Generalististen alojen kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden integraatiokokemukset ja identiteettiorientaatio
LAUTALA, TIINA (2012)
LAUTALA, TIINA
2012
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23186
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23186
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää generalististen alojen kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden integraatiokokemuksia akateemisella, sosiaalisella ja professionaalisella tasolla. Tavoitteena on saada tietoa millä tavoin tutkittavat kokevat kiinnittyvänsä akateemiseen yhteisöön. Sosiaalisen integraation kokemukset pyrkivät kuvaamaan tutkittavien sosiaalisia suhteita opiskelun puitteissa. Professionaalinen integraatio kartoittaa tutkittavien odotuksia ja kokemuksia työurien hahmottumisesta tai työuriin kiinnittymisestä. Tutkimuksessa paneudutaan myös kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kulttuuriin sopeutumisen kokemuksiin. Tutkittavien identiteettiorientaatiota tarkastellaan korkeakoulutuksen ja työuran, sekä kulttuurin sopeutumisen näkökulmista. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan korkeakoulutuksen kansainvälistymistä sekä generalistialojen korkeakoulutuksen luonnetta. Identiteettiä tarkastellaan muun muassa akateemisen sekä etnisen identiteetin kautta. Akkulturaatiokäsitettä avataan kolmen kulttuurista sopeutumista kuvaavan teoreettisen mallin avulla.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto hankittiin toteuttamalla teemahaastattelut, joiden yhteydessä kerättiin tutkittavien integraatiokokemuksia kuvaavia janapiirroksia. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää ulkomaalaista opiskelijaa, jotka olivat generalistisen korkeakoulututkinnon loppuvaiheessa olevia tutkinto-opiskelijoita, jatko-opiskelijoita tai maisteriohjelmaa suorittavia opiskelijoita. Aineisto analysoitiin fenomenografisella lähestymistavalla jäsentämällä opiskelijoiden kokemukset kuvauskategorioiksi, joiden pohjalta laadittiin identiteettiorientaatiota kuvaava neliulotteinen metakategoria.
Korkeakouluopiskeluun integroitumisessa korostuivat opiskelun ja sosiaalisen toiminnan keskeisyys, opiskelijan väliinputoajan asema akateemisissa yhteisöissä sekä opiskelun merkitys henkisenä kasvuna. Kokemuksissa ja odotuksissa työuran hahmottumisesta tai työuraan kiinnittymisestä korostuivat akateemisen koulutuksen merkitys työuralle pätevöittäjänä. Työura näyttäytyi monipuolisena mahdollisuuksien areenana osaajalle ja myös haasteellisena kielimuurin ja verkostojen puutteen vuoksi. Kulttuuriin sopeutumisessa opiskelijat osasivat hyödyntää monikulttuurisuutta voimavarana, vaikka kulttuuriin sopeutumisessa oli myös ristiriitaisia kokemuksia. Identiteettiorientaatio korkeakouluopiskelun ja työuran hahmottumisen kontekstissa näyttäytyy sekä tavoitteellisesti ja osallistuvasti suuntautuneena, että haasteellisesti ja kiinnittymättömästi suuntautuneena. Opiskelijoiden kulttuuriin sopeutumisen kokemuksissa identiteettiorientaatioon liittyi toisaalta kehittyviä ja myönteisiä, ja toisaalta ristiriitaisia ja kielteisiä ulottuvuuksia.
Tutkimustuloksista löytyy samankaltaisuutta, kun niitä verrataan aiempiin kansainvälisistä opiskelijoista tehtyihin tutkimuksiin sekä esitettyyn teoriataustaan. Tutkimustulosten avulla voidaan paremmin ymmärtää ulkomaalaisten opiskelijoiden sopeutumiskokemuksia akateemisessa toimintaympäristössä. Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia tulisi kuunnella, kun pohditaan keinoja aidon kansainvälistyvän korkeakoulun kehittämiseen monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa.
Asiasanat:tutkinto-opiskelu, kansainvälistyminen, identiteetti, akkulturaatio, fenomenografia
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto hankittiin toteuttamalla teemahaastattelut, joiden yhteydessä kerättiin tutkittavien integraatiokokemuksia kuvaavia janapiirroksia. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää ulkomaalaista opiskelijaa, jotka olivat generalistisen korkeakoulututkinnon loppuvaiheessa olevia tutkinto-opiskelijoita, jatko-opiskelijoita tai maisteriohjelmaa suorittavia opiskelijoita. Aineisto analysoitiin fenomenografisella lähestymistavalla jäsentämällä opiskelijoiden kokemukset kuvauskategorioiksi, joiden pohjalta laadittiin identiteettiorientaatiota kuvaava neliulotteinen metakategoria.
Korkeakouluopiskeluun integroitumisessa korostuivat opiskelun ja sosiaalisen toiminnan keskeisyys, opiskelijan väliinputoajan asema akateemisissa yhteisöissä sekä opiskelun merkitys henkisenä kasvuna. Kokemuksissa ja odotuksissa työuran hahmottumisesta tai työuraan kiinnittymisestä korostuivat akateemisen koulutuksen merkitys työuralle pätevöittäjänä. Työura näyttäytyi monipuolisena mahdollisuuksien areenana osaajalle ja myös haasteellisena kielimuurin ja verkostojen puutteen vuoksi. Kulttuuriin sopeutumisessa opiskelijat osasivat hyödyntää monikulttuurisuutta voimavarana, vaikka kulttuuriin sopeutumisessa oli myös ristiriitaisia kokemuksia. Identiteettiorientaatio korkeakouluopiskelun ja työuran hahmottumisen kontekstissa näyttäytyy sekä tavoitteellisesti ja osallistuvasti suuntautuneena, että haasteellisesti ja kiinnittymättömästi suuntautuneena. Opiskelijoiden kulttuuriin sopeutumisen kokemuksissa identiteettiorientaatioon liittyi toisaalta kehittyviä ja myönteisiä, ja toisaalta ristiriitaisia ja kielteisiä ulottuvuuksia.
Tutkimustuloksista löytyy samankaltaisuutta, kun niitä verrataan aiempiin kansainvälisistä opiskelijoista tehtyihin tutkimuksiin sekä esitettyyn teoriataustaan. Tutkimustulosten avulla voidaan paremmin ymmärtää ulkomaalaisten opiskelijoiden sopeutumiskokemuksia akateemisessa toimintaympäristössä. Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia tulisi kuunnella, kun pohditaan keinoja aidon kansainvälistyvän korkeakoulun kehittämiseen monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa.
Asiasanat:tutkinto-opiskelu, kansainvälistyminen, identiteetti, akkulturaatio, fenomenografia