Käyttäjäkokemuksen muuttumisen mittaaminen UX-käyrän avulla
LIELAHTI, JULIA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LIELAHTI, JULIA
2012
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-11Tiivistelmä
Ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus (HCI, human-computer interaction) on pääasiallisesti keskittynyt tehtäväperustaisiin näkökulmiin vuorovaikutteisten tuotteiden suunnittelussa ja arvioinneissa. Vuorovaikutteisten tuotteiden leviämisen myötä niiden laatuun kaivataan kokonaisvaltaisempaa näkökulmaa. Käyttäjäkokemus rikastuttaa perinteisiä HCI:n laatumalleja ottamalla huomioon hauskuuden, ilon, miellyttävyyden, hedonistisuuden sekä leikkisyyden.
Tutkielmassa tarkastellaan käyttäjäkokemuksen (UX, user experience) muuttumista Nokia Lumia 710 Windows Phone -puhelimen sekä UX-käyrän menetelmän avulla. Tutkimukseen osallistui kuusi osallistujaa, jotka käyttivät tuotetta neljän viikon ajan. Tutkimuksella oli kaksi tavoitetta. Yhtenä tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman laaja kuva tuotteen käytön kokemuksista ja niiden muutoksiin vaikuttaneista syistä. Toinen tavoite oli selvittää UX-käyrän soveltuvuutta tämäntyyliseen tutkimukseen.
Vaikka tutkimuksen avulla saatiin kerättyä useita hedonistisiin laatuominaisuuksiin vaikuttaneita syitä, voidaan tutkimuksen tuloksista päätellä, että käytetyn tuotteen pragmaattiset ominaisuudet vaikuttivat voimakkaammin osallistujille muodostuneeseen käyttäjäkokemukseen. UX-käyrän menetelmä soveltui pääosin hyvin tutkimuksen toteuttamiseen tarjoten erilaisen tavan mitata käyttäjäkokemusta. Tutkielmassa käsitellään myös käytetyn menetelmän hyötyjä, ongelmakohtia ja parannusehdotuksia.
Asiasanat:käyttäjäkokemus, UX-käyrä, pragmaattiset ja hedonistiset laatuominaisuudet
Tutkielmassa tarkastellaan käyttäjäkokemuksen (UX, user experience) muuttumista Nokia Lumia 710 Windows Phone -puhelimen sekä UX-käyrän menetelmän avulla. Tutkimukseen osallistui kuusi osallistujaa, jotka käyttivät tuotetta neljän viikon ajan. Tutkimuksella oli kaksi tavoitetta. Yhtenä tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman laaja kuva tuotteen käytön kokemuksista ja niiden muutoksiin vaikuttaneista syistä. Toinen tavoite oli selvittää UX-käyrän soveltuvuutta tämäntyyliseen tutkimukseen.
Vaikka tutkimuksen avulla saatiin kerättyä useita hedonistisiin laatuominaisuuksiin vaikuttaneita syitä, voidaan tutkimuksen tuloksista päätellä, että käytetyn tuotteen pragmaattiset ominaisuudet vaikuttivat voimakkaammin osallistujille muodostuneeseen käyttäjäkokemukseen. UX-käyrän menetelmä soveltui pääosin hyvin tutkimuksen toteuttamiseen tarjoten erilaisen tavan mitata käyttäjäkokemusta. Tutkielmassa käsitellään myös käytetyn menetelmän hyötyjä, ongelmakohtia ja parannusehdotuksia.
Asiasanat:käyttäjäkokemus, UX-käyrä, pragmaattiset ja hedonistiset laatuominaisuudet