Tiedusteluperusteinen johtaminen Helsingin poliisilaitoksessa - näkökulmana tietojohtaminen
UUSIKIVI, TONI (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
UUSIKIVI, TONI
2012
Hallintotiede, turvallisuushallinto - Administrative Science, Security Administration Pr
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-11Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan vuonna 2006 Helsingin poliisilaitoksessa käyttöön otettua tiedusteluperusteista johtamismallia. Tutkimuksessa pyritään selvittämään johtamismalliin liittyviä tietoteknisiä ratkaisuja, tiedon sisältöä, tiedon saantia sekä toimijoiden saamaa palautetta.Teoreettiseksi taustaksi haettiin näkökulmaa tietojohtamisesta, jonka käsitettä pyritään avaamaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka osoitettiin poliisilaitoksen eri toimijoille eri virkatasoilla. Kyselyn kohteet ovat osa tiedusteluperusteisen johtamismallin yhdyshenkilöverkostoa tai tietoja päätöksenteossaan käyttäviä ylempiä virkamiehiä. Kyselyn tuloksista keskeisimpänä nousi esille toimijoiden tarve saada palautetta toiminnastaan. Toisena keskeisenä tuloksena nousi esille se, että toimintamallissa kyse ei ole toimivista tietojärjestelmistä, vaan ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.
Tietojohtamisen käsitteen avauksessa nousi esille kahtiajakoisuus tietojärjestelmien ja toisaalta ihmisten välisen vuorovaikutuksen välillä. Tietojohtaminen vaatii tuekseen toimivia tietojärjestelmiä tietomassan järjestämiseen, mutta ihmisten välinen vuorovaikutus on keskeinen tekijä tietojohtamisessa onnistumisessa.
Asiasanat:Poliisi, tiedusteluperusteinen johtaminen, tietojohtaminen, intelligence-led policing
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka osoitettiin poliisilaitoksen eri toimijoille eri virkatasoilla. Kyselyn kohteet ovat osa tiedusteluperusteisen johtamismallin yhdyshenkilöverkostoa tai tietoja päätöksenteossaan käyttäviä ylempiä virkamiehiä. Kyselyn tuloksista keskeisimpänä nousi esille toimijoiden tarve saada palautetta toiminnastaan. Toisena keskeisenä tuloksena nousi esille se, että toimintamallissa kyse ei ole toimivista tietojärjestelmistä, vaan ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.
Tietojohtamisen käsitteen avauksessa nousi esille kahtiajakoisuus tietojärjestelmien ja toisaalta ihmisten välisen vuorovaikutuksen välillä. Tietojohtaminen vaatii tuekseen toimivia tietojärjestelmiä tietomassan järjestämiseen, mutta ihmisten välinen vuorovaikutus on keskeinen tekijä tietojohtamisessa onnistumisessa.
Asiasanat:Poliisi, tiedusteluperusteinen johtaminen, tietojohtaminen, intelligence-led policing