Kuluttajien pilvipalveluiden käyttö
LEMPIÄINEN, TAINA (2012)
LEMPIÄINEN, TAINA
2012
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23178
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23178
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsittelen suomalaisten kuluttajien pilvipalveluiden käyttöä. Pilvipalveluilla tarkoitetaan internetissä käytettäviä palveluita, joita käyttäjä voi käyttää omilta päätelaitteiltaan missä ja milloin vain. Pilvipalveluiden tarjoamat hyödyt kuten skaalautuvuus ja hyvä luotettavuus kannustavat yrityksiä siirtämään palveluitansa pilveen. Palveluiden kirjo kuluttajille alkaakin jo olla valtava. Jotta yritykset pystyisivät erottumaan tästä massasta, niiden on tärkeää ymmärtää se, miten kuluttajat käyttävät pilvipalveluita. Kun tiedetään mitä toiveita ja odotuksia kuin myös huolia ja ennakkoluuloja kuluttajilla on pilvipalveluita kohtaan, on helpompaa suunnitella palvelu joka antaa kuluttajakäyttäjälleen hyvän käyttäjäkokemuksen. Tietoa kuluttajista pilvipalveluiden käyttäjinä ei ole aiemmin juurikaan kerätty heiltä itseltään.
Tavoitteena on selvittää, mikä on kuluttajien tämänhetkinen tietämys pilvipalveluista, ja miten niitä käytetään. Pyrin tutkimaan mitä ennakkoluuloja ja huolia kuluttajilla on pilvipalveluita kohtaan ja miten ne vaikuttavat pilvipalveluiden käyttöön. Tutkielman tuloksina kuvaan tavallisia kuluttajia ja heidän käyttötapojaan.
Tutkimusaineiston muodostivat verkkokyselyyn vastanneet opiskelijat (n=111) ja joukkoistamalla koottu haastatteluaineisto (n=134). Kyselyyn vastanneet olivat Tampereen yliopiston opiskelijoita ja lähes kaikki tietoteknisesti suuntautuneita opinnoissaan. Haastatteluryhmä koostui hyvin erilaisista kuluttajista lukiolaisista eläkeläisiin.
Tulokset osoittavat, että pilvipalveluiden tuntemus ja käyttö ovat lisääntyneet. Peräti 99% tutkimuksen osallistujista oli käyttänyt jotakin pilvipalvelua. Käyttö matka- tai älypuhelimelta on ylittänyt käytön kannettavalta tietokoneelta tietyissä pilvipalveluissa, joten suunnittelu mobiiliin on tällä hetkellä erittäin tärkeää. Suurimmaksi huolenaiheeksi kuluttajat kokivat pilvipalveluiden tietoturvan. Pilvipalveluiden käyttö ja luottamus internetiin ovat vahvasti yhteydessä, eli ne jotka käyttävät paljon pilvipalveluita myös luottavat niihin enemmän ja käyttivät niitä huolettomammin. Saadut tulokset tukevat aikaisempien tutkimusten havaintoja, mutta monta kysymystä jäi odottamaan lisätutkimusta.
Asiasanat:pilvipalvelut, käyttöliittymä, kuluttajat, käyttäjät, asenteet
Tavoitteena on selvittää, mikä on kuluttajien tämänhetkinen tietämys pilvipalveluista, ja miten niitä käytetään. Pyrin tutkimaan mitä ennakkoluuloja ja huolia kuluttajilla on pilvipalveluita kohtaan ja miten ne vaikuttavat pilvipalveluiden käyttöön. Tutkielman tuloksina kuvaan tavallisia kuluttajia ja heidän käyttötapojaan.
Tutkimusaineiston muodostivat verkkokyselyyn vastanneet opiskelijat (n=111) ja joukkoistamalla koottu haastatteluaineisto (n=134). Kyselyyn vastanneet olivat Tampereen yliopiston opiskelijoita ja lähes kaikki tietoteknisesti suuntautuneita opinnoissaan. Haastatteluryhmä koostui hyvin erilaisista kuluttajista lukiolaisista eläkeläisiin.
Tulokset osoittavat, että pilvipalveluiden tuntemus ja käyttö ovat lisääntyneet. Peräti 99% tutkimuksen osallistujista oli käyttänyt jotakin pilvipalvelua. Käyttö matka- tai älypuhelimelta on ylittänyt käytön kannettavalta tietokoneelta tietyissä pilvipalveluissa, joten suunnittelu mobiiliin on tällä hetkellä erittäin tärkeää. Suurimmaksi huolenaiheeksi kuluttajat kokivat pilvipalveluiden tietoturvan. Pilvipalveluiden käyttö ja luottamus internetiin ovat vahvasti yhteydessä, eli ne jotka käyttävät paljon pilvipalveluita myös luottavat niihin enemmän ja käyttivät niitä huolettomammin. Saadut tulokset tukevat aikaisempien tutkimusten havaintoja, mutta monta kysymystä jäi odottamaan lisätutkimusta.
Asiasanat:pilvipalvelut, käyttöliittymä, kuluttajat, käyttäjät, asenteet