Puheesta lukemaan -menetelmä tuottavaan kirjoittamiseen ohjaavana menetelmänä
MAIJALA, HELENA (2012)
MAIJALA, HELENA
2012
Suomen kieli - Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23069
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23069
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan Puheesta lukemaan –menetelmää, joka on analyyttiseen LPP-menetelmään perustuva lukemaan opettamisen menetelmä. PL-menetelmää analysoidaan lukemaan opettamisen teoriaa ja kielitieteellistä taustaa vasten kirjallisuuden, tekstiaineiston ja haastattelujen avulla. Tutkimuksen lähtökohtana on saada selville, millainen PL-menetelmä on kirjoittamaan oppimisen menetelmänä ja erityisesti tuottavaan kirjoittamiseen ohjaavana menetelmänä. Tutkimus on luonteeltaan kuvaileva.
Aineistona tutkielmassa on käytetty 35:tä PL-menetelmällä opetetun alakoulun 2. luokan oppilaan kirjoitelmaa. Näitä kirjoitelmia on verrattu 91:een muulla menetelmällä opetetun 2-luokkalaisen kirjoitelmaan. Kirjoitelmia tutkitaan ulkoisten ja sisäisten kriteerien perusteella; tutkielmassa analysoidaan ja verrataan kirjoitelmien kertomusrakenteen hallintaa, sanamäärää, lausemäärää ja tehtävänannossa pysymistä. Aineiston analyysi osoittaa, että PL-menetelmällä opetettujen 2-luokkalaisten kirjoitelmat eivät ole kertomusrakenteeltaan kehittyneempiä eivätkä sana- tai lausemäärältään pidempiä kuin vertailuaineiston kirjoitelmat, mutta ne pysyvät keskimäärin hyvin tehtävänannossa.
Tutkielmassa päädytään siihen, että PL-menetelmän ero Suomessa perinteisesti käytettyihin synteettispohjaisiin menetelmiin ei ensisijaisesti ole synteettis-analyyttisella tasolla, vaikka PL-menetelmä onkin analyyttispohjainen. LPP-pohjainen menetelmä muokkautuu suomen kielen ominaispiirteiden mukaan synteettisemmäksi muun muassa menetelmän rinnalle tarvittavien synteettisten harjoitusten myötä. PL-menetelmän ero muihin menetelmiin tulee esiin ensisijaisesti didaktiikassa, sillä PL-menetelmän luokkahuoneproseduurit eroavat muista perinteisesti käytettyjen sekamenetelmien proseduureista. PL-menetelmällä ei tämän tutkielman valossa näytetä saavan parempia tuloksia tuottavassa kirjoittamisessa, mutta sen etuna voidaan haastattelujen perusteella pitää sen oppilasta motivoivia työskentelytapoja, joilla voidaan nähdä olevan positiivinen vaikutus tuottavaan kirjoittamiseen.
Asiasanat:lukemaan opettamisen menetelmät, tuottava kirjoittaminen, PL-menetelmä, kirjoitelmat, hahmottamisstrategiat, kirjoittamaan oppiminen, lukemaan oppiminen
Aineistona tutkielmassa on käytetty 35:tä PL-menetelmällä opetetun alakoulun 2. luokan oppilaan kirjoitelmaa. Näitä kirjoitelmia on verrattu 91:een muulla menetelmällä opetetun 2-luokkalaisen kirjoitelmaan. Kirjoitelmia tutkitaan ulkoisten ja sisäisten kriteerien perusteella; tutkielmassa analysoidaan ja verrataan kirjoitelmien kertomusrakenteen hallintaa, sanamäärää, lausemäärää ja tehtävänannossa pysymistä. Aineiston analyysi osoittaa, että PL-menetelmällä opetettujen 2-luokkalaisten kirjoitelmat eivät ole kertomusrakenteeltaan kehittyneempiä eivätkä sana- tai lausemäärältään pidempiä kuin vertailuaineiston kirjoitelmat, mutta ne pysyvät keskimäärin hyvin tehtävänannossa.
Tutkielmassa päädytään siihen, että PL-menetelmän ero Suomessa perinteisesti käytettyihin synteettispohjaisiin menetelmiin ei ensisijaisesti ole synteettis-analyyttisella tasolla, vaikka PL-menetelmä onkin analyyttispohjainen. LPP-pohjainen menetelmä muokkautuu suomen kielen ominaispiirteiden mukaan synteettisemmäksi muun muassa menetelmän rinnalle tarvittavien synteettisten harjoitusten myötä. PL-menetelmän ero muihin menetelmiin tulee esiin ensisijaisesti didaktiikassa, sillä PL-menetelmän luokkahuoneproseduurit eroavat muista perinteisesti käytettyjen sekamenetelmien proseduureista. PL-menetelmällä ei tämän tutkielman valossa näytetä saavan parempia tuloksia tuottavassa kirjoittamisessa, mutta sen etuna voidaan haastattelujen perusteella pitää sen oppilasta motivoivia työskentelytapoja, joilla voidaan nähdä olevan positiivinen vaikutus tuottavaan kirjoittamiseen.
Asiasanat:lukemaan opettamisen menetelmät, tuottava kirjoittaminen, PL-menetelmä, kirjoitelmat, hahmottamisstrategiat, kirjoittamaan oppiminen, lukemaan oppiminen