Monikanavainen e-kaupankäynti
VISKARI, MIKKO (2012)
VISKARI, MIKKO
2012
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23180
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23180
Tiivistelmä
Monikanavainen e-kaupankäynti on tuotteiden tai palveluiden myymistä hyödyntäen ulkoisia myyntikanavia, kuten e-markkinapaikkoja, hinta- ja tuotevertailupalveluja, sosiaalisen median palveluja ja kosketuspintoja, kuten mobiili- tai tablet-laitteita. Ostokäyttäytyminen verkossa on muuttunut, ja kuluttajat ostavat, etsivät ja vertailevat tuotteita erilaisten palveluiden ja kosketuspintojen kautta ajasta ja paikasta riippumatta. Perinteinen verkkokauppa ei enää tavoita kaikkia kuluttajia ja heidän ostokäyttäytymistään, ja tästä syystä kauppiaiden on jatkossa tarve muuttaa verkkokaupankäyntiään monikanavaisempaan muotoon. Tuotteita ei jatkossa enää välttämättä aina myydä vain pääasiallisessa verkkokauppakanavassa, vaan lisäksi samoja tuotteita voidaan myydä myös jonkun toisen kanavan, kuten e-markkinapaikan kautta.
Myyntikanavien ketterän käyttöönoton haasteena on usein verkkokauppa-alustojen heikko laajennettavuus sisäisiin ja ulkoisiin järjestelmiin. Tässä tutkielmassa esittelen monikanavaista verkkokaupankäyntiä ja siihen liittyviä integraatiomalleja. Näiden tietojen pohjalta määrittelen monikanavaisen verkkokaupan vaatimukset tuotteiden kanavoimiseen myyntikanaviin, sekä myyntikanavissa tehtyjen tilausten lukemiseen tai vastaanottamiseen sisään verkkokauppa-alustaan. Tässä monikanavaisessa mallissa verkkokauppias käsittelee verkkokaupan, sekä myyntikanavien tuotetietoja ja tilauksia yhden keskitetyn verkkokauppa-alustan kautta. Vaatimusten pohjalta esitän korkean tason arkkitehtuurisuunnitelman verkkokaupan RESTful-ohjelmointirajapinnasta, jota hyödyntäen voidaan rakentaa eri päätelaitteille suunniteltuja verkkokauppasovelluksia, ja jota voidaan hyödyntää myös kolmannen osapuolen sovelluskehitykseen. Esitän arkkitehtuurisuunnitelman myös tuote- ja tilausvälimiesohjelmistosta, jonka tehtävänä on välittää tuotteita ja tilauksia verkkokaupan ja eri kanavien välillä.
Asiasanat:Monikanavainen e-kaupankäynti, palvelukeskeinen arkkitehtuuri, SOA, RESTful, Atom Publishing Protocol, välimiesohjelmistot, Middleware
Myyntikanavien ketterän käyttöönoton haasteena on usein verkkokauppa-alustojen heikko laajennettavuus sisäisiin ja ulkoisiin järjestelmiin. Tässä tutkielmassa esittelen monikanavaista verkkokaupankäyntiä ja siihen liittyviä integraatiomalleja. Näiden tietojen pohjalta määrittelen monikanavaisen verkkokaupan vaatimukset tuotteiden kanavoimiseen myyntikanaviin, sekä myyntikanavissa tehtyjen tilausten lukemiseen tai vastaanottamiseen sisään verkkokauppa-alustaan. Tässä monikanavaisessa mallissa verkkokauppias käsittelee verkkokaupan, sekä myyntikanavien tuotetietoja ja tilauksia yhden keskitetyn verkkokauppa-alustan kautta. Vaatimusten pohjalta esitän korkean tason arkkitehtuurisuunnitelman verkkokaupan RESTful-ohjelmointirajapinnasta, jota hyödyntäen voidaan rakentaa eri päätelaitteille suunniteltuja verkkokauppasovelluksia, ja jota voidaan hyödyntää myös kolmannen osapuolen sovelluskehitykseen. Esitän arkkitehtuurisuunnitelman myös tuote- ja tilausvälimiesohjelmistosta, jonka tehtävänä on välittää tuotteita ja tilauksia verkkokaupan ja eri kanavien välillä.
Asiasanat:Monikanavainen e-kaupankäynti, palvelukeskeinen arkkitehtuuri, SOA, RESTful, Atom Publishing Protocol, välimiesohjelmistot, Middleware