HAITEK-projekti Tuomelan ala-asteella
HAAPALA, TAINA; TIURA, JAANA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HAAPALA, TAINA
TIURA, JAANA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten uusi oppimis- ja tiedonkäsitys sekä ongelmanratkaisu toteutuvat HAITEK-projektissa, millaiset asenteet oppilailla on HAITEK-projektiin, koulutyöhön ja työelämään ja miten motivoituneita oppilaat ovat HAITEK-työskentelyssä. Lisäksi tutkimuksemme selvittää HAITEK-projektin käytännön toteutusta; millaisia työtehtäviä projekti tarjoaa oppilaille, heidän tuntemuksiaan ja avuntarvettaan eri työvaiheissa sekä mukana olevien opettajien ja yhteistyöyritysten roolia projektissa.Tutkimus toimii kuvailevana raporttina yhdestä HAITEK-projektista ja sen kokemuksista ja kehittämisideoista muille toiminnasta kiinnostuneille.Tutkimuksen ongelmat:1) Miten uusi tiedon- ja oppimiskäsitys toteutuu HAITEK-projektissa?2) Miten ongelmanratkaisu ilmenee HAITEK-työskentelyssä?3) Miten oppilaat asennoituvat HAITEK-projektiin?4) Miten oppilaat asennoituvat työelämään ja koulunkäyntiin?5) Miten HAITEK-projekti motivoi oppilasta?6) Millaisia tehtäviä projekti HAITEK tarjoaa oppilaille projektin eri vaiheissa, ja miten oppilaat kokevat nämä vaiheet?7) Missä määrin oppilaat tarvitsevat ohjausta ja apua työskentelyn eri vaiheissa?8) Mikä on projektin vetäjän ja muiden opettajien rooli HAITEK-projektissa?9) Miten yhteistyöyritykset ovat kokeneet HAITEK-projektin?10) Mitä käytännön ongelmia HAITEK-projektin toteuttamiseen liittyy?Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kuvailevana ja evaluoivana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena oli HAITEK-projektiin osallistuvista luokista kolme eri luokka-astetta: 3., 4., 5. luokka. Oppilaita oli yhteensä 75, luokanopettajia kolme ja projektin vetäjät. Tutkimukseen kuului myös projektien yhteistyöyritysten kolme yhteyshenkilöä sekä koulun rehtori.Tutkimusaineiston keräsimme lomakekyselyillä, teemahaastatteluilla ja observoinnilla. Lomakekyselyt teimme oppilaille ennen ja jälkeen HAITEK-projektin. Haastattelimme kustakin luokasta vähintään kuutta oppilasta (yht. 19 oppilasta), luokanopettajia, projektin vetäjiä, yritysten yhteyshenkilöitä ja rehtoria.Analysoimme kyselylomakemateriaalin, litteroidun haastattelumateriaalin ja observoidun materiaalin tutkimuksen ongelma-alueiden pohjalta sisältöanalyysia apuna käyttäen.Tutkimus osoitti, että oppilaan rooli HAITEK-projektissa on aktiivinen, hän oppii oman aktiivisen toiminnan, ongelmanratkaisun ja vuorovaikutuksen kautta. HAITEK-projektityöskentely motivoi oppilasta. Oppilaat odottavat HAITEK-projektia innokkaasti ja asennoituvat siihen myönteisesti.Asiasanat: konstruktivismi - opetus, ongelmanratkaisu, teknologia - opetus - peruskoulun ala-aste