Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten lukuharrastuneisuus

LINDBERG, JENNI (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu06336.pdf (881.8Kt)
Lataukset: 



LINDBERG, JENNI
2012

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23109
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee vantaalaisten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten 5.–6. luokkalaisten oppilaiden ja esiopetusikäisten lasten lukuharrastuneisuutta. Tavoitteena oli tarkastella, miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten ja suomalaistaustaisten lasten lukuharrastuneisuus eroaa toisistaan ja miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten suhtautuminen muuttuu kirjoihin ja lukemiseen iän myötä. Lopuksi tutkimuksessa pohditaan kirjallisuuden roolia osana suomi toisena kielenä -opetusta sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten esiopetusta.

Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin lomakehaastattelulla 70:ltä 5.–6. luokkalaiselta oppilaalta kahdesta eri vantaalaisesta koulusta. Oppilaista 29 oli eri kieli- ja kulttuuritaustaisia ja 41 suomalaistaustaisia. Tutkimuksessa haastateltiin 14:ää eri kieli- ja kulttuuritaustaista esiopetusikäistä lasta. Aineistoa täydennettiin lisäksi kyselyaineistolla neljältä lastentarhanopettajalta ja kahdelta suomi toisena kielenä -opettajalta. Aineisto analysoitiin ja teemoiteltiin käyttämällä sisällönanalyysia.

Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että enemmistö eri kieli- ja kulttuuritaustaisista lapsista pitää lukemisesta ja harrastaa sitä sekä koulussa että vapaa-ajalla. Lapset lukevat kirjojen lisäksi runsaasti myös sarjakuvia sekä sanoma- ja aikakauslehtiä. Tutkimuksen tulosten mukaan lapset lukevat ja kuuntelevat kirjoja mieluummin suomeksi kuin omalla äidinkielellään. Lisäksi innostus lukuharrastusta kohtaan vähenee selvästi iän myötä. Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten ja suomalaistaustaisten lasten väliset erot olivat pieniä. Suomalaistaustaiset oppilaat harrastivat lukemista hieman enemmän kuin eri kieli- ja kulttuuritaustaiset oppilaat. Kirjallisuutta luettiin sekä esi- että perusopetuksessa melko paljon. Lastentarhanopettajat ja suomi toisena kielenä -opettajat pitivät kirjallisuuden harrastamista tärkeänä ja motivoivat lapsia kirjojen pariin.

Asiasanat:eri kieli- ja kulttuuritaustaiset oppilaat, suomi toisena kielenä -opetus, kirjallisuuden opetus, lukuharrastus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40556]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste