ja lastensuojelutyö moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta
KUUSKERI, CARITA (2013)
KUUSKERI, CARITA
2013
Sosiaalityö, Pori - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23311
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23311
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden ja koulukuraattoreiden välistä yhteistyötä moniammatillisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaista yhteistyötä lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijät ja koulukuraattorit tekevät, miksi yhteistyötä tehdään sekä millaisia yhteistyön muotoja käytetään. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään yhteistyön toimivia käytäntöjä ja haasteita sekä yhteistyön osuutta moniammatillisessa verkostotyössä.
Tutkimusaineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka on kerätty Porin koulutusviraston koulukuraattoreilta ja perusturvakeskuksen lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöiltä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin, teemoittelemalla.
Tässä tutkimuksessa moniammatillinen verkostotyö nähtiin tärkeänä osana yhteistyötä. Yhteistyötä edistäviksi asioiksi tiivistyivät yhteiset tapaamiset, molemminpuolinen avoimuus, tuttuus, ammatillisuus, kunnioitettava kohtaaminen, luotettavuus, yhteiset sopimukset, työnjako, jaettu vastuu, työyhteisön sisäiset toimintamallit sekä työntekijän persoonallisuus yhteistyössä. Yhteistyön haasteiksi ja yhteistyötä heikentävinä tekijöinä ovat tutkimustulosten mukaan salassapitovelvollisuus ja laki, työntekijöiden vaihtuvuus, kiire sekä opettajien tietämättömyys lastensuojelun avohuollon tukitoimista ja yleensä toiminnasta.
Asiasanat: lastensuojelu, koulukuraattori, moniammatillinen, yhteistyö, verkostotyö
Tutkimusaineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka on kerätty Porin koulutusviraston koulukuraattoreilta ja perusturvakeskuksen lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöiltä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin, teemoittelemalla.
Tässä tutkimuksessa moniammatillinen verkostotyö nähtiin tärkeänä osana yhteistyötä. Yhteistyötä edistäviksi asioiksi tiivistyivät yhteiset tapaamiset, molemminpuolinen avoimuus, tuttuus, ammatillisuus, kunnioitettava kohtaaminen, luotettavuus, yhteiset sopimukset, työnjako, jaettu vastuu, työyhteisön sisäiset toimintamallit sekä työntekijän persoonallisuus yhteistyössä. Yhteistyön haasteiksi ja yhteistyötä heikentävinä tekijöinä ovat tutkimustulosten mukaan salassapitovelvollisuus ja laki, työntekijöiden vaihtuvuus, kiire sekä opettajien tietämättömyys lastensuojelun avohuollon tukitoimista ja yleensä toiminnasta.
Asiasanat: lastensuojelu, koulukuraattori, moniammatillinen, yhteistyö, verkostotyö