Toiminnan teoria kontekstitietoisen mobiilisovelluksen käytettävyyden arvioinnissa
MATKALA, JANI (2013)
MATKALA, JANI
2013
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23297
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23297
Tiivistelmä
Mobiililaitteet ovat helpon liikuteltavuutensa myötä alati alttiina käyttökontekstin muutoksille. Kontekstitietoiset sovellukset kykenevät sopeutumaan vaihtuviin käyttötilanteisiin hyödyntämällä kontekstin tarjoamaa informaatiota. Muut sovellukselle näkymättömät kontekstuaaliset tekijät saattavat silti vaikuttaa merkittävästi käyttäjän ja sovelluksen väliseen vuorovaikutukseen.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun lähtökohtiin kuuluu olennaisesti sovelluksen käyttökontekstin ymmärtäminen. Mobiilisovelluksen tapauksessa erilaisten kontekstuaalisten tekijöiden paljous ja niiden dynaaminen luonne kuitenkin vaikeuttavat selkeän kokonaiskuvan muodostamista. Kontekstin eri elementtien ja niiden välisten yhteyksien selkeyttämisen apuna voidaan käyttää niitä kuvaavaa mallia. Tässä tutkielmassa kontekstin tulkinnan viitekehyksenä käytetään toiminnan teoriaa (activity theory).
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka toiminnan teoria ja siitä ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tutkimukseen johdettu analyysimenetelmä (toiminnan tarkistuslista) soveltuvat kontekstitietoisen mobiilisovelluksen käytettävyyden arviointiin arjen kouluympäristössä, jossa sovellusta käyttävät lapset. Valittujen menetelmien soveltuvuutta pohdittaessa tarkasteltiin menetelmien olennaisia etuja, helppokäyttöisyyttä ja validiteettia.
Perinteinen käytettävyystestaus mittaa pääosin sitä, missä määrin käyttäjät osaavat käyttää sovelluksen toiminnallisuuksia. Toimintateoreettinen lähestymistapa yhdistettynä sovelluksen käytön havainnointiin aidossa käyttöympäristössä arvioi myös sitä, ovatko suunnitellut toiminnallisuudet käyttäjän toiminnan kannalta hyödyllisiä. Tutkitussa tapauksessa paljastui perinteisten käytettävyysongelmien lisäksi sosiaalisen ja fyysisen kontekstin mukanaan tuomia ongelmia; esimerkiksi ryhmätyöskentely tutussa toimintaympäristössä johti siihen, että oppilaat ajoittain sivuuttivat täysin sovelluksen tarjoaman tuen oppimiselle. Tunnistamalla näitä ongelmia voidaan myös oppitunnin suunnittelussa vaikuttaa vahvasti siihen, kuinka suuri osa sovelluksen potentiaalista saadaan palvelemaan oppilaiden oppimista.
Asiasanat: toiminnan teoria, kontekstitietoisuus, konteksti, paikannukseen perustuvat palvelut, käytettävyys, käytettävyystestaus
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun lähtökohtiin kuuluu olennaisesti sovelluksen käyttökontekstin ymmärtäminen. Mobiilisovelluksen tapauksessa erilaisten kontekstuaalisten tekijöiden paljous ja niiden dynaaminen luonne kuitenkin vaikeuttavat selkeän kokonaiskuvan muodostamista. Kontekstin eri elementtien ja niiden välisten yhteyksien selkeyttämisen apuna voidaan käyttää niitä kuvaavaa mallia. Tässä tutkielmassa kontekstin tulkinnan viitekehyksenä käytetään toiminnan teoriaa (activity theory).
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka toiminnan teoria ja siitä ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tutkimukseen johdettu analyysimenetelmä (toiminnan tarkistuslista) soveltuvat kontekstitietoisen mobiilisovelluksen käytettävyyden arviointiin arjen kouluympäristössä, jossa sovellusta käyttävät lapset. Valittujen menetelmien soveltuvuutta pohdittaessa tarkasteltiin menetelmien olennaisia etuja, helppokäyttöisyyttä ja validiteettia.
Perinteinen käytettävyystestaus mittaa pääosin sitä, missä määrin käyttäjät osaavat käyttää sovelluksen toiminnallisuuksia. Toimintateoreettinen lähestymistapa yhdistettynä sovelluksen käytön havainnointiin aidossa käyttöympäristössä arvioi myös sitä, ovatko suunnitellut toiminnallisuudet käyttäjän toiminnan kannalta hyödyllisiä. Tutkitussa tapauksessa paljastui perinteisten käytettävyysongelmien lisäksi sosiaalisen ja fyysisen kontekstin mukanaan tuomia ongelmia; esimerkiksi ryhmätyöskentely tutussa toimintaympäristössä johti siihen, että oppilaat ajoittain sivuuttivat täysin sovelluksen tarjoaman tuen oppimiselle. Tunnistamalla näitä ongelmia voidaan myös oppitunnin suunnittelussa vaikuttaa vahvasti siihen, kuinka suuri osa sovelluksen potentiaalista saadaan palvelemaan oppilaiden oppimista.
Asiasanat: toiminnan teoria, kontekstitietoisuus, konteksti, paikannukseen perustuvat palvelut, käytettävyys, käytettävyystestaus