Tieto- ja viestintätekniikka joustavassa koulunaloituksessa
ALAMÄKI, MERJA (2012)
ALAMÄKI, MERJA
2012
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23060
Joustavalla koulunaloituksella tarkoitetaan esi- ja alkuopetuksen joustavia yhteistyökäytänteitä, joiden kautta varhaiskasvatuksen esiopetus ja koulun perusopetus muodostavat lapselle ehyen jatkumon. Joustavaa koulunaloitusta on tutkittu varhaiskasvatuksen näkökulmasta vähän, varsinkin kun siihen on integroitu tieto- ja viestintätekniikka.
Tämän tapaus- ja toimintatutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tieto- ja viestintätekniikka rakentuu joustavassa esi- ja alkuopetuskokeilussa osaksi joustavaa koulunaloitusta varhaiskasvatuksen näkökulmasta ja millaisia käytäntöjä ja kokemuksia varhaiskasvattajille kokeilussa syntyy.
Joustava esi- ja alkuopetuskokeilu on Tampereen kaupungin vuonna 2008 käynnistämä hanke. Hanke päättyi vuonna 2011. Hankkeen pilotteihin kuuluivat tämän tapaustutkimuksen kohteena olleet kahden tamperelaisen päiväkodin esiopetusryhmät ja niiden naapurikoulu, joiden kesken joustavaa koulunaloituskokeilua toteutettiin tieto- ja viestintätekniikan välityksellä ainoana tapauksena Tampereella.
Tutkimusmetodeina käytetään kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaisia menetelmiä. Teemahaastattelu tehtiin viidelle varhaiskasvattajalle kahdesta eri päiväkodin esiopetusryhmästä. Toisen esiopetusryhmän joustavan koulunaloituksen toimintaa tutkija havainnoi vuoden verran, josta hän piti tutkimuspäiväkirjaa. Tutkija työskenteli itse esiopetusryhmän opettajana tämän ajan.
Tulosten mukaan kokeilun päätavoitteet – tehdä koulu tutuksi tieto- ja viestintätekniikan kautta ja tutustua mediavälineitten käyttöön – saavutettiin varhaiskasvattajien näkökulmasta. Kokeilussa rakentui monia käytäntöjä esiopetusryhmien ja koulun välisenä yhteistyönä. Haasteina hankkeen toteuttamisessa olivat koulutuksen ja ajan riittämättömyys, tekniset ongelmat ja teknisen tuen puuttuminen. Nämä haasteet tulee huomioida tulevaisuudessa erilaisten hankkeiden suunnittelussa.
Asiasanat:joustava koulunaloitus, esiopetus, alkuopetus, tieto- ja viestintätekniikka, mediakasvatus.
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23060
Tiivistelmä
Joustavalla koulunaloituksella tarkoitetaan esi- ja alkuopetuksen joustavia yhteistyökäytänteitä, joiden kautta varhaiskasvatuksen esiopetus ja koulun perusopetus muodostavat lapselle ehyen jatkumon. Joustavaa koulunaloitusta on tutkittu varhaiskasvatuksen näkökulmasta vähän, varsinkin kun siihen on integroitu tieto- ja viestintätekniikka.
Tämän tapaus- ja toimintatutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tieto- ja viestintätekniikka rakentuu joustavassa esi- ja alkuopetuskokeilussa osaksi joustavaa koulunaloitusta varhaiskasvatuksen näkökulmasta ja millaisia käytäntöjä ja kokemuksia varhaiskasvattajille kokeilussa syntyy.
Joustava esi- ja alkuopetuskokeilu on Tampereen kaupungin vuonna 2008 käynnistämä hanke. Hanke päättyi vuonna 2011. Hankkeen pilotteihin kuuluivat tämän tapaustutkimuksen kohteena olleet kahden tamperelaisen päiväkodin esiopetusryhmät ja niiden naapurikoulu, joiden kesken joustavaa koulunaloituskokeilua toteutettiin tieto- ja viestintätekniikan välityksellä ainoana tapauksena Tampereella.
Tutkimusmetodeina käytetään kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaisia menetelmiä. Teemahaastattelu tehtiin viidelle varhaiskasvattajalle kahdesta eri päiväkodin esiopetusryhmästä. Toisen esiopetusryhmän joustavan koulunaloituksen toimintaa tutkija havainnoi vuoden verran, josta hän piti tutkimuspäiväkirjaa. Tutkija työskenteli itse esiopetusryhmän opettajana tämän ajan.
Tulosten mukaan kokeilun päätavoitteet – tehdä koulu tutuksi tieto- ja viestintätekniikan kautta ja tutustua mediavälineitten käyttöön – saavutettiin varhaiskasvattajien näkökulmasta. Kokeilussa rakentui monia käytäntöjä esiopetusryhmien ja koulun välisenä yhteistyönä. Haasteina hankkeen toteuttamisessa olivat koulutuksen ja ajan riittämättömyys, tekniset ongelmat ja teknisen tuen puuttuminen. Nämä haasteet tulee huomioida tulevaisuudessa erilaisten hankkeiden suunnittelussa.
Asiasanat:joustava koulunaloitus, esiopetus, alkuopetus, tieto- ja viestintätekniikka, mediakasvatus.