Hiljaisen tiedon siirtäminen ja jakaminen - Case tutkimus mestarit ja kisällit
SUUR-INKEROINEN, SUVI (2013)
SUUR-INKEROINEN, SUVI
2013
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-02-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23243
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23243
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena oli tiedon, eritoten hiljaisen tiedon, jakaminen ja siirtäminen. Tutkimus tehtiin toimeksiantona ohjelmistopalveluyritys Solteq Oyj:lle, josta valittiin tutkimukseen mukaan neljä paria. Nämä parit valittiin eri yksiköistä ja jokaisen parin toimintaidea oli, että senioritason osaaja opetti junioritason osaajaa. Projekti kulki Solteqissa nimellä mestarit ja kisällit. Asiantuntijaorganisaatioissa tiedon siirtäminen ja jakaminen on ensiarvoisen tärkeää ja tällä saadaan luotua myös lisäarvoa asiakkaalle, kun suuremmalla osalla henkilöstöstä on enemmän tietoa. Tutkimuksen ja projektin tarkoituksena oli selvittää olisiko mestari–kisälli-malli sellainen, jota organisaatio voisi hyödyntää tulevaisuudessakin, niin että tietoa saataisiin siirrettyä onnistuneesti osaajalta toiselle.
Tutkimusprosessi oli vuoden mittainen, jonka aikana parien kanssa pidettiin yhteisiä tapaamisia. Parit vastasivat myös alkukyselyyn ja loppukyselyyn. Tämän empiirisen aineiston tueksi tutkija myös havainnoi jokaisen parin työskentelyä ja tiedon siirtoa. Vahvana teoreettisen taustana olivat Nonakan ja Takeuchin tutkimukset hiljaisen tiedon siirtämisestä ja muuttamisesta sekä Kolbin kokemuksellinen oppiminen.
Tuloksista kävi ilmi, että tiedon siirtäminen ja jakaminen koettiin kohdeorganisaatiossa hyvin merkittäväksi. Tutkimuksen avulla selvisi kuinka tärkeää on fyysinen kanssakäyminen parien välillä, jos parit työskentelivät eri paikkakunnilla ja eri tehtävien parissa, oli heidän työskentelynsä paljon haastavampaa. Tiedon siirtoa ja jakamista edesauttaa myös pitkä yhteinen tausta sekä yhteiset, samanlaiset tai samankaltaiset, työtehtävät. Hiljaisen tiedon siirtäminen koettiin helpoimmaksi, kun ongelmatilanteet tulivat konkreettisesti vastaan ja tietoa ongelman ratkomisesta pystyi jakamaan oikealla hetkellä.
Tutkimuksen perusteella kohdeorganisaatiolle annettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla tiedon siirtoa ja jakamista organisaatiossa voitaisiin helpottaa. Kehitysehdotuksena oli muun muassa jokaiselle uudelle työntekijälle mestarin nimeäminen, jolloin uusi työntekijä tietäisi aina keneltä kysyä neuvoa ja kuka ohjaisi uuden työn pariin. Myös erilaiset tietopankit voisivat asiantuntijaorganisaatiossa auttaa tiedon jakamisessa koko organisaation tasolla.
Tiedon siirtäminen ja jakaminen pitää sisällään monia kompleksisia asioita. Jo pelkästään tiedon ja osaamisen määritteleminen voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi jokainen yksilö kokee tiedon ja osaamisen omalla subjektiivisella tavallaan. Tiedon siirtäminen ja jakaminen on ennen kaikkea monimutkainen prosessi, joka sisältää monia eri vaiheita, joista jokaisen mukana olijan tulisi olla jollain tasolla tietoinen, jotta tiedon siirto voi tapahtua onnistuneesti
Avainsanat: hiljainen tieto, tiedon siirtäminen, tiedon jakaminen, kokemuksellinen oppiminen, kommunikointi ja vuorovaikutus
Tutkimusprosessi oli vuoden mittainen, jonka aikana parien kanssa pidettiin yhteisiä tapaamisia. Parit vastasivat myös alkukyselyyn ja loppukyselyyn. Tämän empiirisen aineiston tueksi tutkija myös havainnoi jokaisen parin työskentelyä ja tiedon siirtoa. Vahvana teoreettisen taustana olivat Nonakan ja Takeuchin tutkimukset hiljaisen tiedon siirtämisestä ja muuttamisesta sekä Kolbin kokemuksellinen oppiminen.
Tuloksista kävi ilmi, että tiedon siirtäminen ja jakaminen koettiin kohdeorganisaatiossa hyvin merkittäväksi. Tutkimuksen avulla selvisi kuinka tärkeää on fyysinen kanssakäyminen parien välillä, jos parit työskentelivät eri paikkakunnilla ja eri tehtävien parissa, oli heidän työskentelynsä paljon haastavampaa. Tiedon siirtoa ja jakamista edesauttaa myös pitkä yhteinen tausta sekä yhteiset, samanlaiset tai samankaltaiset, työtehtävät. Hiljaisen tiedon siirtäminen koettiin helpoimmaksi, kun ongelmatilanteet tulivat konkreettisesti vastaan ja tietoa ongelman ratkomisesta pystyi jakamaan oikealla hetkellä.
Tutkimuksen perusteella kohdeorganisaatiolle annettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla tiedon siirtoa ja jakamista organisaatiossa voitaisiin helpottaa. Kehitysehdotuksena oli muun muassa jokaiselle uudelle työntekijälle mestarin nimeäminen, jolloin uusi työntekijä tietäisi aina keneltä kysyä neuvoa ja kuka ohjaisi uuden työn pariin. Myös erilaiset tietopankit voisivat asiantuntijaorganisaatiossa auttaa tiedon jakamisessa koko organisaation tasolla.
Tiedon siirtäminen ja jakaminen pitää sisällään monia kompleksisia asioita. Jo pelkästään tiedon ja osaamisen määritteleminen voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi jokainen yksilö kokee tiedon ja osaamisen omalla subjektiivisella tavallaan. Tiedon siirtäminen ja jakaminen on ennen kaikkea monimutkainen prosessi, joka sisältää monia eri vaiheita, joista jokaisen mukana olijan tulisi olla jollain tasolla tietoinen, jotta tiedon siirto voi tapahtua onnistuneesti
Avainsanat: hiljainen tieto, tiedon siirtäminen, tiedon jakaminen, kokemuksellinen oppiminen, kommunikointi ja vuorovaikutus