MARKKINOIDEN ENNAKOIMINEN YRITYKSESSÄ Case: Tallink Silja Oy
LEHTONEN, KAROLIINA (2012)
LEHTONEN, KAROLIINA
2012
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23175
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23175
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on löytää vastauksia siihen, mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen kykyyn ennakoida markkinoitaan, mistä tekijöistä markkinoiden ennakointikyky (market sensing) muodostuu, ja millä toimenpitein ennakointia voidaan edistää. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää ilmiötä case-yrityksenä toimivan Tallink Siljan kautta ja antaa käytännön kontribuution siihen, miten markkinoiden ennakoimista voidaan edistää Tallink Siljalla. Analyysi pohjautuu empiirisen aineiston ja teorian vuoropuheluun. Empiirisenä aineistona tutkimuksessa käytetään Tallink Siljan johtoryhmän keskuudessa toteutettua fokusryhmäkeskustelua. Datan rikkauden ja analyysin luotettavuuden lisäämiseksi lisälähteenä tutkielmassa on käytetty Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergoksen toimesta case-yrityksen henkilökunnalle toteutettua Toiminnan ja uudistamisen kehittämistarve –kyselyä.
Markkinoiden ennakointikyky tarkoittaa yrityksen kykyä tunnistaa toimintaympäristönsä muutokset sekä reagoida ennakoidusti näihin muutoksiin. Markkinoinnin ennakoimiseen yrityksessä vaikuttavat yrityksen resurssiperusteisen näkemyksen (RBV) mukaan yrityksen resurssit eli sen omaisuus ja yrityskulttuuri. Tutkielmassa markkinaorientaatio nähdään tärkeänä edellytyksenä sille, miten yritys pystyy tuottamaan ja hyödyntämään ennakointitietoa. Markkinaorientaatiota lähestytään tutkielmassa integraatio- ja oppimisorientaationäkökulmasta. Tutkielmassa tunnistettiin 12 yrityksen kyvykkyyttä, jotka edistävät markkinoiden ennakointikykyä organisaatiossa. Nämä jaettiin teoreettisen viitekehyksen perusteella neljään osa-alueeseen: organisatorinen oppiminen, organisaatiorakenne, organisaatiokulttuuri ja markkinainformaatiojärjestelmät. Empiirinen aineisto tuki teoreettista viitekehystä. Case-yrityksessä tunnistettiin tärkeimmät kehityskohteet ja annettiin ehdotukset ennakointikyvyn kehittämiseksi yrityksessä.
Tutkielma on osa Tampereen yliopiston ja Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergoksen vetämää TEKES-rahoitteista tutkimusprojektia: Market sensing ja arvoinnovaatiot matkailuyritysten arvoketjujen kilpailuetuina.
Asiasanat:markkinoiden ennakointikyky, market sensing, markkinaorientaatio, yrityskulttuuri
Markkinoiden ennakointikyky tarkoittaa yrityksen kykyä tunnistaa toimintaympäristönsä muutokset sekä reagoida ennakoidusti näihin muutoksiin. Markkinoinnin ennakoimiseen yrityksessä vaikuttavat yrityksen resurssiperusteisen näkemyksen (RBV) mukaan yrityksen resurssit eli sen omaisuus ja yrityskulttuuri. Tutkielmassa markkinaorientaatio nähdään tärkeänä edellytyksenä sille, miten yritys pystyy tuottamaan ja hyödyntämään ennakointitietoa. Markkinaorientaatiota lähestytään tutkielmassa integraatio- ja oppimisorientaationäkökulmasta. Tutkielmassa tunnistettiin 12 yrityksen kyvykkyyttä, jotka edistävät markkinoiden ennakointikykyä organisaatiossa. Nämä jaettiin teoreettisen viitekehyksen perusteella neljään osa-alueeseen: organisatorinen oppiminen, organisaatiorakenne, organisaatiokulttuuri ja markkinainformaatiojärjestelmät. Empiirinen aineisto tuki teoreettista viitekehystä. Case-yrityksessä tunnistettiin tärkeimmät kehityskohteet ja annettiin ehdotukset ennakointikyvyn kehittämiseksi yrityksessä.
Tutkielma on osa Tampereen yliopiston ja Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergoksen vetämää TEKES-rahoitteista tutkimusprojektia: Market sensing ja arvoinnovaatiot matkailuyritysten arvoketjujen kilpailuetuina.
Asiasanat:markkinoiden ennakointikyky, market sensing, markkinaorientaatio, yrityskulttuuri